Tungfelsbett.

LinnK

Trådstartare
Min tränare har kommit på att min häst förmodligen behöver ett tungfelsbett tillsvidare.

Klämde på tränarens, men glömde fråga HUR det ska sitta :blush:
Och nu har han åkt hem till island igen och kommer inte förrän om en månad igen..

Så, HUR ska det sitta?

Och vad tror ni, beställa ett astund för 550:- eller köpa ett från lillhästen för 200:-?

Jag är så himla "dum" så jag sparar gärna de där 350:- och lägger på fler lektioner istället..

Men tror ni det är samma storlek på mundelsgrejen på de två betten?

Astunds variant

3fad2f79c81d0.jpg

Och lillhästens variant

bt.htm8.jpg

Jag tror att Astunds är i mässing medan det andra är i stålfärg och jag har mässingspännen på tränset och såna stigbyglar, men det kanske man inte ska bry sig om..

Sv: Tungfelsbett.

Varför behöver hästen det? Och de exempel du visar på nu, är för hästar med grava tungfelsproblem har din häst det?

Du tror inte att det kan räcka med ett sånt här?

http://www.lillhastenistav.se/tresva.jpg

Min erfarenhet är att dessa bett är de bästa om hästen inte har väldigt grava problem.

Enligt tränaren så ÄR det ett allvarligt problem just sättet som hon lägger over tungan på. Vansinnigt stark blir hon ju också när hon gör så.. I dagsläget fungerar hon tyvärr inte på ett sånt bett du visade. Men våra förhoppningar är givetvis att hon ska bli 'bättre' i mun av att ha det här bettet en period samt att jag ska försöka få iväg henne 2 eller 3 månader till någon tränare här i sverige som kanske kan hjälpa mig ännu mera. Hon är genomgången av tandläkare som tyckte hon såg bra ut i munnen, så det är just tungan över bettet som är det allvarliga och tyvärr dåliga problemet.
Hon har varit stenhård i munnen och jag har prövat många olika bett men inte förstått att det är just tungan som ställer till det :blush:
Min tanke är att ha det här bettet en period nu, om hon funkar på det dvs, för att sedan försöka gå tillbaka till ett sånt du visade och till sist kanske mitt gamla vanliga globus 3 delade, eller nåt.

Vet inte om det är samma storlek på stickan på de både betten, men bettet ska iaf sitta med stickan in mot strupen sas. Sätter du den åt fel håll kommer den vika sig och göra ont! Men det syns tydligt hur den ska sitta när man håller i bettet tycker jag.

Min tränare har kommit på att min häst förmodligen behöver ett tungfelsbett tillsvidare.

Klämde på tränarens, men glömde fråga HUR det ska sitta :blush:
Och nu har han åkt hem till island igen och kommer inte förrän om en månad igen..

Så, HUR ska det sitta?

Och vad tror ni, beställa ett astund för 550:- eller köpa ett från lillhästen för 200:-?

Jag är så himla "dum" så jag sparar gärna de där 350:- och lägger på fler lektioner istället..

Men tror ni det är samma storlek på mundelsgrejen på de två betten?

Astunds variant

3fad2f79c81d0.jpg

Och lillhästens variant

bt.htm8.jpg

Jag tror att Astunds är i mässing medan det andra är i stålfärg och jag har mässingspännen på tränset och såna stigbyglar, men det kanske man inte ska bry sig om..

Välkommen till tungan övet bettet klubben! :) Visst blir man väldigt arg när hästen håller på sådär?! Tycker det var otroligt jobbigt när min häst hela tiden la tungan över bettet och blev såååå stark, man kunde inte göra nåt med han, för han koncentrerade sig bara på sin tunga hela tiden och inte på vad jag ville.

Jag använde ett sådant bett då, ser likadant ut som det nedersta bettet. Det ska sitta som så att tänk att du vänder på hela bettet och sen sätter in det i hästens mun, "stickan" ska vara innåt emot halsen på hästen. Du kommer märka om du sätter det fel när du har det i hästens mun, för då går det inte att styra så bra och bettringen åker in emot hästens mungipa. Jag satt det nämligen fel första gången och det blev bara nå tok! :)

I alla fall så red jag på detta bettet ett tag då ingenting annat hjälpte för att vänja han ifrån vanan att han kan lägga över tungan, MEN då hittade han på ett annat sätt istället nämligen genom att bita fast i bettet istället :smirk: Ett sådant bett kan bara ta bort en vana, men det löser inte problem på ett sätt man kanske vill. Men dock så skönt att kunna rida och slippa tränsa om hästen fler ggr per ridpass när tungan hamnat fel!

Det jag gjorde då han började bita tag i bettet istället var att prova ett äppel bett, tre delat. Och än så länge har han inte lagt tungan över det och det var många månader sedan jag provade det första gången, funkar super :bump: så ifall du har tillfälle att prova ett sådant är det värt ett försök. Men annars så funkar tungfelsbett om man använder dom ett bra tag för att hästen ska glömma sin vana!

Kan även tillägga att min häst alltid reds på ett sådant tunfrihetsbett som en annan la in bild på här i tråden, men det la han tungan över också... det var det bettet han började lägga tungan över :smirk:

Lycka till!

Jag antar att det är A.G som rekommenderat bettet? Jag skulle ivarje fall vilja råda dig att kolla munnen först, överlag brukar det tyvärr vara munproblem som förorsakar detta att hästen lägger tunga över bettet. Det är bättre att motverka problemet istället för att dölja det, på så sätt kan du kanske korta av tiden med detta hiskiliga bett för hästen. Det är mycket som ska in i en liten mun, och de brukar inte gilla det kan jag lova. Dessutom brukar det med tiden kunna klura ut hur de ska övervinna metallbiten, så jag har upplevt flera hästar som lyckats med det.

Jag antar att det är A.G som rekommenderat bettet? Jag skulle ivarje fall vilja råda dig att kolla munnen först, överlag brukar det tyvärr vara munproblem som förorsakar detta att hästen lägger tunga över bettet. Det är bättre att motverka problemet istället för att dölja det, på så sätt kan du kanske korta av tiden med detta hiskiliga bett för hästen. Det är mycket som ska in i en liten mun, och de brukar inte gilla det kan jag lova. Dessutom brukar det med tiden kunna klura ut hur de ska övervinna metallbiten, så jag har upplevt flera hästar som lyckats med det.

Ja, det stämmer att dom brukar komma på hur dom ska kunna komma ifrån detta bett också! :smirk: Min gick helt ok på detta bett ett tag, tills han kom på att man kan ju bita fast i bettet istället och det var minst lika jobbigt som när dom lägger över tungan.
Det behöver ju inte vara munproblem, det var det inte för min häst, utan han ville bara komma ifrån arbetet, när jag krävde nåt som han inte ville då las tungan över. Det gör han fortfarande på vissa bett, så rider bara med ett och samma nu, äppelbettet :d Det tycker han om, och så är det ju snällare mot hästens mun än vad tungfelsbettet är såklart. Kanske även snällare än andra vanliga bett, kanske därför det går bra med det?! :)

Jag använder just ett sånt tungfelsbett på mitt sto. Hon lägger också tungan över bettet. Jag har inte den dyra varianten, och det funkar jättebra. Min tanke är att sluta med det så fort hon ger upp. Men jag ska säga det att de kommer INTE över med tungan på detta bettet. Då måste de nästan svälja tungan först..
Hon är kollad i munnen så det behöver inte alls ha med munproblem att göra, hästen kan ha tix precis som många människor. Rid med tungfel ett tag och se hur det hjälper dig.

Håller med dig att det inte behöver vara fel i munnen. Min dotters förra häst höll alltid på med tungan. La över tungan på alla bett vi provade. Hon hade gått med tungfelsbett innan vi köpte henne och hon var ursvår att tränsa. Vi bytte till ett snällt tredelat men det funkade bara en kort tid. Så provade vi hackamore. Även då höll hon på med tungan. Det var när hon blev stressad och orolig som hon var värst. Även när man krävde lite under dressyrarbete. Så fort hon tyckte något var jobbigt blev det problem. Hackamoret lärde hon sig också att komma undan. Hon hade en kort tjock hals som hon krullade ihop och la hakan mot bringan. Sen drog hon bara:devil: Man hade inte en chans att hålla in henne i det läget.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka