Tungelsta RK förlorade häst i olycka

Sv: Tungelsta RK förlorade häst i olycka

USch stackars häst. Hoppas den inte behövde lida för länge.
Stackars den som körde på dom. Hemskt att ha de på näthinnan :(

En stor kram till alla inblandande

Gud vad tråkigt. Kommer så väl ihåg när en av mina favvo-hästar där blev påkörd av tåget för ....oj....20 år sen. Då hade första tågföraren larmat polisen men dom hade missuppfattat och åkte ut till Tullinge. Nästa tåg som kom klippte ponnyn.
Såg på deras hemsida att det varit mycket problem i och runt sommarhagarna.
Hur faan kan man komma på iden stå och kasta sten på hästarna i hagen?
:devil:

har det drabbat ridskloan förut alltså? jag som hade för mig att detta va första gången det hände.. och ärligt talat så tror jag att dem 8 stona inte kom ut själva...nä usch,synd man inte kunde låna ut en häst/ponny åt ridskolan nån månad eller två...det är en bra ridskola :)

Som sagt det var nog drygt 20 år sen och på den tiden ridskolan var privatägd.

Nynäshamns ridskola hade ju en riktigt otäck tåg-olycka för ett par år sen när ett flertal hästar blev påkörda och ,har jag för mig, flera stycken hästar avled eller fick avlivas.

Jo men det var ju bara en tidsfråga med smala elband och plaststolpar som lutar åt alla håll.
De flesta hagar ligger vägg i vägg med banvallen.
Tycker för övrigt synd om hästen som inte hade vett att hålla sej därifrån, och stackars chauffören som säkert inte hade en chans att stanna.
Nästa år går dom säkert därigen med samma dåliga staket som blåser ner i vinden.

det var 2005, 5 hästar dog direkt, minns att en bild på högen med döda ponnier var med i någon tidning om "2005 i bilder" eller så.. vidrigt att publicera bilder på döda älskade ridskolehästar som flera hundra personer kan identifiera.. :(

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad hemskt:crazy: Den sträckan har varit olycksdrabbad, både Nynäs för några år sen och tidigare även ett gäng isisar vid Hemfosa.:cry: Samt om jag inte minns fel hände något nere i Ösmo också för nåt år sen med en häst som kom lös.

Det bor mycket hästar utmed järnvägen, antar att det är därför:crazy::cry:

Hemsk start på höstterminen för ridskolan:(

Jo men det var ju bara en tidsfråga med smala elband och plaststolpar som lutar åt alla håll.
De flesta hagar ligger vägg i vägg med banvallen.
Tycker för övrigt synd om hästen som inte hade vett att hålla sej därifrån, och stackars chauffören som säkert inte hade en chans att stanna.
Nästa år går dom säkert därigen med samma dåliga staket som blåser ner i vinden.

Så du menar att de inte hade tagit sig ut om de hade haft BREDA elband ?
Vet inte vad du kan om hästar men en panikslagen häst tar sig igenom det mesta !
Om du upplever att staketen är så dåliga så kanske du skulle påtala det för personalen på ridskolan.
Att hagarna sedan ligger "vägg i vägg" med banvallen har väl knappast med saken att göra. Många hagar gör det liksom att de ligger "vägg i vägg" med en väg (och där är det ju ännu värre om de smiter, en bil som krockar med en häst försorsakar ju ofta skada även på människor).
Om du har egen häst - går den i en idyllisk skogshage flera kilometer från banvallar & vägar ? I så fall är det ju bara att gratulera !

Tåg har en bromssträcka som är låååååång. Så de har ingen chans att stanna. Om det inte är raksträcka och ljust förstås :crazy:

Så du menar att de inte hade tagit sig ut om de hade haft BREDA elband ?
Vet inte vad du kan om hästar men en panikslagen häst tar sig igenom det mesta !
Om du upplever att staketen är så dåliga så kanske du skulle påtala det för personalen på ridskolan.
Att hagarna sedan ligger "vägg i vägg" med banvallen har väl knappast med saken att göra. Många hagar gör det liksom att de ligger "vägg i vägg" med en väg (och där är det ju ännu värre om de smiter, en bil som krockar med en häst försorsakar ju ofta skada även på människor).
Om du har egen häst - går den i en idyllisk skogshage flera kilometer från banvallar & vägar ? I så fall är det ju bara att gratulera !

Men om man har hästar nära större vältrafikerade vägar, men kanske framför allt banvallar (då tågen inte hinner bromsa även om de ser hästen 100-200 meter framför, en bil hinner ju iaf sakta ned betydligt och stanna på den biten) så bör man kanske ha rejäla "hingsthagar" till hästarna. Dvs. både stabila höga trästaket samt el omkring.
Detta verkar ju ha skett flera gånger längst järnvägen på den här sträckan som jag har förstått det i tråden så då kanske det bör vara dags att agera för alla som har hästar jämte banvallen.

Problemet är att sommarbeteshagar oftast är tillfälliga.
Dessutom är det ju så att hästar som av någon anledning sticker från hagen mycket väl kan springa både kilometer och mil.....och jag hävdar fortfarande med bestämdhet att en panikslagen häst springer igenom det mesta i staketväg !

Självklart springer hästar igenom det mesta MEN om man ska ha hästar vid väl trafikerade vägar och tågrälsar (jag skulle dock inte ha det) SKA man ha riktiga staket, det räcker inte med plast stolpar och dåliga trådar, om man har kanske 4 breda trådar och bra stolpar springer inte hästen igenom och om man har tillräckligt högt hoppar dom inte över heller

Min ståndpunkt är densamma - en häst som är tillräckligt rädd springer igenom allt !
Det är dock med stor förvåning jag noterar att tex Bello anser att staketen varit dåliga. Varför sa han/hon inte till personalen ?
Elband iall ära men om/när de går sönder så "rullar" de ihop sig till läbbiga snaror som hästarna kan trampa i....problemet är också att om de INTE ger efter för en panikslagen häst så är det hästen som går sönder....
En sommarbeteshage är, som jag tidigare skrivit, för det mesta tillfällig. Det handlar om kilometer efter kilometer av band/tråd som ska sättas upp för att några veckor senare tas ned och flyttas till nya betesmarker.
Alternativet är förstås att inte låta hästarna gå på bete alls men det verkar ju inte vara ngt bra alternativ.....

Min ståndpunkt är densamma - en häst som är tillräckligt rädd springer igenom allt !
Det är dock med stor förvåning jag noterar att tex Bello anser att staketen varit dåliga. Varför sa han/hon inte till personalen ?

Jo visst,, en panikslagen häst springer igenom "det mesta" inte allt..

Var framgår det att dessa hästar som gick utanför staketet va panikslagna??

Varför ska ngn tala om för den ansvariga att staketet är bristfälligt,, borde inte berörd personal själva ha så lite kunskap att dom själva borde känna till det och vidta nödvändiga åtgärder..

Var framgår det att det vid tidpunkten dessa hästar "gick igenom" detta staket, att eltrådarna även va strömförande.

Vad hjälper det om man har elstaket när inte det finns ngn el i staketet??

Majoriteten av dessa olyckor både med tåg och bilar beror enbart på rent slarv, både avseende staketets beskaffenhet och brist på kontroll att elstaketet även är strömförande.

Synd om hästar som får sätta livet till p.g.a. människans okunskap och nonchalange.

Och det är många hästar man i det avseendet tycker synd om!!

Tyvärr är det alldeles för svårt att stanna ett tåg.
Nu vet jag inte om det var ett tåg-tåg eller ett pendeltåg?
Pendeltågen har inte lika hög hastighet som ett tåg-tåg som oftast kör mellan 160 och 200.. Tåget i sig väger en massa, räkna med tre km stoppsträcka.. Sambon kör tågen, jag säljer bara biljetterna..

En av mina förra favorithästar blev påkörd av ett tåg, han slet sig och sprang upp på rälsen, stod helt lugnt och tittade på tåget när det kom närmre..

Det är oerhört tragiskt när något sånt här händer, men nu när jag läst artikeln så tror jag inte tåget kan ha kört så fort. För en häst har inte en susning mot tåget, såvida den inte bara blivit touchad lite smått.. Jag har själv suttit i när en fullvuxen älg rusat ut framför ett tåg. Man kände bara en duns, och av älgen fanns inte mycket kvar...

Det var ett pendeltåg som körde på hästarna, och det hände precis i närheten av en p-tågsstation så hastigheten kan inte ha varit så hög. Hästen som avled dog av inre skador, utanpå syntes i princip ingenting. Jag gissar utifrån det att den blev touchad och att det tog extremt oturligt. Jag tycker det är hemskt fräckt att sitta här och spekulera i hur ridskolans hagar ser ut, så som vissa gör. Jag vet inte så därför säger jag inget, men det jag vet är att det här är en stor förlust för ridskolan (såväl ekonomiskt som känslomässigt), och man utsätter sig inte medvetet för risken att detta ska hända. Något som kan ha med saken är för övrigt att ridskolan haft en del problem under sommaren med att folk (ungdomar) ägnat sig åt att bl.a. kasta sten mot hästarna på sommarbetet. Hur som helst så var det en olycka, en mycket tragisk sådan, och man kan inte förutse och förebygga allt som möjligtvis kan hända. Speciellt inte när man håller på med djur.

Som sagt det var nog drygt 20 år sen och på den tiden ridskolan var privatägd.

Nynäshamns ridskola hade ju en riktigt otäck tåg-olycka för ett par år sen när ett flertal hästar blev påkörda och ,har jag för mig, flera stycken hästar avled eller fick avlivas.

Dom var 5 st som stog uppe på spåret och någon som bara träffades av något så hon fick sy mulen.

Tyvärr är det alldeles för svårt att stanna ett tåg.
Nu vet jag inte om det var ett tåg-tåg eller ett pendeltåg?
Pendeltågen har inte lika hög hastighet som ett tåg-tåg som oftast kör mellan 160 och 200.. Tåget i sig väger en massa, räkna med tre km stoppsträcka.. Sambon kör tågen, jag säljer bara biljetterna....

Jag är oxå lokförare och jobbar just på sthlms tåg(ett av våra tåg som körde på hästen) och kan säga att våra pendeltåg går i 160.

Jag själv hade tur då jag precis hade passerat det stället hästen blev påkörd på och mötte det tåg som skulle komma att köra på hästen några stationer bort.
Sen kan jag tillägga att beroende på hur fjärren lagt vägen in mot tungelsta station så kan man antigen komma i ca 80 km/h i den kurvan eller typ 100 km/h. För det var just i en kurva hästen stog så min kollega fick nog en smärre chock, togs iaf ur trakfik.

Jag fick senare köra tåget som kört på hästen och var tvungen att gå o kolla på fronten, men det syntes ingenting direkt, man kunde se att nått stötts på fronten typ lite fett från pälsen, lite fux hår samt några vita hår på stegen upp till förarhytten samt fotsteget fram på fronten.

Tur att jag slapp sitta där men jag tänkte på hästen och dess ägare resten av hela passet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst som hade rymt från en hage blev påkörd av en bil i Ljungby. Hästens skador blev så omfattande att den fick avlivas. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst misstänks ha blivit påkörd vid en olycka på riksväg 21 under natten till söndagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
470
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar som kommit lösa utgjorde en fara i trafiken i Nälden på måndagsmorgonen. En häst blev vid 5-tiden på måndagsmorgonen påkörd...
Svar
0
· Visningar
530
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen räds alla drograttfyllon som färdas på E6. Barbro Wiengren, 45, blev påkörd av en av dem – en missbrukare som dessutom saknade...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama