tungan ute

Mish

Trådstartare
Några tips på vad man kan göra om man har en häst som sticker ut tungan, har kollat så det inte är några fel i munnen. några tips eller har du varit i samma sitvation

Sv: tungan ute

Prova andra bett. Det är ofta ett sätt för hästen att visa att den inte tycker om/trivs med bettet.

Vilka situationen sticken h*n ut tungan, eller är det alltid?

Vilka situationen sticken h*n ut tungan, eller är det alltid?

Min fråga också.

Har ni testat bettlöst för att se om hästen reagerar likadant?

Hästar kan sticka ut tungan även om felet ligger på en helt annan plats i kroppen. Eller om träningen inte passar den. Eller om den helt enkelt inte orkar.
Oavsett varför så är det ju hästen sätt att säga att nåt är fel.
Om felet är att hästen inte tycker om träningen, så kan det vara dags att testa andra vägar att nå målet.

Eller så får du leva med det, vissa hästar beter sig som Janne Schaffer när de blir koncentrerade. Att i det läget montera på exempelvis ett tungfelsbett, kan skapa mycket frustration i hästen.

Annars kan jag snarare tipsa om att prova ett tungfrihetsbett, eftersom det nu inte finns något tandproblem så kan det helt enkelt vara så att bettet klämmer på tungan och därför får du denna reaktion.

tack för alla svar, jag har testat att rida men hackarmore och även då slinker tungan ut, han springer även med den ute i hagen. på tävling när han verkar vara helt koncentererad synd det inte ett spår utav den.:confused:

Då är det ju antagligen inget i munnen som är anledningen.

Jag skulle kolla igenom hästen och sen försöka hitta annat bett (t ex ett friare eller ett huvudlag utan bett) som funkar i träningen och sen inte lägga energi på att se tungan.

Såg en häst på en ridskola vars tunga stack ut så fort tränset kom på..alltid... de hade provat en massa, bl.a. att knyta balband runt tunga och underkäke.. (själv hade jag nog hellre låtit tungan hänga ute) men inget hjälpte..

Jo..hade jag ju gjort om det var min häst iaf.. (och om jag kollat allt jag kunde komma på som var fel)

visst hade jag bar kunnat struna i det, men på ävling skulle jag få avdrag om han skulle soppa u den. änkte bara om någon hade tips på hur man kan få in den.

Undersök HELA hästen, ALL utrustning och tänk noga igenom ALL träning. Fundera noga över hästens livsmiljö.
Och försök inte tvinga in bettet. Sånt föder bara mer problem.

Min häst sticker oxå ut tungan ibland, får helt enklet ha det så. Det enda som är trist är när det i dressyrprotokollet står "tungfel". Han är genomkollad från topp till tå. Tandläkaren sa att det kan vara så att han lagt sig till med det som vana.

visst hade jag bar kunnat struna i det, men på ävling skulle jag få avdrag om han skulle soppa u den. änkte bara om någon hade tips på hur man kan få in den.

Nu pratade jag främst om den här ridskolan där de bundit fast tungan i underkäken med balband (vilket inte hade hjälpt, för övrigt), i det läget hade jag låtit hästen ha tungan ute hellre än att binda fast den. (f.ö. är väl balband inte tillåtet på dressyrtävling?) och OM jag hade kollat igenom allt jag kunde komma på för att hitta felet. Men jag tävlar inte heller.

Hoppas du hittar vad problemet är och kan åtgärda det:)

Precis så gör mitt sto i början av ridpassen. Det är när hon är stel och motsträvig (vilket hon har en tendens att vara ca 15 minuter i början). Det finns inte ett fel på hästen. Hon är genomgången på alla sätt och vis. Hon är bara sån. När hon är uppvärmd och med på noterna drar hon in tungan igen.
Jag hade en valack som alltid gick ute med tungan oavsett vad man gjorde och det var inte fel på honom heller. Utrustningen passade och tänder, kropp var kollade. Han bara hade den där hängandes. Även i skritt ute på promenad på långa tyglar.

Min häst gjorde också det när jag köpte henne. Jag fortsatte prova olika bett tills jag hittade ett hon trivdes med. När jag ridit på det bettet i 1,5 år och vår kommunikation blivit bra provade jag andra bett och nu kan jag faktiskt stoppa in vilka bett som helst i munnen på henne. Tungan kan komma fram om vi ridit ett tuffare pass och hon är rejält trött bara.
Det gäller att hitta rätt och sen skola munnen och kommunikationen.
(men visst kan det ta ett tag innan du hittar rätt) Hästen kanske trivs bättre med bettlöst. Har du provat det?

Min häst gör med detta, dock inte så mycket längre. funkade med att sätta på en snokrem :P

Men visst ibland när vi koncentrerar oss kan den komma fram ändå. Inget jag tänker göra åt det då han är frisk i övrigt!

Lycka till !!

Du kan bryta ovanan om du hittar ett bett hästen trivs med och rider på det ett tag tills ovanan kommit av sig. Kanske är värt det om du tävlar dressyr. Inget vidare att få underkänt för att hästen lägger tungan över bettet.

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 298
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
20 21 22
Svar
422
· Visningar
30 778
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar