Tungan mellan tänderna ?

kitty79

Trådstartare
eh ... Det är mycket möjligt att jag är paranoid nu men har en fundering som jag måste få svar på :)

Tidigare idag så var jag och klappade på hästen i hagen , gosade lite med mulen noterade då att han stod med tungan mellan tänderna.

Blev lite fundersam och busade lite till med honom och även efter att han hade gapat så la han tillbaka tungan mellan tänderna :confused:

(alltså tungan lite utstucken mellan tänderna,men läpp partiet helt stängt syns bara om man lyfter på läppen)

Han var hur pigg som helst i övrigt ,vet inte om detta är "normalt" för honom - då jag eg. notoriskt försöker undvika att busa just med mulen ,(nafs benägen)

Kan det vara något fel ?
Har försökt att kolla på nätet ,men får mest bara info om tunga över bett och dylikt.

Sv: Tungan mellan tänderna ?

Lämnar ett litet avtryck så att jag hittar tillbaka, min häst gör nämnligen likadant. :p

Jag skulle säga att han bara är avslappnad = ingen oro alls...vissa katter gör såhär ibland dock utanför läpparna..

Ok , kan ju helt klart stämma det du säger ,han verkade tillfreds och nöjd.

Tänk vad lätt det är att stissa upp sig ;)

Ja det här undrar jag också! Min ena pålle gör alltid det när han har druckit vatten! Ut med tungan mellan tänderna så den syns typ en centimeter eller två. Varar i en halv minut eller så sen slutar han. Ser jätteskoj ut, har alltid gjort så men fattar inte varför. :grin:

Typiskt hingstbeteende :) Jag har haft flera hästar som har gjort så här, allra mest poppis blir man om man masserar tungan! :D Ingen av hästarna har blivit konstig på något sätt för att man har lekt med deras tunga, alla har älskat det! Fast de har inte varit nafsiga i o f s.

Hahaha ,ja min skulle förmodligen gå loss totalt om han fick tungmassage ;)
Han har vart valack i ett par år ,men har visserligen en hel del hingsbeteenden kvar ,biter sig i framknäna vid frustration mm.

Men då bör jag inte vara orolig ialf ,det var ju skönt - hade kanske blivit dumförklarad utav veterinären ;)

Har sett flera hästar göra så när dom är avslappnade och vilar. En häst var väldigt gammal och jag misstänker att den hästen kanske inte hade så bra plats för tungan och därför valde att ha den lite utanför.

Hästars tänder ändrar vinkel när de blir äldre och det kan bli mellanrum som tungar lägger sej i. Hingstar kan stå så som någon skrev, men faktiskt är det mest äldre hingstar som jag har sett det på i alla fall. Inte yngre.

delvis kl

Han är bara 4 år ,fick en fundering häromkvällen kan det delvis bero på att han håller på att få tänder kanske ?
kanske slappnar av i käken och då åker tungan fram ?

Hmm blir lite knäpp av det här faktiskt ,är där och lyfter på läppen stup i kvarten ;)

*delvis kl här också*

Min är en 10 årig valack, så han är medelålders. :rofl: Vad kan det då bero på? Avslappning som någon sa?

Ja min är ju en valack på 16 år så det är lite märkligt... men lite sött! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 533
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka