Tungan hänger ute !

W

Whiplashr

Hej!
Fick rida en ny häst på ridskolan i måndags , han heter Defender och är vääärldens mysigaste . Ett STORT danskt varmblod på 175 , stark och väldigt känslig , men en kanonfin dressyrhäst .
Nu till "problemet" . I början när man rider kan han vara rätt stel opch så , men så fort han börjat slappna av och t o m söka sig ned och gå i bra form ; släpper han ut tungan så den hänger utanför munnen ! xD
Finns det något sätt att "förhindra" detta från ryggen? Han går ju så för att han trivs , men har hört att man kan få sämre poäng på dressyrtävlingar (tänkte ev. starta ngn liten klubbtävling med honom i höst) ? Någon som har tips ? ;P

Sv: Tungan hänger ute !

En av ponnyerna på ridskolan har också tungan ute. Jag tror det ska finnas särskilda bett för "tungviftare" men från hästryggen är jag tveksam till om man kan göra något åt just det problemet.

Du kan nog inte göra nåt åt det tyvärr.
Vet att det prövats många olika bett på honom, han gick med tungfelsbett ett tag och det var inte roligt att rida honom på.
Och ja du får avdrag för det på tävling.

Detta med att tungan hänger ute är inte så mycket du kan göra åt, ev prova med ett bett som korrigerar det - men oftast brukar inte det hjälpa. Dessa bett är oftast till för hästar som försöker lägga tungan ÖVER bettet.

Känner till en superduktigt hopphäst som konstant har tungan ute, leker med den i hagen. Drar aldrig in den. Vid längre uteritt i skogen så kommer han hem med tungan, snustorr och full av flugor och mygg. Han verkar inte bry sig.

Ägaren säger att hon är glad att hon är hoppryttare, för dressyrhäst hade det aldrig blivit av honom med den tungan.

Jag tror att du får helt enkelt acceptera att han gillar att ha det så, jag tror inte det är så mycket du kan göra. Vet heller inte vad det beror på. Kanske någon anna som kan svara på det.

Jag tycker du ska ställa upp i tävling om du vill, men du får nog ta poängen lite för vad de är här. Det kan ju vara kul att vara med och tävla på en häst som är fin att rida, men poängen kanske du får omformulera själv. Filma ritten och döm själv tycker jag. :)

Lycka till!

Jag har hört att har de tungan ute och om den drar åt ena sidan så är det ett balansproblem...kan ju inte säga helt säkert med alla hästar....

Det kan bero på flera saker. Kan vara att ryttarens hand inverkar för mycket, och att hästen vill komma undan. Behöver absolut inte vara att man sågar eller rycker hästen i munnen, utan bara en gnutta för mycket hand kan få tungan att ploppa fram. Hästen kanske inte trivs med sitt bett, nosgrimma eller har något problem i munnen.
Det kan även vara en ren ovana, nästan som ett tics. Teorier kring obalans och annat får någon mer kunnig svara på.

På riktiga tävlingar får man avdrag, på en klubbtävling tror jag inte du behöver oroa dig speciellt mycket.

och du får absolut inte avdrag för det på klubbtävlingarna. Dem vet om problemet och folk får ju rida med snoddar och inspänningar om dem ber om det.

På en klubbtävling bör du inte få avdrag för detta problem, speciellt inte om domaren upplyses om att hästen brukar göra så här. Vi har en likadan som går med tungan ute, den hänger helt avslappnat rakt ut/ned. Spelar ingen roll vem som rider, hur handen inverkar osv. Ute i lätta klasser ska det heller inte påverka poängen så länge tungan hänger rakt ner. Dvs, avslappnat. Om munnen är öppen och tungan virvlar runt åt sidorna och hästen visar ett tydligt obehag ska detta förstås dra ned poängen. Däremot skall tungan påpekas även i lätt klass med ett avdrag på formen, då hästen ska gå med sluten mun enligt TR och detta blir ju omöjligt med en tunga hängandes utanför.

Min häst gör så. Han är genomkollad på alla sätt och vis så jag vet att det inte är något fel på honom. Ändå när han koncentrerar sig mycket kommer tungan ut.

Brukar ofta stå i mina dressyrprotokoll "synd att tungan bitvis hänger utanför".

Fia slängde ut tungan hela tiden förut när jag red.Nu när jag börjat med hackamore har inte tungan kommit ut en enda gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka