Tunga sadlar

Hoarfrost

Trådstartare
Sitter och funderar lite mitt i min feber...
Kan inte så värst mycket om sadlar, det jag lärt mig har jag läst mig till själv.

Men sen kom jag på det att olika sadlar är ju olika tunga, finns ju sadlar som är lätta och trevliga, sen finns det ju såna som är så tunga att de är jobbiga att bära och sadla med. Nu pratar jag om vanliga engelska sadlar.

Varför är det så? Finns det något syfte med det, och finns det hästar som kanske föredrar en tyngre sadel?

-Nyfiken i en strut :D

Sv: Tunga sadlar

Min förra häst, kallblodstravare, gick automatiskt i rätt form när det blev tungt, tex både ryttare + någon som tolkade efter i tung snö, två ryttare på ryggen samtidigt eller 30 kg westernsadel + ryttare.

Fast jag tror inte att det är därför det tillverkas tunga sadlar! ;)

Sv: Tunga sadlar

Olika material väger olika mycket. En gammaldags träbom med stålfjäderförstärkning väger mer än en i glasfiber eller syntet. Ullstoppning väger mer än skumgummi. Tjocka bossor väger mer än tunna. Riktigt läder väger mer än konstläder.

Jag har aldrig hört talas om att sadlar tillverkas tunga "med flit", däremot att man gärna får ner vikten på sadlarna.

Fast i distans där man har en minimivikt på ryttare+utrustning är det säkert bättre att ha vikten "inbyggd" i sadeln än att behöva rida med extra vikter.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 391
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka