Tunga dressyrsporrar

Darby

Trådstartare
For ca 10-15 ar sedan var det populart med dressyrsporrar som var relativt tunga och rejala i sitt utforande. Ar det handelsevis nagon som kommer ihag market och vet om de gar att fa tag i nufortiden?

Jag har googlat pa svenska, tyska och engelska sighter utan resultat...

Sv: Tunga dressyrsporrar

Jag har ett par såna som du beskriver, och märket på dom är Sprenger.
Finns inte att få tag på numera vad jag vet. Aldrig sett i alla fall.

Varför vill man ha tunga sporrar?

Tanken har aldrig slagit mig så jag är nyfiken :)

Fö så var de jag sett oxå Sprenger men gaaaamla.

Varför vill man ha tunga sporrar?

Tanken har aldrig slagit mig så jag är nyfiken :)

Nja, kanske för att tynga ner hälen :D

För egen del är det främst kvalitetskänslan och utformningen i övrigt av Balkenholvarianten som gjorde att jag skaffade dem för 9-10 år sedan.

Hahaha, då borde jag ju ha sådana! Fast det får vara jäkligt tunga då, jag vill ha längd på 5-10 mm max :D

som de andra skrivit menar du nog sprenger, går att köpa i de flesta välsorterade ridsportaffärer..

Jag har ett par som du beskriver som jag köppte för ca 15 år sedan, främst som någon annan skrev pga kvalite o utformning.

Köppte ett par nya sprenger balkenhol med runda trissor för ett tag sedan som jag använder enbart på tävling. Passade på när de hade utförsäljning på en affär som skulle läggas ner, de är ju rätt så dyra... :grin:

Det är inte sprengersporrar de med flätade skänklar, men de är lite tyngre än vanliga.

Om det är Sprenger du tänker på, så är de fortfarande ganska vanliga i USA och lätta att få tag på. Kolla hos Dover Saddlery, till exempel. Jag vet att de fraktar internationellt med FedEx. Annars finns det säkert en uppsjö på ebay!

*svarar alla*

Det verkar onekligen varit sprenger sporrar :idea:

Den nuvarande Balkenholmodellen ar den mest snarlika utformningen i jamforelse med den modellen jag asyftade pa.

Nja, kanske för att tynga ner hälen :D

För egen del är det främst kvalitetskänslan och utformningen i övrigt av Balkenholvarianten som gjorde att jag skaffade dem för 9-10 år sedan.

Köpte vi inte dem på mässan ett år, helt hysteriskt? :rofl:Tror de hade felmärkt så priset var typ en tredjedel?? De såg lite chockade ut när vi köpte upp hela lagret...
Använder du dina?

Köpte vi inte dem på mässan ett år, helt hysteriskt? :rofl:Tror de hade felmärkt så priset var typ en tredjedel?? De såg lite chockade ut när vi köpte upp hela lagret...
Använder du dina?

När jag tänker efter tror jag att jag faktiskt fick mina i födelsedagspresent på våren strax efter Gello var inhandlad. Ja, jag har haft dem på nästan varje dag sedan jag kom tillbaks från Skottland och behövde väcka lite mer liv i fettot, genom späcket, räcker mest att han vet att de finns där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 789
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 255
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka