tung problem!!

L

lein

hejsan!
jag har ett tung problem min häst slänger ut tungan när vi börjar rida och jag vet inte vad jag vad jag ska göra åt de, för snart kommer hon bita i den och då kommer det bli stora problem!

jag förköker spänna åt nosremen men det går inte för oavsett hur mkt jag spänner kommer den ut!:confused:

mvh madde

Sv: tung problem!!

Så gjorde mitt sto oxå. Det visade sig dock att hon hade en gammal skada på en tand som blev tvunget att behandlas av Vet. Nu är hon lugnare i munnen och tungan ser vi inte så mkt av längre. Så mitt råd är att be någon att titta på tänderna, även dom riktigt långt in.

Antingen är bettet för stort, testa med ett mindre.
Eller så har hon ont någonstanns. Låt en tandläkare titta på henne.
Och att spänna nosremmen hårt är inte alls någon bra ide. Hästen försöker komma undan (troligtvis) obehag. Då kan du ju inte stänga in det..

Så - Ta dit tandläkare för att försäkra att hon inte har ont, byt till mindre bett och skippa nosremen.

jag har inget svar på din fråga, men spänn verkligen inte åt nosgrimman hårt :eek: Det kan ge rätt så läskiga sår på insidan av kinden, om nosgrimman trycker den mot kindtänderna..
Vart tog två fingrar mellan nosryggen och nosgrimman vägen?

vi har tagit ut vetrinär för ett år sedan och vill kolla tenderna för vi raspa men han kommer snart ut igen men det blev inte bättre av att kola änderna lr raspa, lr jo men det höll typ 1 vecka.
och jag andvender pular och jag spände den nedersta remmenlite hårdare för att hon inte skulle gapa men jag har skutat med det för jag tycker inte det verkar så snällt.

Finns många orsaker..
Kolla absolut upp munnen först.

Kanske dax att byta bett? Många hästar har väldigt trångt utrymme mot gommen och lägger då gärna ut tungan för att få mer plats.

okej, vad bra då! Om bettet ligger bra på hästen är den lugn i munnen och suger lite på bettet kanske, men om den gapar, tuggar och fipplar med tungan är ju något fel.. Spänner man bara åt så kvarstår fortfarande problemet.. dvs varför hästen inte gillar bettet..

Har du en häst som trivs med sitt bett ska du kunna rida den utan nosgrimma utan problem tycker jag. Ok att ha en nosgrimma som är lagom hårt (läs: löst) spänd och endast finns där för att stabilisera.
Lycka till! :idea:

Det är med all säkerhet bara en ful ovana. Det finns ju människor som tuggar på tungan, eller håller den på ett speciellt sätt då personen ska koncentrera sig.
Om hästen för övrigt lyder och du inte har några problem när du rider så varför bry sig? Om hästen jollar så mycket med tungan att den kan hamna under bettet då kan det bli lite problem.
gulan

Gör tvärtom. Lossa nosremmen så att den sitter väldigt löst eller ta bort den. Du behöver se vad hästen gör med munnen. Leta rätt på ett bett som hästen trivs med. Prova massor av olika sorter. Det kan ta ett tag innan man hittar rätt, men tillslut gör du säkert det. När hästen trivs bättre med sitt bett kan ni börja utveckla komminikationen. Titta också efter att det sitter på rätt höjd och är lagom långt.

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
235
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar