Tung i handen!

et_flickan

Trådstartare
Mitt fullblod har bara blivit bättre och bättre i allt markarbete vi gör. Men nu har problemet kommit.

Hon har blivit så fruktansvärt tung i handen. Jag får nästan bära upp henne. Oftast är det i slutet av passet då hon är trött, eller när hon är på ett spring humör.

När hon blir såhär brukar jag träna mycket i skritten. Halt och hon ska stå still i halten, oftast brukar hon vilja backa, hur snabb jag än är på att lätta i handen så backar hon. Detta gör jag tills hon släpper och sen travar jag lite igen. Gör mycket halter i både skritt trav, galopp, mkt övergångar övh.

Har också börjat lägga fram handen längre fram på manken för att hon själv ska hitta balansen och inte lägga sig i min han och även rida med halvlånga tyglar.

Finns det nått mer jag kan göra?
Tömkör henne då och då och rider för tränare 1 gång i veckan. Annars rider jag ut två gånger i veckan och sen vilar hon.
 
Sv: Tung i handen!

Har samma problem med mitt halvblod och mycket av de övningarna som du beskriver här för att motverka att hästen blir tung använder jag mig också av. Jag brukar även rida med ett lite längre dressyrspö och när min häst blir tung så petar jag henne lite uppe på rumpan för att aktivera bakdelen och få henne att bära sig själv. Om hästen då blir hög i formen för några sekunder gör ju inget så länge det är träning. Man har ju hellre en häst som bär sig själv men går lite ur form än en häst som är framtung och för låg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tung i handen!

Jag hade samma problem med min häst förut. Han är väldigt het och är byggd i nedförsbacke - rejält. Så han lade sig gärna i handen när han var svagare i kroppen och jag var långsammare i handen.
Men vad viktigast var: jag lät honom hänga i min hand.
Om det inte finns något att hänga i kan de ju inte hänga.

Jag skulle tala om med små halvhalter eller vibrationer i tygeln att hästen inte får hänga. Och sedan vara blixtsnabb med eftergift.
Att lugnt och trevligt rygga lite längre sträckor (någon/några m) brukar också vara bra. Rygga tills du känner att spänningen släpper. Och sen fram igen. Att rygga är ett utmärkt sätt att få dem lite mer på bakdelen och stretcha ut bakdelen.
Och var jättenoga på att känna om spänningen är på väg tillbaks. Ta tag i det innan problemen blir stora.

Tänk på att vad som sker längst fram ofta är en reaktion på något annat i resten av kroppen. Så antagligen beror det här på att hästen inte riktigt orkar/vill bära sig bak för att det känns jobbigt.

När hästen backar i halten..
Gör du halt för sits eller hand då? Om hästen är riden med sitsen så vet den ju förhoppningsvis skillnad på om du menar fram eller bak med din sits. Så backar den så säger du bara fram och gör om tills hästen gör som du vill. Glöm inte att berömma!
Om hästen rids mest för handen så låter det som ett lysande tillfälle att lägga om din ridning tycker jag!:)
Då kommer nog springigheten lösa sig också.
 
Sv: Tung i handen!

När hästen backar i halten..
Gör du halt för sits eller hand då? Om hästen är riden med sitsen så vet den ju förhoppningsvis skillnad på om du menar fram eller bak med din sits. Så backar den så säger du bara fram och gör om tills hästen gör som du vill. Glöm inte att berömma!
Om hästen rids mest för handen så låter det som ett lysande tillfälle att lägga om din ridning tycker jag!:)
Då kommer nog springigheten lösa sig också.

Sorry hade glömt bort tråden :p

Jag gör halt för både sits och hand. Det är en jätte känslig häst men jag tror hon är rider med väldigt mycket händer.

Hon tar dessvärre inte skänkeln heller. Börjar fundera om det är ngt fel på henne för hon var helt tossig i tisdags när jag red lektion. Sparkade för min skänkel, bockade när jag gjorde förhållningar och bara bet sig fast i bettet på vänster sida. Hon vill absolut inte ta nått stöd alls på vänster. Där har jag ingenting i handen och tar jag i den tygeln så lyssna hon inte ett dugg. Jag vill ju känna att hon är med i handen samtidigt som hon inte får hänga i tygeln förstår du?

Funderar allvarligt på att gå tebax till bara skritt och trav tills det funkar. Galoppen är helt hopplös, där funkar ingenting. För släpper inte spänniigarna i skritten kommer dom aldrig göra det i dom andra gångarterna heller.
 
Sv: Tung i handen!

Nej, hon ska kollas av både tandläkare och ET.

Jag känner den hästen och vet att så fort hon blir såhär så är det nåt som är fel eller så kan det vara för att det har gått så jädrans bra nu i flera månader också blir det såhär men jag ska ändå kolla upp hästen, det kan vara bakslag också. Det är en dam med humör och ibland vill hon inte riktigt det jag vill.

Ska även prova en sadel som har större bomvidd och se om det kan hjälpa. Hon har ju blivit lite bredare över manken så det kan vara så att det har blivit för smal. Tur att vi har massa sadlar hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Tung i handen!

Jag fattar ju inte detta med att harva i skritt men det är en annan sak. Tror inte hästen hänger mindre av det.

Min fråga är hur sitter du? Hur är din balans? Hjälper du hästen att flytta bak vikten?

Hon måste ju flytta vikten från framdelen till bakdelen genom att bära mer bak och vinkla sitt bäcken mer. Hur hjälper du hästen med det?

Hästen går ju på bogarna och hänger nu och du måste jobba för att få den att bära sej. Kanske har hon förrut bara släppt men nu tar hon stöd och då måste du hjälpa till med balansen och att flytta vikten så att hon kan bära sej också.

Övergångar är bra, liksom halvhalter. Tempoväxlingar, för sätet i första hand. Hur lång tygel har du? Kan du ha en stabil kontakt med hästens mun?


Kanske orkar hon inte? Hur mycket tränar du styrkan i rygg och bakdel? Klättra och gör m¨ånga övergångar.
 
Sv: Tung i handen!

Jag fattar ju inte detta med att harva i skritt men det är en annan sak. Tror inte hästen hänger mindre av det.

Min fråga är hur sitter du? Hur är din balans? Hjälper du hästen att flytta bak vikten?

Hon måste ju flytta vikten från framdelen till bakdelen genom att bära mer bak och vinkla sitt bäcken mer. Hur hjälper du hästen med det?

Hästen går ju på bogarna och hänger nu och du måste jobba för att få den att bära sej. Kanske har hon förrut bara släppt men nu tar hon stöd och då måste du hjälpa till med balansen och att flytta vikten så att hon kan bära sej också.

Övergångar är bra, liksom halvhalter. Tempoväxlingar, för sätet i första hand. Hur lång tygel har du? Kan du ha en stabil kontakt med hästens mun?


Kanske orkar hon inte? Hur mycket tränar du styrkan i rygg och bakdel? Klättra och gör m¨ånga övergångar.

Min hjärna står still, är trött idag. Ska försöka förklara så gott det går och hoppas att du förstår. Det kan bli fel :p.

Jag har halvlånga tyglar.. ehh vi struntar i det där jag kan verkligen inte förklara.Får skriva när jag kan tänka. Förlåt.

Jag tror inte hon orkar såpass mycket. Hon rids mycket i skog och mark. Klättrar ca 3 gånger i veckan i skog.

Min sits är helt kass. Jag har världens dåligaste balans och det hjälper ju inte henne så mycket. Men det har blivit bättre för jag jobbar mycket med mig själv, att inte spänna mig och sitta fast själv.
Mamma har börjat longera mig på min andra häst så jag slutar spänna mig i låren, hamnar i stolsits ofta.

Det blev helknäppt men hoppas att du fattar!.
 
Sv: Tung i handen!

Jag tror jag fattar:D

Jag tror mycket ligger i sitsen och att du ska fortsätta med den träningen.

Det är ju ett problem om din vikt jobbar MOT hästens balans om du förstår vad jag menar. Bra att du blir longerad! :) Försök på den hästen hitta den punkt när ni är i balans, med hästen, (när du inte behöver tänka på att styra hästen och sånt) Och sen ändra vikten och se hur hästen reagerar. Rusar den iväg, saktar den av, driver den åt sidorna. DÅ förstår du hur din vikt påverkar och hur du ska använda det:idea:

Hur mår du själv? Om du inte mår bra och är trött osv så brukar inte ridningen bli så strålande. Medan ni jobbar med sitsen kanske du ska rida ut på din häst och ha lite kul?
 
Sv: Tung i handen!

Jag tror jag fattar:D
Hur mår du själv? Om du inte mår bra och är trött osv så brukar inte ridningen bli så strålande. Medan ni jobbar med sitsen kanske du ska rida ut på din häst och ha lite kul?

Jag är trött.
Mycket ont i magen och psykiska saker som jag mår dåligt av. Kanske min häst känner det och blir obalanserad i humöret också.
Det är ju en mycket känslig häst.

Hon är lite speciell att rida ut själv med så jag rider alltid ut med mamma. Väldigt tittig är hon och vill gärna hem igen. Plus att vi måste rida på en väg med mycket trafik för att komma in i skogen :(
Annars hade det nog varit roligare att rida ut.
 
Sv: Tung i handen!

Jag är trött.
Mycket ont i magen och psykiska saker som jag mår dåligt av. Kanske min häst känner det och blir obalanserad i humöret också.
Det är ju en mycket känslig häst.

Jag tycker det brukar påverka ridningen direkt faktiskt.

Å andra sidan brukar ridningen också få mej att må bra.

Men känner man som du är nog inte motivationen på topp heller skulle jag tro:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp