Tung i handen med Hackamore

Movitz

Trådstartare
Nu vill jag ha massvis med tips på bra övningar som man kan rida, för att försöka komma ifrån att hästen hänger sig i handen när den går med hackamore. :idea:

Hästen kan i nuläget inte gå med annan betsling pga sår i mungipan.

Sv: Tung i handen med Hackamore

lätta i handen och sparka på ;) :idea:

rid mkt övergångar och fokusera på att kunna både öka och minska för sätet och skänkeln, och behöver du använda handen som förstärkning så var snabb med tygeltagen och lätta direkt så att hästen aldrig får chansen att lägga sig på

på hackamore som ju fungerar som ett slags stångbett måste man dessutom driva mkt mer än vanligt

Det finns flera andra bettlösa alternativ! Har du testat sidepull, ridkapson eller en vanlig remontgrimma med tygeln i ringarna?

näa jag rider på hacket gör ruben så ibland emd..och om jag länger på tygel så länger han abara på halsen å "hänger" längre ner..
som om han tycker det är skönt å gå där å hänga,,
men när jag satte en kjedja under istället för en läder rem så blev de bättre, men han ligger rätt tungt i handen ändå ...

Är hästen tung i handen är du antingen troligtvis för hård och driver för lite. Mjukna i handen och aktivera bakbenen.

får jag låna tråden och fråga en sak ?? handlar också om hackamore..

min medryttarhäst kan ibland bli väldigt stark, men jag skulle endå vilja ha hackamore på henne tror ni de skulle funka ?:confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
348
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka