Tung häst i en högre form?

M

Manda_87

Jag har en nordsvensk travare, en smäcker sådan, som jag använder till hoppning, (hon är helgrym på de) men en bit in på ridpasset får hon jätte problem att bära upp sin framdel, hon tappar den och blir tung och när de händer så är det jätte svårt att få tillbaka henne i en bra "hoppform" igen. Finns det någon som har något smart tips på hur man går tillväga när detta händer, det kanske finns en bra hjälptygel som kan hjälpa min häst att inte tappa formen så lätt.
Mvh Amnada

Sv: Tung häst i en högre form?

Eftersom det händer en bit in i ridpasset låter det som om hästen helt enkelt inte orkar mer. Man kan inte kräva något av hästen som den inte har muskler, kondition och kunskap till.

nej man ska absolut inte pressa sin häst till något. men denna hästen har både kondition och muskler till ändamålet, det är ingen otränad häst.

jag tycker det låter som att hästen inte har rätt förutsättningar exteriört för att orka hoppa höga höjder under en längre tid. annars är det väl bara att öva på med styrka och kondition :)

Eftersom hästen tappar formen saknas uppenbarligen något, eller hur? Mer dressyrjobb verkar behövas, som stärker formen. Mig veterligen finns inga hjälptyglar som ger mer ork...

Jag tror ändå att det är orken som saknas. Hjälptyglar är definitivt ingen lösning iaf. Vad säger din tränare?

Nu är inte jag så insatt i hoppning, men vad menas med hoppform ?
Enligt min mening så finns det inga hjälptyglar som kan hjälpa att få hästen i en bra form, dvs att den är avslappnad, jobbar med ryggen osv...
Och tror problemet ligger i att den inte orkar, då hjälper det verkligen inte att slänga på en hjälptygel...
Hur länge har den varit ridhäst?

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 133
Senast: krek
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka