Tung galopp

G

Graendal

Hur kan man förbättra galoppen på en häst där det känns som att sitta på ett skenande tår att galoppera den? :crazy: Inte nödvändigtvis så att det går så fort, men ungefär lika svårkontrollerat. Lågt, rullande, tungt och flackt.

Jag har försökt göra många fattningar och varierade övningar, försökt få henne mer uppmärksam och lätt i steget. Den enda gången jag lyckas är om jag får till en riktigt bra fattning, från skritt, efter flera ordentliga halvhalter. Och då brukar det ändå bara vara fint i något språng innan hon går in i sin lokomotivgrej. Oavsett hur bra hon går innan, så tappas allt efter några sekunder i en annan gångart? Hur kan det vara så? Gah, hjälp mig!

Sv: Tung galopp

Låt henne aldrig bli tung! Sätt henne på rumpan i fattningen, erbjud aldrig stödet därframme. Fastna aldrig i tygeln.
Fattningen ska vara satt och perfekt annars tar du ner henne till skritt igen, genast. Hon ska svara snabbt på hjälperna, kännas kvick. Galoppera bara några språng, aldrig så länge att hon faller på bogarna!
Man brukar säga att man får den galopp man förtjänar, antagligen måste du stärka hästen i överlag för att förbättra galoppen.

En övning jag brukar göra är att rygga hästen ur samlad skritt. Så att den tillslut sätter sig på bakbenen i stort sett. Ur det så sätter ja fram inner höft. Hästen bör då ta galoppen "sittande". Galoppera tre fyra språng och skritta sen.
Denna övning får enbart göras på en häst som är framme på hjälperna och har bra bjudning. Gör man övningen fel kan man ta bort bjudningen. Men görs övningen rätt så får man en häst på bakkärran.

Sen tycker jag att du ska aktivera galoppen när du kommit så långt att du kan fatta den med hästen sittande på bakkärran. En bra övning är att rida hästen efter en liten fyrkant. Rakrikta på "spåret" och gör en fjärdedels vändning på bakdelen i hörnen. Det blir lite utav en arbetspiruett-känsla. Men tänk på bjudningen och låt hästen bli lite vid i vändningen hellre än att den backar av och tappar bjudningen

Lycka till

Nirak

Håller med NiraK. Samla hästen ordentligt innan fattningen för att få en samlad och omedelbar fattning (inte öka tempot och springa in i galoppen) och galoppera bara något steg och öka antalet efter hand.
Prova att placera hästen i en SVAG sluta för att få höfterna rätt och få in det yttre bakbenet (som ju är längst bak i galoppen) i en mer bärande istället för skjutande position. "Sådan fattning sådan galopp".

hi. hi. känner igen det där. :angel:
Mycket fattningar är bra. Allt handlar om att hästen har svårt att bära sig och hålla balansen. Att rida svag öppna i galoppen är väldigt bra. Du får tag på inre bak som då bär mera i galoppen. Träna mycket, men inte för långa stunder. När hästen blir trött orkar den ännu mindre bära i galoppen.
Variera mycket. Laborera med fattningar ur olika situationer och låt det ta sin tid. Ha inte bråttom. Om hästen har exteriören mot sig tar det tid att få rätt muskler starka.
Ett tips är att innan fattning rida ett par steg i förvänd sluta. Det hjälpte mig och min häst mycket för att hon skulle få med sig bakkärran ordentligt i fattningarna.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 313
Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka