tumörknöl?

B

blissare

Hej.
Har på jobbet 2 fina råttflickor,vet inte den exakta åldern på dem men tippar på 2,5-3 ,pigga,glada och väldigt sociala.
Såg nu i morse att den ljusa har fått en ganska stor knöl på vänster sida,typ vid frambenet-revbenen..denna knöl har alltså ploppat fram från ingenting till detta...ca 2 dagar!!
Vad skall jag göra?
Misstänker att det kan vara någon form att cancer,kan så lite om råttor men åldersmässigt?Är det inte en aktningsvärd ålder?
Tacksam för snabba svar!!

Sv: tumörknöl?

Säger som hofi, tippar på cancer. Just gamla råtthonor får väldigt ofta juvertumörer, och de kan sitta både här och där iom att deras juver täcker så stor del av kroppen.
Dock KAN det ju vara något annat också, det går inte att säga såhär och bara en veterinär kan veta säkert.

Men no worries, de kan leva med det om det inte blir för stort :) Har själv en tant på 2 år och 8 månader nu, hon har både 3 tumörer, en fettansamling och har förlorat musklerna i bakbenen. Men hon kämpar på precis som vanligt, det går bara lite trögare :love:

tack för era svar! Jo de e väl lite så jag känner,hon ser ju ut att må bra,kilar upp o ner i buren,käkar och är framme o är nyfiken,kände lite på knölen förut,hon verkade inte ha ont av den,den är rund och "fast"...jag avaktar och ser hur hon mår..om det nu blir så att de e dax..så blir ju den andra honan ensam,kan man sätta in nya "bäbisar" utan slagsmål eller hur går jag tillväga?Vill ju inte att Belinda skall bli alldeles ensam..:( :crazy:

Beror lite på, vissa honor är grinigare än andra. Jag hade nog provat med två nya bebisar direkt iaf, tror risken att de vägrar bo med de är mindre om man gör det medan de redan är flera i flocken. Tar du två bebisar slipper dessutom hon som blir kvar bli påhoppad av hoppiga bebisar som vill leka iom att de kan leka ihop istället, gamlingar kan ju bli lite trötta på små energiknippen. Och så slipper du att nykomlingen blir ensam sen när det är dags för nästa också.

Personligen hade jag tom skaffat 4-5 bebisar, men det är mest för att jag helt enkelt tycker bäst om flockar med 5 råttor för att det fungerat bäst här hemma :D

Det kan ju vara en abcess oxå, en undersökning hos veterinär kan nog vara lämpligt, det är en så gammal dam värd :)

jag skulle inte lägga ner pengar på annat än en avlivning när en råtta är så pass gammal.
hon är ju redan i överkant åldersmässigt, så länge hon inte har ont eller får rörelsehinder så kan hon gott få leva :)

Idag åkte vi till blå stjärnan och avlivade "Nala",tyckte synd om henne på slutet,tumören växte ju i rasande fart,den verkade vara tung,hon fick lite balanssvårigheter,så vi beslutade att det var dax att komma till råtthimlen:cry::cry: vi beslutade oxå att direkt köpa två småttingar...så nu har vi 2 nya flickor,brun vita..ganska lika "Nala" inatt får dom bo i egen bur brevid "Belinda",hoppas det går bra med ihop-släppet,hur skall jag göra tro?-har ni några råd att ge mej,e ny på detta med råttfröknar:crazy:

när du ska släppa ihop dom, se till att bada allihop så att dom luktar så lite som möjligt, gör ren buren ordentligt som dom ska bo i tillsammans och sen släpper du dom på neutral mark (ex säng eller soffa) där du lätt kan få tag i dom om det skulle bli blodbad! lite pip och skrik gör ingenting, men så fort det blir blod ska man sära på dom och försöka igen en annan dag..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 578
Senast: Zeli
·
Övr. Katt ni som följde min tråd om min hittekatt, den hemlösa minns nog min kirre.... det var så att vi hittade honom sittande utanför vid en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 353
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar