pepp

Trådstartare
Mamma och pappas toypudel Tekla var hos veterinären idag. Hon har haft en knöl på magen, vid en tisse. Vi tänkte att det bara var en fettknöl, men vet konstaterade att det var en tumör... och hon hade dessutom 2 till :cry:
Dom ska även operera bort lymfkörteln så dom inte sprids dit. Kan det finnas risk att dom redan gjort det?

Nån som erfarenhet av att ha opererat bort tumörer på sin tik och hur har det gått? Hon är förresten 10 år, så jag är ganska orolig :cry:

Sv: Tumörer

Jag tror att min gamla tik var 9 år när alla juver opererades bort det gick bra hon dog vid 12 år av andra orsaker.

Har kollat på en operation där dom tar bort tumören. Hunden mådde alldeles perfekt efter det, och då var tiken 11 år när hon opererades.

Vad tråkigt att höra! Hur det sprider sig och hur snabbt det kan gå beror helt och hållet på om den är godartad eller elakartad. Sedan kan även cancertumörer vara av olika typ och olika typer metastaserar (mycket förenklat uttryckt) olika fort. Det finns en rad olika faktorer som spelar in när det gäller spridning.

Jag har själv en hund som blev diagnosticerad med elakartade juvertumörer (carcinom) vid nio års ålder. Operationerna var väl inte helt lyckade, de fick inte bort allt, så hon har en del nybildningar. Trots detta får jag ändå säga att vi har haft stor tur. Min älskade hund lever fortfarande - hon blir 14 år i år - och är vid god hälsa i övrigt (förutom lite åldersskavanker som artros och gråstarr, men det gör hon sitt bästa för att ignorera).

Jag håller tummarna för att dina föräldrars hund blir frisk, eller åtminstone får många goda hundår till.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 901
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka