Tumör vid struphuvudet

LEOLIN

Trådstartare
Jag upptäckte i våras att min häst hade en knöl uppe vid struphuvudet , den var som en pingisboll ungefär . Veterinären tittade på den och konstaterade att det är en tumör ( godartad) ,men att den kommer växa.

Är det någon mer som har erfarenhet av det här? Har häst eller har haft häst med samma sak?

Veterinären sa att man skulle bara låta den vara sålänge han inte har ont av den.
Enligt en gammal stallkamrat som haft häst med samma sak så är en operation för riskabelt så hon lät sin häst vara tills den dagen då hon märkte att han påverkades för mycket , fick svårt att äta mm , så han fick somna in .

Sv: Tumör vid struphuvudet

Jag har en häst som opererades 2010 för detsamma som din. Jag väntade tills hon började få besvär, märktes genom att hon hostade till när hon hade huvudet i vissa vinklar.

Hon var på sjukhuset några dagar (de sätter dränage) och kom sen hem. Boxvila med promenader några gånger om dagen under ett par veckor, sen igångsättning "som vanligt". Noggrann rengöring av sår speciellt med tanke på att det var sommar och ökad risk för infektioner (rötmånad), men det funkade bra eftersom hon stod inne då, hon tyckte nog det var skönt med ett svalt flugfritt stall ett litet tag...

Två månader senare tävlade hon med min dotter:)

Hon var 20 år då hon fick tumören, jag resonerade som så att "hon skulle få EN ordentlig chans", blev det nåt mer fick det räcka. Dessutom kostar det visserligen pengar, men det gör det ju om man ska köpa en ny häst istället också, och "man vet ju vad man har men inte vad man får..."

Minns inte exakt, tror jag fick betala drygt 6 000 eftersom försäkringen tog resten.

Damen är idag 24 år, still very going strong, och jag har inte ångrat mig en sekund att jag gjorde operationen, så stort besvär och bekymmer blev det inte!:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka