Tumör på marsvin

Youma

Trådstartare
Min vän har fått vad som verka vara en tumör vid den där körteln de har bak. Det är en marsvinshanne på sex år, han är pigg och nyfiken och matglad.. och så denna böld.. :cry:

Den har ett sår över, det ser helt sönderskrapat ut. Jag märkte inte det innan, min herre gillar inte att bli lockad med, så jag har inte tittat han i ändan på ett tag.

Vad gör jag nu? Kontakta veterinär, så klart, men sen? Operera på ett så pass gammalt marsvin? Försöka få såret att läka och låta det vara?

Har nån av er varit med om nånting liknande?

Sv: Tumör på marsvin

Ja, jag har opererat på ett såpass gammalt marsvin mot tumör. Dock överlevde hon inte utan dog några dagar efteråt :( Men för mig var det värt ett försök pga av henns syster som inte kunde skiljas från henne, dom var båda två pigga och fräsha i övrigt. Varför hon dog vet jag inte, men gå på magkänsla, jag hadde inte henne försäkrad ( och har inte nu heller, mycket dumt ) så det blev ju ganska dyrt... Är det värt att chansa, vad tror vetrinären om hans chanser ?

Jag upptäckte hur illa det var nu på kvällen, så jag har inte ringt veterinären än. Det får bli imorrn på morgonen, i med att han inte svävar i direkt livsfara (än. De blir dåliga fort, jag vet).

Jo, jag har han ensam, han var så dominant att det gick inte hålla han med andra hannar, för dominant för att avlas på, så inga honor.. och veterinären ville helst inte kastrera heller.

Jag är lite rädd för att om han opereras så blir det bara sorg och ett hål i plånboken kvar. Medans om det läker så kanske han inte kommer må direkt dåligt av det.. Ush, här sitter man och leker gud :(

Du får gärna PM:a mig med hur mycket det gick på, så är jag iaf beredd. Han är inte försäkrad heller.

Jo det är klart, det är aldrig lätt !
Jag vet inte riktigt vad det gick på, men en 2000-3000 :- tror jag, men som sagt det här är bara vad jag tror, hon hade även komplikationer efteråt...
Fråga vetrinären imorgon om vad dom skulle råda dig till att göra, jag vet dock inte själv om jag hade satsat i dagens läge om något liknande hände igen... Beror på situationen !

Hur du än gör kommer det inte vara lätt, önskar dig och ditt lilla svin all lycka till, ska hålla tummarna imorgon för er ! :bow:

Veterinärer brukar i regel inte vilja operera marsvin om inte chanserna att få djuret friskt är ytterst goda, med tanke på att de inte tål narkosen särskilt bra. Jag valde att ta bort min marsvinskille, som hade en tumör i buken. Lycka till hur du än gör!

Pratade med några olika veterinärer på telefon, och det verkar vara två uppfattningar- dels att oavsett vad man gör i det läget, så är chanserna att han blir bra rätt små, alltså så bör man avliva, att visst kan man sätta in atibiotika, men det hjälper bara för stunden. Dels att undersöka och behandla med antibiotika, och eventuaellt operera sen.

Jag tvättar såret noga två gånger om dagen och får tänka över helgen. Jag tror jag inte kommer välja operation, i varje fall. Hade det varit ett ungt, i övrigt friskt djut så hade jag tänkt annorlunda, operation nu skulle bara vara för att döva mitt eget samvete.

Märkte också att jag hade nära ingen koll på vilka veterinärer som var duktiga på marsvin i den här stan.. Bor i Gävle, är distriktarna bra, eller skulle ni rekommendera en annan vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka