Tumör i hoven?

T

tussa

Jag har ett kallblod som dragits med återkommande orenheter på ett bakben. Vi har trott att det varit återkommande hovbölder som spökat, men dessa bölder har aldrig spruckit eller märkts av mer än när de verkats fram.

Nu har jag bytt hovslagare och den nya killen menar att detta inte kan vara en böld. Hästen reagerar inte alls på visitertång och har aldrig gjort det. När han verkar hoven ser man något som vi (förra hovis och jag) trott varit en böld. Men det är inget infekterat, inget var eller så, bara lite blod, ca ½-1 cm i diameter. Hovis brände rent för att hindra bakterier, och han sa att detta verkar som en tumör i hoven.

Någon som vet något om hovtumörer? Denna häst är tyvärr komplett omöjlig att lasta, så jag kan inte åka och röntga henne (hade jag kunnat det hade jag såklart gjort det för länge sen!)
Finns det ändra sätt än klinikbesök för att kolla upp detta?

Hästen är inte halt, men har varit oren till och från på det här benet under de 2 år jag haft henne. Kan det vara så illa som en tumör?

Sv: Tumör i hoven?

Jag tror det heter hornpelare. Och om hästen blir halt med en sådan ska man tillkalla veterinären så denna får göra ett kirurgiskt ingrepp.

är hästen omöjlig att lasta/köra så kan man ta ut vet. som ger lugnande (domecedan), då fungerar det fint. vi har fått göra så ett antal gånger med olika hästar pga. div. problem.

med vissa hästar går det ändå inte att lasta på lugnande
min blev värre på det.
vi fick svälta honom i ett dygn köra in transporten mot stall dörren och ha skivor bakom så varje gång han gick framåt så minskade det bakom. mat i transpoten och trotts det tog det 45 min.
vet hur det är. efter klinik vistelsen så blev det lastkurs =)

lycka till.
annars kanske du kan hitta någon som kanske kommer ut men låter svårt. (fast jag har ingen erfarenhet av hovtumörer)

jag vet oxå att vissa regerar pricis tvätom för viss lugnande tex. plegacil. därför använder vi inte det längre utan istället domecedan. det har alltid fungerat, ibland för bra ;)

har bla. haft storhäst som gått helt över bom utan känd anledning. dom skador hon ådrog sig och den utredning som följde krävde att hon transporterades till klinik bra många vändor, vilket inte hade gått om hon inte varit "helt väck i kolan". skadorna hon ådragit sig ledde efter ett år till dom gröna ängarna :(

45 min var ju inte så farligt. Har stått över två timmar med en häst som skulle hem från kliniken.

Jag skulle nog försöka ta hästen till klinik och röntga för att se hur djupt det sitter i hoven. Har hänt att hovbölder kalkat ur hovbenet.

Tack för era svar.
Jo lastningen är ett kapitel för sig. Har funderat på att göra som ni föreslår, ta hjälpav lugnande för att kunna köra henne till klininken. Röntgen börjag kännas som ett måste...

Det tog 4 dagar innan vi fick in honom.
6 timmar hem från kliniken:mad:
nu lastar jag själv efter 1 årss träning:grin:

Klinik och röntga låter som en bra idé!

Mitt sto som jag tog bort i våras hade en cysta på strålbenet. När veterinärerna efter nästan ett års letande hittade felet trodde de först att hon även hade en tumör på hovbenet, men på återbesöket visade det sig att det "bara" var en cysta på strålbenet. Behandlade henne med Tildren och fick tack vare det ha kvar henne i två år till. Usch vad jag saknar...:cry:

Hon blev röntgad på första klinikbesöket och då kunde de inte se något konstigt på bilderna. Bedövningar visade dock att hältan satt i hoven. Några klinikbesök senare och byte av klinik togs röntgenbilder snett uppifrån och då syntes cystan.

Lite off topic, men jag måste ändå säga, vad kul att läsa att det går så bra för er nu med lastningen!! :) Jag har varit i ungefär samma sits och jag känner igen mig i att det tar lång tid att övervinna lastningsproblemen helt och hållet, det är inte gjort på några timmar, eller en helgkurs...

Det är inte hovkräfta då?
Det är ingen cancer i sig men vävnad som är nektotisk och växer fel.
Sök på hovkräfta och jfr.

/T

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 299
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2