Status
Stängd för vidare inlägg.

fettso

Trådstartare
Min yngsta dotter är ett tumme-barn,hade den redan i magen..:rofl:
Men hur får man dom att sluta med nåt dom alltid har med sig??
Hon är iof bara 1,5år så det kanske är tidigt..
Storasyster slutade med sin napp vid ca 2,5 års ålder...
 
Sv: Tumme

Mitt tips är att försöka avbryta tummesugandet omedelbart, det för bara med sig tråkigheter ..

Ge henne en napp istället om hon gnäller för mycket, en napp är mycket lättare att vänja av barnet med än tummen ..

/ Tummebarn med förstörda tänder
 
Sv: Tumme

Tummen gör sig själv omöjlig, när barn börjar leka mer i 2½-3 årsåldern går det inte ha tummen i munnen, man blir så handikappad i leken...
Tummen är perfekt tycker jag, alltid med och gratis.
Vad gäller tänderna så är nappen lika "farlig" enligt min tandläkare.
 
Sv: Tumme

Sonen sög på tummen och precis som mimmipigg säger, så "faller den bort" per automatik (hos de flesta, men undantag finns alltid) runt 3 års ålder, när de börjar leka och använda händerna på ett annat sätt än tidigare.

Tumme eller napp spelar ingen större roll ur tandsynpunkt.
 
Sv: Tumme

Jag sög på tummen till jag var 5 år. :crazy:
Fast bara när jag skulle sova.

Vet inte hur man vänjer av med tummen...
Mina barn var också tumsugare i magen och när de var alldeles nyfödda.
Den större började med napp sen i stället, den lilla suger på pekfingret ibland.
 
Sv: Tumme

jag sög på tummen när jag va liten. kan ju vara svårt att ta bort tumme n som med en napp. har inga större men efter att ha sugit på tummen länge. men de man kan göra är ju att försöka byta ut mot en napp. funkar inte det så kan man ju få tummen att smaka illa. no bite som man har till hästar som tugar på saker smakar blä, men ska vara helt ofaligt. annars fnns de ju andra preparat man kan använda
 
Sv: Tumme

Måla på stopp och väx på nageln och tummen. Samma medel som man använder till att få barn att sluta bita på naglarna. Funkade på min bror när han var liten.
 
Sv: Tumme

Vi slutade på nätterna både jag och min dotter med att ha en "påse" av tyg påknuten runt händerna nattetid.
Jag minns än idag hur jag fick intensivsuga på tummen en stund innan mamma knöt på påsen. Med dottern gick det tre veckor så var vanan bruten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 732
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp