Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min yngsta dotter är ett tumme-barn,hade den redan i magen..
Men hur får man dom att sluta med nåt dom alltid har med sig??
Hon är iof bara 1,5år så det kanske är tidigt..
Storasyster slutade med sin napp vid ca 2,5 års ålder...
Tummen gör sig själv omöjlig, när barn börjar leka mer i 2½-3 årsåldern går det inte ha tummen i munnen, man blir så handikappad i leken...
Tummen är perfekt tycker jag, alltid med och gratis.
Vad gäller tänderna så är nappen lika "farlig" enligt min tandläkare.
Sonen sög på tummen och precis som mimmipigg säger, så "faller den bort" per automatik (hos de flesta, men undantag finns alltid) runt 3 års ålder, när de börjar leka och använda händerna på ett annat sätt än tidigare.
Tumme eller napp spelar ingen större roll ur tandsynpunkt.
Jag sög på tummen till jag var 5 år.
Fast bara när jag skulle sova.
Vet inte hur man vänjer av med tummen...
Mina barn var också tumsugare i magen och när de var alldeles nyfödda.
Den större började med napp sen i stället, den lilla suger på pekfingret ibland.
jag sög på tummen när jag va liten. kan ju vara svårt att ta bort tumme n som med en napp. har inga större men efter att ha sugit på tummen länge. men de man kan göra är ju att försöka byta ut mot en napp. funkar inte det så kan man ju få tummen att smaka illa. no bite som man har till hästar som tugar på saker smakar blä, men ska vara helt ofaligt. annars fnns de ju andra preparat man kan använda
Måla på stopp och väx på nageln och tummen. Samma medel som man använder till att få barn att sluta bita på naglarna. Funkade på min bror när han var liten.
Vi slutade på nätterna både jag och min dotter med att ha en "påse" av tyg påknuten runt händerna nattetid.
Jag minns än idag hur jag fick intensivsuga på tummen en stund innan mamma knöt på påsen. Med dottern gick det tre veckor så var vanan bruten.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.