tummarna uppåt?

Sv: tummarna uppåt?

Det kanske helt enkelt är så att den "dolda kunskapen" håller på att avdramatiseras igen. :bump:

Jag fick samma känsla som du häromdagen. Läste en riktigt, riktigt gammal hästbok. Skriven av en gammal officer på 40-talet. Där var mängder med kunskap om tänder, bett, foder och annat som jag har tyckt varit "ny" kunskap nuförtiden. Där ser man hur mycket gammalt det är som gick förlorat under avhästningstiden speciellt på 70-talet.... Inget nytt under solen :) Att vissa delar av boken var helt galna med dagens upplysning kan jag ju också säga, speciellt avsnittet om barrering......

man ska väl ha tummarna uppåt, jag har för mig att man får fel i dressyren om man rider med tummarna mot varandra... :crazy: Men kanske inte....

man ska väl ha tummarna uppåt, jag har för mig att man får fel i dressyren om man rider med tummarna mot varandra... :crazy: Men kanske inte....

Jo, alla här är överens om att tummarna skall vara uppåt. Det var tummens position vid ledande tygeltag som diskuterades nu.... Att man leder vägen med tummen som om man liftade - alltså tummen i önskad rörelseriktning.

har också lärt mig att vid ett ledande tygeltag ska tummen visa vägen.
Fast i den normala handställningen ska tummarna alltid vara uppåt, annars blire det väl att man lägger ner händerna?

Dock tror jag att såsom hoppryttarna ofta har när de hoppar, mer knogarna (?) uppåt, och tummarna emot varandra, också räknas som en korrekt handställning sålänge handleden är rak.

Japp, tummen överst, handen sluten om tygeln. Armen i en rak linje från armbågen, sen tygeln som en förlängd arm fram till bettet.

Det är den korrekta grundpositionen, som jag har fått lära mig.

KL:
en sak man inte tänker på när man lägger omkull handen är att man blir -väldigt-mycket starkare i underarmen.
vilket då är ett sättatt "fuska"igenom tygeltagen på styrka istllet för på sits.
med tummen högst så är ett rätt taget tygeltag mjukt o fjädrande(tygltag dras ju inte bakåt som bekant) och då -måste-man ha en häst som är ytterst lydig för halvhalter i sitsen.

Tänkte precis nämna det:P

har också lärt mig att vid ett ledande tygeltag ska tummen visa vägen.
Fast i den normala handställningen ska tummarna alltid vara uppåt, annars blire det väl att man lägger ner händerna?

Dock tror jag att såsom hoppryttarna ofta har när de hoppar, mer knogarna (?) uppåt, och tummarna emot varandra, också räknas som en korrekt handställning sålänge handleden är rak.

Nej - den handställningen som du beskriver är INTE korrekt. Att sedan många hoppryttare (och även andra) använder denna handställning är en annan sak. Men korrekt är den INTE :D

KL

Alltså.. om man rider på ett rakt spår så ska tummarna vara uppåt, och vill man ta ett ledande tygeltag så ska handen alltså vinklas och tummen peka utåt från hästen?

Är jag med i diskutionen då? :confused:

Jag har knogarna snett upp och alltså inte tummen som högsta punkt. Det har jag främst för att jag är lat och tycker det är väldigt obekvämt att ha tummarna som högsta punkt och jag känner ingen skillnad i ridningen om jag har tummarna högst.

Men hästen känner säkert skillnad. Vrider du handen så knogarna är uppåt lägger sig benen i underarmen på ett annat sätt och hjälperna blir inte lika fina som när du har tummen högst.

Att "styra med tummen" är något jag alltid lärt ut till mina nybörjarelever. Alltså som man gör när tygeltagen fortfarande är stora som när man själv är nybörjare eller hästen är outbildad. Ju finare hjälper destå mindre rör man handen.

KL

Alltså.. om man rider på ett rakt spår så ska tummarna vara uppåt, och vill man ta ett ledande tygeltag så ska handen alltså vinklas och tummen peka utåt från hästen?

Är jag med i diskutionen då? :confused:

Jajjamensan :)

Det som ingela beskriver är inte typiskt ar,, det handlar om en korrekt hand, och det är så man ska använda sin hand.

Man skall vrida om handen för att svänga då blir det ett mjuk tygeltag genom underarmen och i en cirkel..

Varför? Enkelt att ta reda på, det är bara att leka häst ett tag, ha någon på andra sidan tygeln (inte hästen) och gå igenom tygeltagen och se hur de känns. Ni kan ju pröva de klassiska tygeltaget rakt bakåt en dm,, :idea: så vet ni hur det känns

Fast på handen sluten om tygeln, känns det som en hård och stum hand.

Jag skulle mer beskriva det som om man håller fast tygeln mellan tummen och pekfingret och de andra fingrarna hålls mjukt mot handflatan så att de kan ge eftergift när det behövs och man kan stänga handen, och på så sätt får handen ett större register.
ni vet det där med att man ska ha en liten fågel i handen, och man dödar den genom att stänga handen..

Senast ändrad:

Tummarna uppåt är det som är rätt! ;) Har du en korrekt handställning kör du inte ut armbågarna (som ska ligga nära kroppen). Har du tummarna mot varandra vinklas armbågarna automatiskt utåt.

Om du fortsätter att läsa i tråden, så ser du att vi är överens om att det inte är AR. Men många GLÖMMER att det faktiskt är så ridningen fungerar, många gånger. Att man faktiskt brukar få lära sig att man "styr med joystick/svänger med tummen".

Den "dolda kunskapen" är på väg att glömmas bort, eller "sopas under mattan".

Nej - den handställningen som du beskriver är INTE korrekt. Att sedan många hoppryttare (och även andra) använder denna handställning är en annan sak. Men korrekt är den INTE :D

okej, det var bara som jag läste i en bok som det stod så :d
Menmen ;)

Om du 'lägger' handen ned då du rider låser du handen och blir hårdare i hästens mun, samt att de är mycket tyngre för dina armar att bära upp en omkullagd hand än en korrekt hand. Följden blir då ofta att de som lägger handen även brukare ha svårare att hålla dem i en bra höjd.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama