tummarna uppåt?

M

mnl

Min tränare är väldigt noga med att tummarna ska peka uppåt när man rider, och tjatar ofta på mig om det. Och jag känner att det hjälper min hållning mycket bättre. Men ungdomarna i mitt stall har typ sina tummar mot varandra, så knogarna är uppåt, och dom både tävlar och tränar dressyr. Jag själv tävlar inte så mycket. Och sen har jag sett ganska många bilder lite överallt där ryttarna också sitter med tummorna mot varandra.
Vilket är rätt sätt egentligen?
och sen förlåt om denna tråd ska vara någon annanstans?

Sv: tummarna uppåt?

jag har alltid tummarna uppåt de e väll de man ska men vissa orkar väll inte hålla upp demutan slarvar lite! tror de e bla för att tyglarna inte ska glida ur händerna då det "låser" lite när man har tummarna upp!:D

okej :) men jag var bara orolig att det var jag som red fel. min tränare säger ju att dom ska vara uppåt, men dom i stallet som tränar för en mer tävlingsinriktad tränare gör inget åt att deras elever har tummarna fel . så man blir ju lite förvirrad.

Alla tränare fokuserar tyvärr inte på sitsen..
Sitsen är grunden för att kunna inverka på hästen på ett riktigt sätt.
Allt du gör med kroppen har en inverkan även om man inte tänker på det.

Första gången som jag red för min tränare så sa hon något som fastnat i huvudet på mig (red alltså med knogarna upp, tummarna in). Då sa hon "Tummarna uppåt, vi är inte ute och cyklar" :rofl:

tummarna uppåt, håller du som ett cykelstyre blir du stum i handen.

"det är lättare att säga till en kärring att hon har en ful karl än att klaga på sitsen"

tummarna ska vara riktade uppåt för bästa kontakt och mjukaste hand.
Tyvärr, som någon redan skrivit, så är det så att många tränare inte har sits som högsta prioritet. Själv får jag lätt fel handställning men försöker tänka på det hela tiden och rätta mig själv.:)

Första gången som jag red för min tränare så sa hon något som fastnat i huvudet på mig (red alltså med knogarna upp, tummarna in). Då sa hon "Tummarna uppåt, vi är inte ute och cyklar" :rofl:

Sådär säger min ridlärare också (inte till mig dock ;)) "Hästen är inte ett cykelstyre!"

Alla tränare fokuserar tyvärr inte på sitsen..
Sitsen är grunden för att kunna inverka på hästen på ett riktigt sätt.
Allt du gör med kroppen har en inverkan även om man inte tänker på det.

yay! äntligen nån som tänker helt rätt :love: sits sits sits!

En av mina gamla instruktörer sa alltid att vi ska tänka ungefär som att vi håller ett glas med vatten när vi rider, vrider du då om händerna så kommer vattnet att rinna ut. Hon använde oxå liknelsen med cykelstyret.. :-)
Som någon skrev ovan så ska du ha tummarna uppåt eftersom du då blir mjuk och följsam i händerna. Vrider du ner tummen blir handen stel och orörlig.

Jag försöker alltid tänka på att tummarna ska vara uppåt, eftersom handen blir mjukare då. Fast det händer att man kommer på sig själv med att cykla :angel:

Grundregeln för tygelfattning är.

• Handen knuten om tygeln
  • Tummen högsta punkt
  • Någon dm mellan händerna, som om du försöker öppna en bok
  • Handen buren, ovanför mankammen

Som ni säger "det är inget cykelstyre, vi håller i."

Men, jag låser mig inte vid det fokuset, nu längre. Jag rider för en AR-tränare och där "styr vi med tummen". När jag rider längs med spåret och vill svänga, åt exempelvis höger. Då trampar jag ner höger/inre stigbygel, samt vrider om handen, så tummen pekar åt det håll jag vill. Behövs det, tar jag ut handen en bit från halsen "ledande tygeltag". Det låter kufiskt, men testa det, så får ni se. Det är inte så dumt som det låter. Det går även att använda vid böjning. Men handen ska alltså inte låsas, vare sig i grundposition, eller "att styra med tummen". Utan man ska ha flexibla händer, utifrån det man tänkt sig att göra.

Jag har knogarna snett upp och alltså inte tummen som högsta punkt. Det har jag främst för att jag är lat och tycker det är väldigt obekvämt att ha tummarna som högsta punkt och jag känner ingen skillnad i ridningen om jag har tummarna högst.

Grundregeln för tygelfattning är.

• Handen knuten om tygeln
  • Tummen högsta punkt
  • Någon dm mellan händerna, som om du försöker öppna en bok
  • Handen buren, ovanför mankammen

Som ni säger "det är inget cykelstyre, vi håller i."

Men, jag låser mig inte vid det fokuset, nu längre. Jag rider för en AR-tränare och där "styr vi med tummen". När jag rider längs med spåret och vill svänga, åt exempelvis höger. Då trampar jag ner höger/inre stigbygel, samt vrider om handen, så tummen pekar åt det håll jag vill. Behövs det, tar jag ut handen en bit från halsen "ledande tygeltag". Det låter kufiskt, men testa det, så får ni se. Det är inte så dumt som det låter. Det går även att använda vid böjning. Men handen ska alltså inte låsas, vare sig i grundposition, eller "att styra med tummen". Utan man ska ha flexibla händer, utifrån det man tänkt sig att göra.

Tummen skall ju alltid visa vägen vid ledande tygeltag, det är nog inte bara i AR. Lite som man "liftar" ungefär :) Svårt att göra om man inte har korrekt handställning. Jag tänker medvetet på handen (om att inte luta mig framåt) i stort sett 10 ggr per varv... annars blir det cykelstyre igen. Det är så svårt att lära om invanda rörelsemönster!

TACK!!! Då är det inte bara jag, som har haft såna instruktörer. Ibland låter det som de punkterna jag spikade och så inget mer, som att man ska sitta som en robot.

Men min ridlärare på ridskolan för en herrans massa år sen... (tidigt sjuttiotal), sa också det där med sväng med tummen. Men föreslår man det för någon ryttare idag, då är man ju helmysko... Jag visar vägen med tummen och kroppen. Det har jag alltid gjort och det funkar ju även med att visa vägen med kroppen, när man cyklar utan styre... och även MED styre, så varför ska inte det funka även på hästryggen. En häst är ju liksom lite mer medgörlig en en "stel cykel"... oftast i alla fall... :angel:

Jag tycker att det är dags, att en hel del ryttare och bukefalister vågar ERKÄNNA att det finns en hel del DOLD KUNSKAP inom ridning, som man inte skriver ut eller beskriver till punkt och pricka, men ändå är den kunskapen som faktiskt behövs i samklang till de "stelbenta regler" som finns.

Senast ändrad:

När man tar ett ledande tygeltag är det väl klart att tummen ska peka utåt och inte uppåt. Det är väl inget specifikt för AR :angel:

Tummen skall ju alltid visa vägen vid ledande tygeltag, det är nog inte bara i AR. Lite som man "liftar" ungefär :) Svårt att göra om man inte har korrekt handställning.

Precis, så har jag alltid lärt mej också, inget konstigt alls, ända från ridskolanik i forntiden, via en massa tränare genom åren, tummen visar vägen. Har lärt mina barn det:rofl:

Det där med tummen har inte ett dugg med AR att göra för min del:confused:

Nej, det har inget specifikt, med AR för mig heller att göra egentligen. Men jag har varit i diskussioner med folk, som har sett helt frågande ut när jag sagt hur jag gör med tumme, vikt och sits och då, slagit det ifrån sig med.... "Ja visst ja, du rider ju så där konstigt... Det förklarar saken."

Men det är ju trevligt att folk, reagerar KORREKT på detta, som jag anser är självklart. Eftersom JAG lärde mig det på ridskolan på tidigt sjuttiotal och även hörde det av instruktör för ponnynybörjargrupp på ridskolan igår.

Det kanske helt enkelt är så att den "dolda kunskapen" håller på att avdramatiseras igen. :bump:

KL:
en sak man inte tänker på när man lägger omkull handen är att man blir -väldigt-mycket starkare i underarmen.
vilket då är ett sättatt "fuska"igenom tygeltagen på styrka istllet för på sits.
med tummen högst så är ett rätt taget tygeltag mjukt o fjädrande(tygltag dras ju inte bakåt som bekant) och då -måste-man ha en häst som är ytterst lydig för halvhalter i sitsen.

Helt rätt och det är ju därför man inte ska låsa sig i hjälpgivningarna utan hela tiden ha ett samspel med hjälpgivningar och eftergift vid rätt tillfälle. Det instruktörer också alltid bankat in i skallen - koordination mellan hjälper. Vilket är det, jag personligen har och har haft problem med i hela mitt ryttarliv. Då jag hängt och fortfarande i viss mån hänger kvar i mina hjälpgivningar, snäppet för länge.

Ridning är en barnlek i teorin, men tar en livstid att lära i praktiken.

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10