Tulpanlökar

vilse

Trådstartare
Har fått hem lite tulpanlökar, och väntar ännu flera om 1-2 veckor.
Innan dess vill jag inte trycka ner dem i jorden (och vet för den delen inte var jag ska ha dem ännu :cool:)

Hur förvarar jag dem på bästa sätt?
Kruka med jord?
kan de ligga framme på ett tidningspapper bara?
Eller jag borde få tummen ur röva och plantera ner dem med en gång där ute?

Sorterna jag har är är Black parrot, uncle tom och black hero

Sv: Tulpanlökar

Jag brukar köpa in mängder med lökar till jobbet och sen planterar jag lite eftersom när jag hinner. De förvaras i sina förpackningar i kallgaraget på jobbet, dvs svalt och mestadels mörkt. Hittills har allt tagit sig även om de har legat där i månader.

Förra året planterade jag typ 300 lökar den 10 december på förmiddagen, på eftermiddagen kom snön:eek: ALLT tog sig!!

svalt, mörkt och torrt brukar funka. Mest för att dom inte ska börja gro, det gör tulpanlökar ganska glatt tycker jag :D fukt är nog det som lättast dödar lökar tycker jag. Vi har en nyanlagd rabatt och i sommar har vi otaliga gånger råkat gräva upp lökar som vi inte vetat fanns just där, brukar bara peta ner dom igen så är dom nöjda :laugh:

Hittade några lökar på Lidl väldigt billigt (jag tyckte de var billiga iallafall)
Var lite roligare sorter än dom där vanliga gula och röda tråkiga som finns i vår trädgård sen innan..
Har dock lite svårt att få petat ner dem.. Lider av latmask :angel:

Har inte provat kål ännu.. Har även jordlåda under sängen på lut om kålen inte skulle funka ;):idea:

Japp, det var tulpaner. Även några narcisser (påskliljor)

Ska kika i påsen efter vad dom heter....

Narcissius
*Replete
*Ice King

Tulipa
*Ballade
*Freeman
*Huis ten Bosch
*Greigii, på förpackningen står det även "Rotkäppchen" Vilken jag efter lite google-ing tolkar som "Rödluvan"

Enligt kvittot (som jag, ovetandes, duktigt lagt i påsen) så kostade vissa påsar 17,90:- och andra 29,90:-
Helt överkomligt tycker jag! (Snål som jag är)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen blev vädret lite mer tilltalande, och jag kastade mig ut i trädgården. Åh vad jag gillar dessa vårdagar då solen slösar sina...
Svar
0
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka