Sorbe

Trådstartare
Vi har förskräckliga häggmispel som "skiljevägg" till båda grannarna som vi funderar på att byta ut till tuja. Eller något annat liknande.

Grannen precis bredvid har ett par jättefina tujor som är några år som de köpte av en arbetskollega som hade fått en bunt över, så de har tyvärr ingen koll på vad det är för sort på dem.
Grannen mittemot dem har de vanliga tujorna man ser lite överallt, de som inte är lika täta och ja - inte så jättefina.

Någon som kan tipsa om vilken eller vilka tujor som blir så fina? :)

Den fina tujan är den översta och den mindre fina är underst. :D

tujafin_51cd7258e087c329531b7871.jpg

tujaful_51cd72579606ee0caeccaa32.jpg

Sv: Tuja

Smaken är verkligen som baken! Jag skulle mycket hellre vilja ha häggmispel än tujor. Tujor är praktiska på många sätt men ack så onaturliga. Häggmispeln tycker jag är underbar som häck med sina årstidsväxlingar :)

Fast våra häggmisplar är inga häckar, det är snarare träd där hälften är döda och själva buskaget börjar 150 cm över marken... Jag vill ha en häck på ungefär 180 cm max som är tät hela vägen. ;)

Mina föräldrar planterade en avenbokshäck i fjol. Det blir riktigt fint när det växer upp tycker jag. Men det tar ju några säsonger innan den är riktigt tät och fin förstås. :)

Smaken är verkligen som baken! Jag skulle mycket hellre vilja ha häggmispel än tujor. Tujor är praktiska på många sätt men ack så onaturliga. Häggmispeln tycker jag är underbar som häck med sina årstidsväxlingar :)

Här har du en bild på ena sidan. Som du ser saknas det några mellan de andra för att de dött och tagits bort för flera år sen.

framsidan004_51cdb292ddf2b35bb96b93f1.jpg

Den här på bilen "bestämmer" vi över, men självklart vill jag fråga grannarna och de grannar som den här häggmispeln är mot är de som har den fina tujan hos sig.
Grannarna på vår andra sida är däremot väääldigt skeptiska till tuja, finns det något annat alternativ som är snyggt? Tips någon?

Det beror ju lite på, hur bred får den bli? Vill ni ha klippt häck? Vintergrön?

Tänk på att thuja inte tål vägsalt.

Haha, biten ska det stå, inte bilen...

Du ser ju på ett ungefär hur brett det kan vara nertill, men 50-75 cm kanske, helst inte så jättebred.
Jag vet inte... Våran andra häck klippte vi idag så det blir ju inte mer extrajobb för det. Vintergrön är nog ett gärna men vi är öppna för förslag!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte tujor för ett antal år sedan för att ha som häck mot grannen. På den tiden var alla lika stora och hade precis samma...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 931
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Köpte en stor jättefin palmliknande växt, det stod inte vilken sort det var så jag googlade när jag kom hem. Tyvärr var min vackra...
Svar
5
· Visningar
6 731
Senast: hastflicka
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Nelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka