InteAlls

Trådstartare
Jag såg nyligen att man kan ge horn till hundar att tugga på. Det lät rätt intressant och skulle kunna funka till min allergihund. Min oro är att de kanske är för hårda och skadar tänderna? Jag är tveksam till märgben av den anledningen också. Hunden är en saluki med rätt bra tryck i käkarna kan tilläggas.

Horn är hyfsat mjuka faktiskt, vill du ha extramjuka kan du prova dovhjortshorn. Horn funkar ungefär som torkat hundtugg, alltså hårt i början men när hunden börjar tugga så blir det mjukare och segare. Jag skulle absolut inte jämföra det med märgben. :)

Horn är hyfsat mjuka faktiskt, vill du ha extramjuka kan du prova dovhjortshorn. Horn funkar ungefär som torkat hundtugg, alltså hårt i början men när hunden börjar tugga så blir det mjukare och segare. Jag skulle absolut inte jämföra det med märgben. :)

Vet du hur "svårtuggat" horn är? Har nämligen en 6-månaders som gnager upp sina stora råhudsben på bara några få dagar. Känner att han behöver något som han faktiskt kan jobba ordentligt med innan han lyckas trasa sönder det/äta upp det. Något som är hårt, räcker länge och inte är farligt att lämna hunden ensam med.

Vet du hur "svårtuggat" horn är? Har nämligen en 6-månaders som gnager upp sina stora råhudsben på bara några få dagar. Känner att han behöver något som han faktiskt kan jobba ordentligt med innan han lyckas trasa sönder det/äta upp det. Något som är hårt, räcker länge och inte är farligt att lämna hunden ensam med.

Njae, det kan jag nog inte säga. Tror inte jag har vare sig skala eller enhet för "svårtuggat" installerat i min hjärna. :p

Monster är (tyvärr) inte särskilt förtjust i horn, så för honom varar de väldigt länge. Men det är ju för att han mest bara bär omkring det, lägger det på sin sovplats och skäller på det tills det flyttar på sig, och minerar bredvid sängen så matte ska svära roliga ramsor när hon kliver upp utan att se var hon sätter fötterna... :cautious:

Men det är som sagt lite hårt i början, men mjukas upp ju mer hunden jobbar med det. Förmodligen är det väl lite långvarigare än råhudstugg i alla fall, men jag vågar mig inte på några noggrannare jämförelser. (Får dock säga att jag tycker det låter lite lustigt att du är besviken att din hund käkar sina tuggisar på "bara" några dagar, om Monster kunde få ett sådant tuggben att vara längre än 20 minuter vore jag glad. :laugh:)

Har du provat tjurmuskel (torkad tjurpenis) också? Det är hårdare än vanliga råhudstugg och de flesta hundar reagerar som knarkare när de får doft på en. :laugh:

Sen hade jag nog aldrig vågat lämna en hund ensam med något slags tuggben oavsett hårdhet, jag är alldeles för orolig att något ska fastna i halsen utan att det finns någon där som kan hjälpa.

Njae, det kan jag nog inte säga. Tror inte jag har vare sig skala eller enhet för "svårtuggat" installerat i min hjärna. :p

Monster är (tyvärr) inte särskilt förtjust i horn, så för honom varar de väldigt länge. Men det är ju för att han mest bara bär omkring det, lägger det på sin sovplats och skäller på det tills det flyttar på sig, och minerar bredvid sängen så matte ska svära roliga ramsor när hon kliver upp utan att se var hon sätter fötterna... :cautious:

Men det är som sagt lite hårt i början, men mjukas upp ju mer hunden jobbar med det. Förmodligen är det väl lite långvarigare än råhudstugg i alla fall, men jag vågar mig inte på några noggrannare jämförelser. (Får dock säga att jag tycker det låter lite lustigt att du är besviken att din hund käkar sina tuggisar på "bara" några dagar, om Monster kunde få ett sådant tuggben att vara längre än 20 minuter vore jag glad. :laugh:)

Har du provat tjurmuskel (torkad tjurpenis) också? Det är hårdare än vanliga råhudstugg och de flesta hundar reagerar som knarkare när de får doft på en. :laugh:

Sen hade jag nog aldrig vågat lämna en hund ensam med något slags tuggben oavsett hårdhet, jag är alldeles för orolig att något ska fastna i halsen utan att det finns någon där som kan hjälpa.
Tjurpenis har jag inte testat, har inte sett att det skulle säljas något sånt här faktiskt. Får kolla det, har bara sett det vanliga, torkad strupe, öron, fågelfötter, torkade gristrynen osv. Har funderat på att köpa ett riktigt stort råhudstugg till honom, modell 50 cm med knutar som är som två knytnävar vardera... Dem säljer sådana jätte-klubbor i en djuraffär nära busshållplatsen inne i stan, kostar kanske 140 kr styck, det borde räcka en vecka eller så... :meh: Yay för växande tänder.

Min hund har ett tugghorn hemma. Nu är han visserligen varken glad i godis, mat eller leksaker men tycker faktiskt att han verkat uppskatta den under tillfällen då han använt den. :)

@iNHALE Ska du köpa råhudsben, undvik dom med knutar! Jag vet flera hundar som fått loss knuten och satt i halsen, den ens var ensam hemma och dog, en stor flat :( Bättre att köpa hårdpressade utan knut.
Har du testat hårdpressad tuggring?

Tjurpenis har jag inte testat, har inte sett att det skulle säljas något sånt här faktiskt. Får kolla det, har bara sett det vanliga, torkad strupe, öron, fågelfötter, torkade gristrynen osv. Har funderat på att köpa ett riktigt stort råhudstugg till honom, modell 50 cm med knutar som är som två knytnävar vardera... Dem säljer sådana jätte-klubbor i en djuraffär nära busshållplatsen inne i stan, kostar kanske 140 kr styck, det borde räcka en vecka eller så... :meh: Yay för växande tänder.

Det är möjligt att de kallar det något annat, visst är du i... Estland? Eller har jag blandat ihop dig med någon? :o

I alla fall på svenska ("tjurmuskel") och engelska ("bully stick") är man tydligen för viktoriansk för att faktiskt berätta vad man säljer, så kolla efter något det-inte-riktigt-framgår-vad-det-är som har ungefär rätt utseende. Man brukar kunna köpa dem från 10cm och upp till en hel, de kostar lite mer än vanliga råhudsben men ger mycket mer tugg och smakar tydligen himmelskt. (De luktar vedervärdigt, såklart. :wtf:)

Säljer de tugghorn och torkat godis borde de ha tjurmuskel också tycker jag, annars kan du kanske beställa på nätet. :)

@iNHALE Ska du köpa råhudsben, undvik dom med knutar! Jag vet flera hundar som fått loss knuten och satt i halsen, den ens var ensam hemma och dog, en stor flat :( Bättre att köpa hårdpressade utan knut.
Har du testat hårdpressad tuggring?
Knutarna är jag medvetna om. Jag köper nästan uteslutande råhudsben utan knutar, dvs bara vanliga hårdpressade som är jämntjocka. Dem få gånger jag köpt med knut har det varit sådana med knutar som är så stora att han inte kan få in hela knuten i munnen, och när han gnagt ned dem till en storlek som skulle kunna fastna så har jag slängt dem och köpt nytt. Dock tycker jag tyvärr att dem hårdpressade håller väldigt dåligt. Det tar inte lång stund innan han "skalat" upp benet och sen gnaskar han fort i sig det när det har delat på sig. Isf håller ben med knutar betydligt längre har jag märkt, eller iaf ben som är gjorda på samma sätt.

Ska se om jag hittar något i någon av djuraffärerna här i närheten.

Jag har blivit rekommenderad horn av samma anledning, att det ska hålla längre. Var lite orolig för tänderna men det skulle inte vara någon fara. Har inte hunnit testa dock.

Riktiga ben (inte märgben alltså utan mindre) räcker längre och är lite mer att jobba med. Nyttigare också. Däremot kanske man inte vill ha sånt framme i flera dagar, här räcker det kanske 1-2 timmar istället för 10 min på hudtugg för aussien. (Dvärhschnauzern tar ungefär lika lång tid, lite längre kanske men kunde ha råhudstugg flera dagar/veckor när han bodde själv. Råa ben lämnar han inte).

Älghud räcker förresten lite längre, men det vägs upp av att det är dyrare. Jag har ett plast/nylonben framme jämt samt en gummileksak som är till för tugg, så får de råa ben några gånger i veckan.

Horn funkar bra och är populärt här :)
När Ladda gick igång på sitt dovhorn höll det ungefär två veckor, vilket jag tycker är ganska lång tid.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 661
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka