"Tuggben" till katt

sthu

Trådstartare
Brukar ni ge era katter "tuggben" än något slag? Alltså något ätbart med tuggmotstånd.
Behöver lite nya tips på vad katterna kan få att tugga på. :)

Vi brukar köpa torkad kycklingfilé (säljs som hundgodis) och ge en liten bit då och då. Varit lite svårt att hitta sorter som inte är stenhårda eller utan tillsatser, men det finns!
Tycker det som säljs till katt är så smått, delat i småbitar. Jag vill ju att katterna ska få kämpa lite! ;) Inbillar mig att det är bra för dem.

Mina får en del kycklingben, vilket förvandlar den ena till ett muttrande monster som den andra inte får komma nära. Har även köpt tuggben för hund men upplever att de oftast är för hårda, har däremot tänkt torka kött själv nångång och se om det är uppskattat :)

Vi brukar köpa torkad kycklingfilé (säljs som hundgodis) och ge en liten bit då och då.
Äter de inte om de får en hel? Jag ger min hela sådana och han gnager och sliter rätt bra i dem.

Han får råa kycklingvingar också, vilket är det godaste som finns i hela världen enligt honom. Tråkigt att dina inte gillar det. Prova med olika sorters kött/ben? Inälvor?

Min blir helt rovdjursgalen och får världens resursförsvar av kycklingvingar. Morrar om man kommer för nära. :rofl: Han behandlar dem som levande/nytagna fåglar, leker med dem osv.

Exakt så är min yngsta med, blir riktigt förbannad på andra katten om hon ens närmar sig när han äter. Mot mig muttrar han mest och blir väldigt sur och muttrar samtidigt som han vräker i sig haha

Den äldsta kan tänka sig att slicka lite på skinnet på en kycklingdel, men där går gränsen.. De totalvägrar. Om man skär en kycklingfilé i bitar äter de gärna (speciellt den äldsta, det är så gott att hon tittar i kors :p). Men det ska vara fina köttbitar, allt annat är oätbart.

Har bara fått tag i kycklingdelar i butik, färsk. Ni som ger kanin, hur får man tag i det?
Provat ge hjärta och lever också. Samma visa där, "Eh, hallå matte. Vad håller du på med egentligen?". Endast processad mat duger till damerna! Jag menar, mellankatten är helt galen i havrekuddar och tortillabröd -.-

Livsmedelsinspektören i mig tycker dessutom inte om tanken på att ha tre katter som leker med rå kyckling i halva lägenheten :o

Livsmedelsinspektören i mig tycker dessutom inte om tanken på att ha tre katter som leker med rå kyckling i halva lägenheten :o
Jag tänkte komma med mitt gamla vanliga tips; att köpa djupfrysta möss. Men det är kanske inte att tänka på? Fast det blir mycket mindre kladd av det än t ex kycklingvingar.

Den äldsta kan tänka sig att slicka lite på skinnet på en kycklingdel, men där går gränsen.. De totalvägrar. Om man skär en kycklingfilé i bitar äter de gärna (speciellt den äldsta, det är så gott att hon tittar i kors :p). Men det ska vara fina köttbitar, allt annat är oätbart.

Har bara fått tag i kycklingdelar i butik, färsk. Ni som ger kanin, hur får man tag i det?
Provat ge hjärta och lever också. Samma visa där, "Eh, hallå matte. Vad håller du på med egentligen?". Endast processad mat duger till damerna! Jag menar, mellankatten är helt galen i havrekuddar och tortillabröd -.-

Åh, undrar om våra katter är släkt? :rofl:

Jag gillar heller inte tanken på rå mat oavsett variant som det lekts runt med :cautious: även om den anses oätlig går det tydligen bra att leka med den :meh:

Äsch, man får se till att de håller sig i golvhöjd och så kan man svabba efteråt (om man är lagd åt det kinkiga hållet :angel:).

Nikita får Flamingos Chick'N Snack, torkad kycklingfile, de stora bitarna, låter dem ligga framme ett tag så blir de hårda som ben, håller i dem medan Nikita gnager. Man hör hur det skrapar i tänderna :) Råa kycklingvingar, eller ja rått kött överhuvudtaget skulle min kräsna katt aldrig nedlåta sig till att äta.

Köper sådan små tunna tuggpinnar som är lindade med kyckling. Katten har blivit en hejare på att skala av kyckligen nu. I början tog det ganska lång tid, nu bara några minuter, så det är lite teknik och sysselsättning också. Själva pinnen brukar hon sen strunta i (men ändå är dessa av någon anledning tydligen betydligt roligare än bara torkad kycklingfilé enligt skruttan...)

Japp olika kycklig delar typ hals, vingar och lår. Sen delar av lamm och hjort när det finns att tillgå.

Förvandlar framförallt kattungar till morrande små fräsmonster. Tror det är bra för dom att få vara lite rovdjur ibland.

Jag måste ut och leta djurdelar i affären helt enkelt. Jag vill ju att katterna ska uppskatta det :p

Vår mellersta har visst börjat med självservering. Hon hade öppnat skafferiet i natt och lyckats plocka ut en torkad filé ur en oöppnad förpackning -.-

Vi torkar hjärta & låter katten gnida tänderna mot det.
Har även försökt med torkad småfisk men det verkar hon inte gilla.

@Eda Hur torkar ni? Det lät ju intressant! Har hjärta i frysen som katten vägrar äta rått, kanske skulle vara en idé att försöka torka det.

Vår yngsta verkar förtjust i hundens tuggben, så fort hon gnager på ett rusar lillkatten rätt fram och struntar i hundens grymtanden :angel: Kanske borde prova sånna små lindade med kyckling som någon skrev?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: Shilton
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 631
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar