Tuggbehov A-B ponnyer, hur?

nexxa

Trådstartare
Nu har jag funderat igen :D
Eftersom jag äntligen börjar få ett litet hum över hur man räknar ut dessa knepiga foderstater :crazy:

Så nu undrar jag, om man får in ett RIKTIGT bra hö och inte behöver tillsätta ngt (förutom kanske lite miner/vitam) och låt säg det blir ett fåtal kg som behövs för att täcka en liten ponnys behov för att de ska må bra (tänker på fång etc) de har ju ha ett lika stort tuggbehov som vilken annan stor häst som helst, kan man tillsätta halm och hur bra/dåligt är det? Hur gör man? :confused:

Ursäkta mina konstiga frågor. ;) :crazy:

Sv: Tuggbehov A-B ponnyer, hur?

Det går bra att fodra med halm. Att hästen får sitt tuggbehov tillgodosett är viktigt. En häst upplever inte bara mättnadskänsla i hur mycket mat och energi den får i sig utan just själva tuggandet skapar mättnad. Alltså kan man inte byta ut grovfodret mot kratfoder utan endast kompletera med kraftfoder.
Ge gärna fri tillgång på halmen så mår hästen bäst och "slukar" inte höet lika fort när det serveras. Det man ska tänka på är att halmen ska vara av god hygiensisk kavlitet. Halm med "ogräs" i brukar vara uppskattad sysselsättning. Då får hästen lite att pilla med. Ekologisk halm brukar innehålla mer ogräs men även konentionellt odlad går ju bra.
Annars kan man ju försöka få tag på sent skördat hö så kan hästen få fri tillgång på det. Jag fodrar mina egna hästar så, + att de har halm. Det är intressant att se att de trots att de har fri tillgång på hö/ensilage väljer att äta halm då och då. Hästar är fenomenala på att veta vad de behöver bara de får tillgång till det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 700
Senast: Miljon
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA