S

SessCa

Min 5 åriga hanhund tuggar i luften. Slår ihop käkarna jättesnabbt som om han fryser.

Har läst om detta innan, vilka signaler ger han mig när han gör så?

Sv: Tuggar!

Så brukar våran russel göra när det är ngt som han tycker (vad jag tror) luktar gott, typ löptik eller liknande.

Min tik gjorde så en gång, men det berodde på att hon fått en igelkottstagg i tandköttet :crazy:

Många hanar som "skallrar" tänder när det kommer intressanta dofter i luften. Som någon nyss skrev; löptikar.

Inte bara hanhundar sysslar med tandskallring..min gammeltik skallrade tänder vid intressanta dofter. Jag tror det är ett sätt att ta in doften mer...

Även tikar gör så ja, och dom aktiverar någon typ av körtlar som hjälper dom att smaka och ta in lukten mycket mer.

*trådnappning*

Kan det vara det min ena tik gör när hon ligger och gottar sig i sin bädd?
Hon kan ligga hur nöjd som helst och halvsova när man hör ett konstigt ljud. Det är typ som om hon gnisslar/hackar tänder.

Fast det funkar ju inte med förklaringen att de vill känna dofter bättre... *funderar*

Andra förslag?

Gör våra hundar när de känner något gott i luften...
klart mer ekonomiskt än när de tuggar sönder allt som hamnat på golvet, dvs det mesta som barnen kommer åt...

Detta hittade jag på http://www.doggy.se/doggy_rapport/rapport0203.pdf

"Hundens luktorgan:
Hundens luktsinne är oerhört känsligt. Hunden kan upptäcka dofter i mkt låg koncentration och kan även urskilja en speciell doft bland en mängd olika lukter.
Det faller utanför denna artikel att närmare gå in på hur hunden luktsinne är uppbyggt rent anatomiskt. Helt kort kan man nämna att det består av ett stort olfaktiriskt epitel ("luktslemhinna") och det vomeronasala organet (VNO), vilket består av "luktblåsor" i botten av noshålan.
Hundar har inte det för hovdjurs typiska beteendet att flehma. Doftämnen förs då in i VNO med hjälp av lyft överläpp och tunga. Hundar har dock ett liknande beteende, där det upprepade ggr sätter tungan bakom överkäkens framtänder (så kallad tongueing). Sannolikt placerar de då doftämnen i kanalerna som förbinder munhålan med VNO. Man tror att beteendet främst är viktigt i sexuella sammanhang, t.ex. för att avgöra vart i löpcukeln en tik befinner sig. Både hanar och tikar gör detta, men det är mkt vanligare hos hanar."

Står mer,det var en 8 sidor lång artikel om hund och liknadne.

Hoppas detta ger klarhet i hundarnas beteende :D

Då var jag helt fel ute.
Dock är jag fortfarande fundersam över det, eftersom tuggandet kommer när vi är oense och jag tillrättavisar honom.

Det kan vara ett tecken på undergivenhet från hans sida också, vissa hundar har jag sett gör så. Dock inte riktigt lika markant tggande och klapprande med tänderna som när dom tar in en lukt.

Dessutom brukar dom vara ganska duktiga på att dreggla när dom gör det för att ta in en doft. "Vadå, ska man svälja SAMTIDIGT som man funderar över doften? :eek:"

Hundar har ju jabocska i gommen, så när de smackar med munnen så får de in doften längre in och kan på så sätt undersöka det närmare. Detta görs bara på väldigt intressanta dofter, typ löptik.

Men har även hört/läst att en del hundar klapprar lite med munnen som en undergiven signal. Lite som när de lägger öronen bakåt och viker med blicken.

Hur ser han ut i övrigt i kroppsspåket? *nyfiken*

åh, är det det VNO är till för:idea: Så gör min hund också!

Han lägger bak ögonen och viker bort huvudet/blicken.
Alltså en väldigt tydlig signal att han visar undegivenhet.

Dock var jag osäker, då jag fick för mig i ett ögonblick att klapprandet med tänderna var ett sätt att "avvärja" aggresivitet. - men mindes sedan att det var en undergiven signal. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar