Tuggar på pålar!

Sv: Tuggar på pålar!

I stallet där jag har min häst också. Minst 3 av stallets 4 hästar äter stolpar, men de äter inte så mycket som en sticka ur foderhäcken som är av obehandladt virke, och inte en planka skadad i stallet :confused: . Hästarna har fri tillgång på hö i hagen och får hö och ensilage på nätterna, och har halm som bädd. Alla har saltstenar.

Men stolparna har stått ganska länge nu (det är stockar som är hörn och grindstolp), de kanske är smakliga?

det är i stort sett omöjligt att överutfodra med selen i sverige.. och en behovsdos är inte dödlig, det är först vid 30 gånger behovsdosen som hästen blir dålig (förgiftad) och i sverige finns det inget foder som redan innehåller 29 ggr behovet..

ölburkar på stolparna om det passar, hästar gillar inte metall mot tänderna.

Men som andra sagt, ge fri tillgång på hö eller halm och släng in lite granar eller asp, fruktträd, alm osv.

Ja det är klart. Tänkte bara påpeka det så att inte folk tror det är ok att bara slänga på. Finns ju många som läser här och tror allt de läser bokstavligt.

jo, det finns många idioter som tror att dom ska ge hela burken av selen (trots att det står utfodringsanvisningar direkt på burken) på en och samma gång bara för att nån säger att det kan behövas selen i foderstaten.. :)

Hm.. var du ironisk nu? Eller FINNS det såna?!

:p

lite ironisk ;) men det finns nog me all säkerhet folk som får ett råd och sedan inte läser på burken när det gäller sådant.. eller bara "tror" att man ger 1 mått om dan och inte har tittat vad det står.. precis som det finsn folk som ger 1 kg soja för att dom blev tipsade om soja som proteinfodermedel.. :crazy: det har jag hört en som gjort..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 827
Senast: warg
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Buck
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama