Tuggar höbollar

A

_Andersson

Har en fjording på drygt 3 år som idag inte riktigt kan tugga sitt hö. Han tuggar men spottar ut det i små "bollar".
Veterinären har varit här och tittat, känt och raspat men kunde inte hitta något särskilt i munnen.

Efter att sederingen hade släppt så fick han lite hö och det var lika illa som innan veterinären hade varit här.

Hästen kan tugga i sig mineraler, lusernpellets (uppblött) och morötter men höet har han problem med. Det gick bättre när vi klippte det i småbitar och blötte upp det innan han fick det.

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Sv: Tuggar höbollar

Om hästen bara är 3 år så är det förmodligen tandväxling på gång! Då kan det packa sig lite emellan lösa tänder och tandköttet och detta försvinner ju så fort hästen tappar tanden!
Men håll koll på munnen och lukta varje dag, luktar hästen "fräscht" så är det lungt, luktar det därimot illa så kan det vara inflamerat!

Tack för svaret :laugh:. Men jag tycker ju att veterinären borde ju ha kännt det när han var här? Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligare.

Om inte vet spolade rent munnen med vatten innan han kollade, kan det vara jättesvårt at se om det har packat sig mellan tandkapslen(stavning?) och den nya tanden som ska upp och fram..

Aha, nej han spolade inte alls. Bara kände med handen, raspade och tittade. Hoppas verkligen på att det är en ny tand som vill komma fram.

Ta hästen till någon som är duktig på tänder och som är noggrann. Att din veterinär inte ens spolade rent munnen säger mej att hen inte var särskilt uppdaterad på det här med tänder. Man kan ju inte se någonting utan att spola rent. Även om hästen inte har fått foder på flera timmar innan undersökningen så har de foder kvar i munnen och det måste ju bort innan veterinären kan se hur tänderna ser ut.
Åk till klinik istället, din häst lär få magsår om den inte kan äta ordentligt och då blir det ännu dyrare veterinärvårds kostnader för att åtgärda det.

Nej jag är inte heller nöjd med veterinären som kom ut men det är inte så många att välja på här uppe i norr :(.
Ja det blir väl att man får åka in om han inte blir bättre till veckan (kliniken har inte öppet på helgen). Vill helst undvika att köra honom då han voltade över bommen sist han åkte transport.... :eek: men måste man så måste man.

Fy vad otäckt!
Kanske kan du ringa till kliniken och höra om de har någon de kan rekomendera? Eller om de kan åka ut nu när din häst är ett specialfall.
Det är svårt det här med tänder och tyvärr är det endel veterinärer som inte uppdaterar sig med nya rön utan raspar bara lite utan att titta vad de gör som din gjorde.

Nej du behöver absolut inte kasta dej iväg nu i helgen utan ring på måndag och hör om de kan hjälpa dej på något bra sätt.

Du måste vända dig till en riktig hästtandläkare och då menar jag en som är veterinär med fortbildning.

Har numret till en vet med special på tänderna och hoppas bara hon åker ut på hembesök och att man inte måste köra till henne.

Har som sagt numret till en tandveterinär som jag ska ringa till på måndag.

Så där gjorde min 3 åring med då det var tandbyte på gång. Hon fick ganska ont. Vet hittade faktiskt inget speciellt med henne heller, men drog slutsatsen tandbyte samt att hon hittade runt en tand där tandköttet var lite inflammerat. Så vi gav det lite tid, och sen löste det sig av sig självt.

Å vad skönt att höra :). Hoppas att min häst blir bra också.

Tyvärr är det inte så lämpligt att köra hästtransport utan bommar då det är den som håller ihop transporten + att hästen har den som en broms vid eventuell inbromsning.
Det hade ju utan tvekan varit ett alternativ annars :).

fast det känns ju som det är säkrare än att hästen voltar över bommen men det kanske bara var en engångshändelse?

Prova att fylla med halmbalar framör bommen, då får den mycket svårare att ta sig över.

Man kan ju hoppas att det var en engångshändelse :laugh:. Törs inte riktigt chansa heller.

Tack för tipset. Nu har jag inte så små halmbalar och halm är svårt att få tag på här uppe men ska kolla runt lite.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka