tugga skum när man leder (grimma, unghäst)

S

ScissorHands

Har senaste tiden ägnat en del tid på att fundera över en unghäst (ca 3-5år) som jag hanterade en del när jag jobbade på ridskolan.
Han var hemskt lite hanterad, och därför gick jag promenader och lede honom när jag hade tid över.
Vad jag i stort sett försökte göra var att inte trampa på mig, eller gå upp för nära mig hela tiden, utan ha lite avstånd och att få honom uppmärksam och lydig (stanna, svänga och inte dra ner huvudet och äta).
Han har svårt för att koncentrera sig mer än mkt korta stunder, och om jag bad honom att inte skita i mig, utan att hela tiden ha iallafall lite uppmärksamhet på mig, så blev det hemskt hemskt jobbigt tyckte han, och han började tugga skum.

Vad jag egentligen funderar på är om det är dåligt eller bra?

Jag har försökt disskutera det lite med min syster som inte är så där jätte intresserad av det hela kanske :angel: Hon påstår iallafall att hon skulle se det som positivt, ett tecken på att han jobbade.
Jag kan tänka mig att det är positivt och att han anstränger sig eller någonting, men jag tycker det låter lite galet, jag förstår om han tuggar lite mjukt och fint på ett bett, men jag kopplar ihop det med en arg/galen hund eller nått... Desutom värkar det lite som om jag krävt lite för mkt av honom om han anstränger sig så pass mkt när jag leder honom?

Jag gick nog aldrig någon längre promenad precis, utan kanske en 10-min eller så som längst. Oftast var det kanske bara ett par varv runt stallet eller så efter och före hans hag-tid.

Var föresten i grimma jag lede honom i.

Sv: tugga skum när man leder (grimma, unghäst)

Hur var hästens kroppsspråk i övrigt? Gick den med lågt med huvudet? För det som jag funderar på är om det inte är en form utav "föltuggning", alltså det som föl och unghästar gör för att visa att de är små och inte förstår. En av orsakerna till att att jag tror att det kan vara föltuggning är att hästen är ganska ung och är lite hanterad. Jag har ridit in en del islandshästar och då kan även ohanterade lite äldre hästar visa detta beteende då de är lite osäkra i början på vad man menar. Det är dock sällan jag har sett hästen tuggar skum, de enda tillfällena är då hästen i fråga har varit väldigt stressad. Jag tror i alla fall inte att skumtuggandet har något att göra med den salivavsöndring man får vid till exempel dressyrridning.

Att hästen visar ett fölbeteende är positivt på ett sätt, den försöker kommunicera med dig och säga att den är osäker och inte helt förstår. Men eftersom den inte förstår måste man komma till det stadiet att den förstår. Om den dessutom tuggade väldigt mycket skum visar den förmodligen även att den var mycket stressad (det man skulle kunna göra då är att hoppa över att leda hästen till att börja med då det är lite svårt innan den förstår och istället vänja den vid kroppskontakt för att den ska få större förtroende för en och inte bli så stressad). Så summa sumarum - det är bra att den försöker kommunicera men det är inte bra att den blir så stressad (?!) att den tuggar så mycket.

/sara

Jag har hört att det är ett tecken på att hästen "underkastar" sej och accepterar dej när den slappnar av, sänker huvet och tuggar.

hmm.. tror han brukade sänka huvudet för det mesta, när han inte drog ner huvudet för att äta, dra iväg någonstans eller buffa på mig :crazy:
Jag skulle nog tolka hans kroppsspråk som att han var underlägsen.
Och stressad, jo, en del, han blir stressad, buffig och kliver gärna på människor.
Han tuggade inte upp ngt rejält skum, utan bara lite tunt.

Ang hantering och kroppskontakt, så vad för saker/övningar skulle man kunna göra då egentligen?
Han går knappt att hantera i boxen, öppnar man dörren försöker han springa ut och trampa på en, antagligen eftersom hästarna normalt sett släpps ut till hagarna (han får ej bli släppt mer pga av att han jämt försöker springa ut numera och därför leds han ut).

Oftast när jag har hanterat unghästar har de bara tuggat så länge de inte förstår, när de förstår så brukar de oftast slicka sig runt munnen. Men båda delarna är ett underkastelsebeteende.

/Sara

Det verkar som om hästen försöker säga någon form av "jag förstår inte". Hästar som inte förstår helt vad man gör med dem och som inte känner sig komfortabel med situationen brukar ofta göra sådana saker som du skriver, som att försöka äta, gå iväg eller buffa och puffa på den som håller i. Det låter bra att det inte var så att hästen verkligen fradgade i munnen (som jag förstod ditt första inlägg som).

Om hagarna var tillräckligt små (typ 15x15 m) och det bara var en häst i hagen skulle jag nog börja med att vara i den. Till en början skulle jag bara vara i hagen, kanske sitta och läsa en bok eller något, för att hästen ska vänja sig vid min närvaro. Efter ett tag så skulle jag börja försöka att komma närmare hästen och röra vid den. Om den är osäker vid beröringen så rör jag bara vid hästen en mycket liten stund, bara kanske smeker den över ryggen en gång, och går sedan ifrån den. När hästen slappnar av igen upprepar man samma sak. Allt eftersom hästen tycker att det är okej att man rör den en liten stund utökar man tiden som man rör den och man har som mål att man ska kunna röra hästen överallt.
När hästen accepterar att man rör den överallt kan man börja med att lära hästen att ge efter för tryck. Bakdelen brukar oftast vara den lättaste kroppsdelen att lära hästen att flytta. Jag brukar göra så att jag står och smeker hästen, med min näsa pekande åt hästens svans. Därefter börjar jag knacka lite försigtigt strax bakom flanken. Bara att hästen börjar "tänka" att den ska flytta bakdelen gör att jag slutar knacka. Jag låter hästen fundera en stund och upprepar samma sak igen men begär lite mer av hästen. Så håller man på med de olika kroppsdelarna tills man kan flytta hästen precis som man vill. Man gör ungefär samma sak när man ska leda hästen fast i stället för att trycka så drar man. Oftast brukar det gå enklast om man inte drar rakt fram utan lite snett. Som en förberedelse för ridning och tränsets inverkan kan man stå vid hästens bog och ta som ledande tygeltag med grimskaftet.

Om man inte har en hage kan man använda boxen om hästen har lite möjlighet till svängrum i den. Måtten 3x3 meter brukar kunna fungera ganska bra. Det som är viktigt både när man är i hagen och i boxen är att man aldrig "låser in" hästen någonstans utan den ska alltid känna att den har möjlighet att flytta sig ifrån mig om jag begär för mycket utav den.

/Sara

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar