Tugg till njurhund

jemeni

Trådstartare
Tyvärr la njurarna av på min hund i höstas.
Hon har levt på njurfoder och gurka, morötter detta gör väl absolut inget med skulle gärna vilja ge henne något att tugga på då och då.
Enligt vet får vi lov att släppa lite på dieten efter toppen prover sist men vill ju inte ge det med högst protein och fosfor innehåll....

Vad ska man ge som har lågt protein och fosfor innehåll
Vegetariska hundtugg?
Horn?
Vanliga tuggben är ju nästan bara protein så det går bort.

Finns njurfodret i burk? Köp isf märgben i mataffären, skrapa ur all märg och så mycket av köttet på utsidan. Fyll sedan benet med burkmaten och frys in i en bit folie. Sånna ben får min urinstenshund och det är väldigt uppskattat!

Finns njurfodret i burk? Köp isf märgben i mataffären, skrapa ur all märg och så mycket av köttet på utsidan. Fyll sedan benet med burkmaten och frys in i en bit folie. Sånna ben får min urinstenshund och det är väldigt uppskattat!
Går att göra på samma sätt med uppblött torrfoder :)

Dock är det lite lurigt även med kalcium men jag minns inte om det var njursvikten i sig eller medicineringen som Skroffan gick på som gjorde att hon skulle undvika det.
Jag tänker horn, vissa vegetabiliska ben, råa hela morötter, eventuellt nylonben fast jag är lite skeptisk till dem rent allmänt.
Förutom att frysa in mat i märgben så kan du frysa in i en Kong eller i en sån där mojäng som ser ut som ett lila UFO och som går att skruva isär.
Skroffan fick även naturella riskakor ibland.
Hudben är inte bra, innehåller en hel del protein som dessutom rimligtvis inte är särskilt lätt att ta upp.

Har sett att folk torkar sötpotatis i ugn och trär rep igenom hålen man gör innan skivorna torkas. Inte helt oförstörbar men verkar vara bra tuggmotstånd.

Tack för alla idéer

Märgben går tyvärr bort, hon äter innehållet (njurfoder finns som burkmat) sen låter hon benet ligga och även hudben som är 95% protein.
Morot o gurka älskar hon så det gömmer jag i leksaker, toa rullar, äggkartonger m.m
men som den terrier hon är så ger det lite hjärngympa men ingen tand motion.
Men fyst bukmat i gummileksaker får vi testa :)
Vegetabiliska ben får jag också testa.

Har mailat en leverantör av horn om innehåll så får se om vi får svar.

Att kalcium skulle vara några problem har jag inte hört får kolla med vet.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 585
Senast: fijja
·
Hundhälsa Törs jag ge Plaque off till allergisk hund? Hon har ju både en foderallergi och en kvalsterallergi. Finns det något i det som skulle...
Svar
4
· Visningar
1 618
Senast: Haukur
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka