Tugg ben!!!

H

hasselby

Jag söker ett bra ben, som hunden kan gnaga på länge..
Det ska inte krossas efter 2 sek. Har testat varenda ben på djur affären, men alla krossas lätt efter en stund.
Så tips på ben som håller länge!:)

Sv: Tugg ben!!!

Jag har tänkt på dom.. Men e dom inte lite äckliga...???;)

Nää, t.o.m. jag som är vegetarian vågar hålla på med dem.. :P
Och hundarna tycker defenitift INTE att de är äckliga.. :rofl:

Äh, dom är perfekta. Jag ger dom råa och frusna, och så får hon slicka i sig. Det på utsidan äter hon först, och efter att det är borta blir det inte kletigt där de lagat heller. Märgen inne håller en dag eller två, sen bär hon glatt omkring bara benet i några veckor. Vill man piffa upp ett gammalt ben kan man smeta lite leverpastej eller mjukost i det, så blir det klurigt på nytt.

Säger som Nikkis; märgben!

Kom ihåg att peta ut märgen först. Dom blir dåliga i magen av för mycket på samma gång.

Lycka till!

Gilly

Grejen är ju att om man ger dem frysta märgben så får de inte ut allt på en gång, de kan bara slicka i sig lite i taget. Perfekt! :D

I see:D

Men tycker dom verkligen att det är gott med frysta...? Och blir det inte väldigt blött och kladdigt?

Jag brukar spara märgen och ge lite i maten då & då till tunninsarna.

Gilly

Min kastar sig på frysta! Och njaa.. jag menar, de kladdar ju hur man än gör med dem, men jag tycker inte det är värre när de är frysta.. :'P

I see:D

Men tycker dom verkligen att det är gott med frysta...? Och blir det inte väldigt blött och kladdigt?

Jag brukar spara märgen och ge lite i maten då & då till tunninsarna.

Gilly

Ja, det är ju då det blir lite kämpigt. Blött blir det ju knappast eftersom hunden rätt snabbt äter upp allt det gotta.
Ang. mängden så ger jag ca 1 dm långt ben till min 30 kgs hund. Det reagerar hon inte på i magen.

Det var ju därför jag skrev hur stor min är. Har man en hund som är en sjättedel av min ska man såklart ge mindre mängd märgben, eller pilla ur en del.

De är inte alls äckliga. Men passa så inte hunden tuggar sönder benet. Det gjorde min hund :crazy:

En sak jag inte rekommenderar är grisfötter. Köpte ett gäng när de inte hade märgben inne. Det blev till att torka kräks på natten sen.

Senast ändrad:

Det var ju därför jag skrev hur stor min är. Har man en hund som är en sjättedel av min ska man såklart ge mindre mängd märgben, eller pilla ur en del.

Det framkom väl av vad jag skrev..?;)

Men för att komma tillbaka till ämnet; TS; ja, märgben är ett hett tips!

Gilly

Många stora hundar blir väldigt dåliga i magen av märg också. Finns mååååånga hundar med lite känsligare mage, och eftersom märg är starkt kan det inte behövas mycket alls:smirk:

GatLyktan

Ja, troligtvis. Köttben äter han utan problem, med ben och allt, men grisfötterna var inte någon höjdare. Han gnagde sönder ett märgben också, gjorde ONT när biten kom ut sen. Jobbigt när de är sådär glupska!

Många stora hundar blir väldigt dåliga i magen av märg också. Finns mååååånga hundar med lite känsligare mage, och eftersom märg är starkt kan det inte behövas mycket alls:smirk:

GatLyktan

Öh, alltid kul med ett smirk såhär på söndagskvällen. Om ens hund är känslig vet man ju inte innan man testat iallafall en gång, och märker man att mängden man valde att ge var lite för mkt får man väl pilla ur lite mer nästa gång eller helt enkelt skita i märgben och hitta något annat.
Eftersom jag tydligen behöver förtydliga mig i detta relativt enkla ämne får jag väl tillägga att detta inte är någon uppmaning till alla med 30 kgs hundar att ge precis så mycket som jag ger. Det var en enkel upplysning om hur mycket min hund får.

Varför inte låna hunden ha begränsad tillgång på benet istället för att joxa med att pilla ut märgen? Låta hunden ha benet typ 15-30 minuter första dagen.

Har föresten en hund med väldigt känslig mage, han har aldrig blvit dålig av märg.

Ge märgbenen frusna, då får de jobba längre! Inte ett dugg äckliga!
De är dessutom otroligt nyttiga!

För er som inte vet heller, torkad fisk är skitbra att ge hunden, massor av nyttigheter!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 059
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka