Tufft trick att lära hunden

Kakis

Trådstartare
Vi har fått hemläxa på valpkursen, vi ska lära vår valp ett trick till nästa gång och jag vill gärna ha något kul, inte så vanligt som "vacker tass". Hunden är en dvärgpinscher som är 4 månader men så det får inte vara för avancerat. Någon som har ett tips på vad man kan lära henne?
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

hmmm, försök komma på något du kan ha användning av.
Öppna dörrar är inte ett sånt trick i min värld, så..... spela död? måste ju vara häftigt för ett sånt energiknippe!
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Jag har lärt min pojk att ligga död, när man säger DÖÖÖ!

Han kan också ordet TRASSEL, det använder vi när vi är ute och framtassen hamnar på "fel" sida kopplet, han kan även JÄTTETRASSEL, som betyder att både fram och baktass är på fel sida.....


Inget av de orden var så svåra att lära in, ordet trassel lärde vi in på bara ett par dagar. Jag höll i kopplet så han kände att kopplet var trasslat i benet, och när han lyfte tassen sa jag "trassel" och hjälpte honom att trassla ut sitt ben, och efter några dagar så hade han själv börjat böja in benet så kopplet hamnade rätt.


Dööö, lärde vi från vanligt ligg för att det skulle vara lätt, han fick först ligga ner och sedan hjälpte jag honom ner till "dödläge" samtidigt som jag sa DÖÖÖ, och med mycket godis och klappar så satt det med! (fast han är en kille som dör långsamt, det går inte fort att lägga sig i det läget :angel: )


Ett annat trick han kan är också häftigt, han nyser på kommando, och det var skitlätt att lära in, jag sa nys varje gång han nös, och så fick han beröm.

Skaka dig är något vi håller på att lära in nu, för att den värsta skiten och blötan ska stanna kvar ute..... Ganska skönt om han kan skaka sig utanför dörren istället för innanför där de ljusa fina tapeterna ser ur som stänkta med skit! Iallafall lär vi in det på samma sätt som NYS.


Lycka till med din valp och hennes nya trick!
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Jag lärde min DP moon walk när vi hade samma läxa på valpkursen. Att få en DP att gå på bakbenen är ingen konst, sen är det bara att lära dom att gå baklänges. :D Jag gjorde det simpelt och förde bara en godis över huvudet på henne så att hon gick baklänges. Blev många goda skratt. ;)
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

åh vad roligt!
min springer spaniel kan en massa trick! :D

*spela död, kommando: *pistolljud* och en gest som en pistol
*tända och släcka lampor, lite svårt att visa upp kanske hehe :p
*hur flickorna gör i stockholm, lägger sig på rygg och sprattlar med benen :D
*dansa, hoppar runt på bakbenen. lärde honom det med en godis som jag höll en bit ovanför huvudet och sa dansa när han hoppade efter den. nu klarar han två tre hopp :)

ett annat tips är att lära henne krypa :) man ger kommando att ligga, håller ett lätt tryck över skuldrorna å har en godis framför näsan på henne och säger kryyyp :)
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

de roligaste tricken min hund kan är nog

spela död - började lära henne det när hon satt upp, tryckte henne neråt med pistolhand och sa "pang".

hur ringer man till sthm - springer först 0 (runt båda benen) och sedan 8 (emellan benen som en åtta). lärde bara genom att röra godisen som hon skulle gå´och säga 'ring sthm'

krypa - lärde henne genom att låta henne följa efter en godis under en låg bänk.

"vad säger mamma när du varit olydlig?" - (komando "mamma dum") hon ylar och lägger sig ner. mycket lätt att lära eftersom hon är en minst sagt pratig hund.

ränka till fem - det var jäkligt lätt att lära det med, bara att lära henne skall och sedan säga "räkna till FEM" hålla upp fem fingrar, ta ner ett för varje gång hon skäller och när handen är helt nere så slutar hon skälle, helt enkelt :rofl:
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Skäms .....sätt en tejpbit ( inte för klistrig, kanske nån maskeringstejp) över ögat o säg "skäms" ...hunden tar då tassen över ögat för att försöka ta bort tejpen
sååå gulligt :love:
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Det föröker jag me min hund me..men jag vet inte om jag gör fel..han verkar inte fatta nått ^^
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

hmm, inte ÖVER ögat utan mer mellan öra o öga :D
En normal hund försöker ta bort den med tassen :rofl:
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Naaah, det verkar jättegulligt:love: , men jag tror att jag hoppar det eftersom hon tycker det är läskigt att dra saker över huvudet så jag vill först vänja henne av med att skygga för det.
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Tack för tipsen, spela död vill jag lära henne, men tror det kan bli svårt just nu. Så jag tror jag satsar på att gå på bakbenen och ska se om det går att få till en moonwalk enligt aningsfulls recept :D

Nu vill jag bara gå hem från jobbet och träna valpen, tror det skulle se lite lustigt ut om jag stängde dörren till kontoret och blockade ut Milla ur sin hage och började träna trick :D
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Min förra rottis kunde en massa trix

Död
rulla runt
sitt vackert
Höger o vänster då flyttar hon huvudet åt det hållet.
tvätta sig.Då slickar hon näsan.
Korv på näsan kast och fånga den.
skall
atack då ser man farlig ut, skäller och morrar.
skaka sig efter bad
Gå till kanten på vägen

Det finns en bok aktivitets boken den är bra

Min lilla valp kan redan höger tass o vänster tass
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Nu kan Milla stå på bakbenen och "dansa", sen lärde hon sig "vacker tass" och "rulla runt" när vi var på kursen :) Men hon vill än så länge bara rulla på ena hållet :D
 
Sv: Tufft trick att lära hunden

Lite roliga tricks att lära in:

Sick sacka mellan benen när man går.
Hoppa upp på ryggen och sitta ryggsäck.
Sitta fint.
Tunga (slicka sig om nosen)
Godis på nosen.
Apportera korv eller annat godis.
Vinka.
Buga.
Backa.
Krypa.
Rulla.
Död.
Skall.
Samma som ryggsäck fast tvätom, hunden sitter i famnen.
Hoppa över mitt ben.

Framför och bakom, bakom: hunden ska gå med nosen mellan mina knän( använder man på minhundar) Framför:sitta framför mina ben. Rätt bra moment om man ska gå där det är trångt eller gå på bussen och likande där du inte vill ha hunden fladdrandes före dig, men inte kan ha den bredvid dig.

Gå på två ben, gå ner från två ben till vackert. (krävs balans)
Blinka.
Skaka sig.
Give me 5.
Vacker tass.
Hoppa genom mina armar som skapar en cirkel.
Puss.

Ja, det där var nog en del att jobba på.
Fråga om ni vill veta hur jag lär in de olika sakerna.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp