Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

diamonia

Trådstartare
Mitt sto född i april -05 är väldigt "tuff i huvudet". Hon är totalt orädd för allt. Men hon är stökig och respektlös! Hon är hanterad mycket, jättelätt att ha att göra med ...promenerad, longerad, jag lastar henne själv osv

Men hon tar inte en tillsägelse, det flyter förbi totalt ouppmärksammat!!? Hon gör saker för att hon vill det inte för att någon annan säger till henne att göra något eller inte.

Vad gör man för att hon skall respektera mej???
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Haha, jag har precis haft denna "diskussion" med min 3-åring som ignorerade när jag sa till henne. Hon förstod inte var mitt NEJ betydde och när hon fattade det blev hon arg när jag bestämde. Jättekul med 600 Kg arg häst som inte vill lyssna!

Jag började med 3-gnäll regeln. Lyssnar hon inte på min uppmaning på det tredje blir det en konsekvens (jag är 175cm själv och kan låta oerhört farlig :smirk:) "Hallå, jag är faktiskt här!!!" Jo, vi är inne på vår sjätte månad med argumentationer och det finns inte mycket kvar att drilla på. Hon accepterar att jag bestämmer vart fötterna hamnar, hur jag borstar, att jag leder (brukar fickparkera hästen genom en bomlabyrint ect).
Dock kan hon inte hantera löshoppning, det blir en förolämpning att göra det själv + att jag står stilla. Så hon löshoppar inte själv helt enkelt!
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

en ettåring skall vara så hanterad att den lyssnar och tar en korrigering runt så enkla basic saker som att ledas, flytta sig, start och stopp, stå stilla uppbunden, lyfta fötter, osv, dvs DAGLIG vanlig hantering, nödvändig för den dagliga vården av hästen.
Mycket mer tycker jag inte man tränar med en så ung häst, i viss mån är de som barn i den bemärkelsen att de är så unga att de inte har fulla förmågan som en vuxen häst att koncentrera sig och "ta in" direktiv om det blir för avancerat. Jag tycker mer och mer man ser att folk kräver väldigt mycket av så unga hästar som ettåringar, och jag tycker det är att ha bråttom att kräva mycket mer än ovan nämda basgrejer.

vad är det för situationer som din häst inte lyssnar? vad gör den i dessa situationer?
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Bestäm dig för vilka saker som du tycker är viktiga att få igenom och var otroligt konsekvent med dem. Undvik situationer som kan leda till bråk om du inte är berred att ta fighten och gå vinnande ur den hur dum hon än är. Var tydlig med henne så att hon aldrig behöver bli förrvirrad över vad som gäller.
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Svarar alla så här!

en ettåring skall vara så hanterad att den lyssnar och tar en korrigering runt så enkla basic saker som att ledas, flytta sig, start och stopp, stå stilla uppbunden, lyfta fötter, osv, dvs DAGLIG vanlig hantering, nödvändig för den dagliga vården av hästen.

Hon är ledd, visad, borstad, longerad, löshoppad, transporterad, står uppbunden och låter sig spolas, lyft fötterna. Hon är jättelätt i all sån hantering men det är just respekten som saknas.

Det som inte fungerar är att hon inte står så stilla som jag begär. Hon bara går om hon vill det. Det kvittar hur mycket jag ryter till, rycker i grimskaftet eller i kedjan. Hon stampar och hötter med fötterna när man är där och borstar och lyfter hovarna. Hon skrapar i golvet uppbunden. Hon VET vad som gäller, att man står still men hon VILL helt enkelt inte. Och det värsta som har hänt är att hon har tryckt upp mej i väggen några gånger och inte flyttat på sig helt enkelt förrän jag har hämtat spöt. Innan jag hämtar det har jag rytit, tryckt, bankat, osv på henne för att flytta henne men icke...

Hon har hög integritet men är samtidigt tillgiven. Förstår mej inte på henne...

Har hanterat många unghästar tidigare men ingen liknar denna i lynnet.
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Tre steg

Be
Säg till
Se till

De riktigt kaxiga blir snälla som lamm efter en/ett par vändor liggandes på backen.

/P döben
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Tre steg

Be
Säg till
Se till

De riktigt kaxiga blir snälla som lamm efter en/ett par vändor liggandes på backen.

/P döben

Men hur får man dem liggnades på backen...??? Hon är 160 cm hög och grov och regäl ???
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Provocera fram rörelse.

Ett par snabba steg till sidan om hästen. Drag till lösa repet i samma ögonblick hästen lyfter samma sidas framben. Ganska långt rep.

Tajming viktigt. Stor, äldre häst behövs lite mera styrka men obalanserad yngre häst går ganska lätt.

Noga hålla i repet så inte hästen slår i huvudet. Bra att sätta sig på huvudet/halsen och välja när den får gå upp.

/P Döben
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Går hon på lösdrift eller är hon inne i en box/spilata på nätterna/dagarna?

Rent spontat så känns det som om lillan inte riktigt har tålamod att stå stilla. Om jag uppfattade dig rätt så är det mest stillaståendet vid tex uppbindning på stallgången som är bekymret.

Rätta mig om jag har missupfattat dig. Bara så att det ej blir godag yxskaft.

Mvh

Tora
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Provocera fram rörelse.

Ett par snabba steg till sidan om hästen. Drag till lösa repet i samma ögonblick hästen lyfter samma sidas framben. Ganska långt rep.

Tajming viktigt. Stor, äldre häst behövs lite mera styrka men obalanserad yngre häst går ganska lätt.

Noga hålla i repet så inte hästen slår i huvudet. Bra att sätta sig på huvudet/halsen och välja när den får gå upp.

/P Döben

Det där är nog överkurs för mej, jag är inte så stor själv...
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Går hon på lösdrift eller är hon inne i en box/spilata på nätterna/dagarna?

Rent spontat så känns det som om lillan inte riktigt har tålamod att stå stilla. Om jag uppfattade dig rätt så är det mest stillaståendet vid tex uppbindning på stallgången som är bekymret.

Rätta mig om jag har missupfattat dig. Bara så att det ej blir godag yxskaft.

Mvh

Tora

Hon står i box på nätterna. Det är stillaståendet överallt som är problemet. Framförallt när hon står stilla med mej upptryckt intill väggen :smirk: .
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Det där med att hon trycker upp dig mot väggen har jag inga bra tipps annat än det du har provat (dvs en liten klatch av spöt).

Men min hade lite samma problem med att inte riktigt kunna stå stilla (hon går dock på lösdrift). Det var precis som om hon inte hade tålamod mer än att stå stilla några minuter.

Började med att ta in henne i stallet när de andra hästarna var ute. Band upp henne i en spilta och gav henne kraftfoder. Sen gick jag ut och stängde släckte stallet. I början så satt jag i sadelkammaren i fall den lilla skulle hitta på något farligt i spiltan.

Efter ca en vecka då jag var säker på att hon verkligen kunde stå uppbunden i en spilta så gick jag helt enkelt därifrån och lät henne stå helt själv. Började med att stå runt en halvtimma och nu står hon varje dag allt mellan en liten stund upp till någon/några timmar. Det hela beror lite på vad annat som behövs göras.

Detta har gjort underverk. Nu efter att ha hållit på i två månader så kan hon stå stilla utan att tycka det är tråkigt. Känns som om jag helt enkelt lärt henne lite tålamod.

Hon har alltid varit enkel och okomplicerad vid all hantering och lugnet själv. Dock så tröttnade hon snabbt på att tex stå stilla i stallgången. Det var inte så att hon blev dum utan mer rastlös och skulle hålla på och skrapa och gå lite fram och tillbaka.

Mvh

Tora
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Provocera fram rörelse.

Ett par snabba steg till sidan om hästen. Drag till lösa repet i samma ögonblick hästen lyfter samma sidas framben. Ganska långt rep.

Tajming viktigt. Stor, äldre häst behövs lite mera styrka men obalanserad yngre häst går ganska lätt.

Noga hålla i repet så inte hästen slår i huvudet. Bra att sätta sig på huvudet/halsen och välja när den får gå upp.

/P Döben

Du är f-n inte riktigt sann!!! :eek: :eek:
Att komma på tanken att bestraffa en ettåring på det viset..:mad:

HAr du en minsta aning om att en häst i felbalans kan knäcka hasen som en tändsticka?? VA??

Det hela handlar om en understimulerad häst som är ...ursäkta mig nu TS..överhanterad.
Därav har hon nu tappat respekt för folk.

En sådan aktiv unge skulle må bra att gå på lösdrift i stället, för att röra sig fritt och ha någon likvärdig kompis..

Till TS...Tora skriver mycket vettigt i sina inlägg med sunt förnuft och bra lösningar..utan att ta till våld.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Svarar alla så här!



Hon är ledd, visad, borstad, longerad, löshoppad, transporterad, står uppbunden och låter sig spolas, lyft fötterna. Hon är jättelätt i all sån hantering men det är just respekten som saknas.

Det som inte fungerar är att hon inte står så stilla som jag begär. Hon bara går om hon vill det. Det kvittar hur mycket jag ryter till, rycker i grimskaftet eller i kedjan. Hon stampar och hötter med fötterna när man är där och borstar och lyfter hovarna. Hon skrapar i golvet uppbunden. Hon VET vad som gäller, att man står still men hon VILL helt enkelt inte. Och det värsta som har hänt är att hon har tryckt upp mej i väggen några gånger och inte flyttat på sig helt enkelt förrän jag har hämtat spöt. Innan jag hämtar det har jag rytit, tryckt, bankat, osv på henne för att flytta henne men icke...

Hon har hög integritet men är samtidigt tillgiven. Förstår mej inte på henne...

Har hanterat många unghästar tidigare men ingen liknar denna i lynnet.


hm, det är ju svårt när man inte sett hästen, men är hon tjurig och motsträvig när hon gör så, eller är det att det rycker i kroppen och energin/otåligheten kommer emellan? en ettåring är väldigt ung, återigen. Nånstans finns det en balans mellan det jag sa, att givetvis skall det gå att hantera den, men samtidigt måste man komma ihåg att det är en väldigt ung individ, återigen - som ett barn mentalt och hur mycket den kan ta in och ta till sig, och kanske inte hantera så mycket runt just den "motorik" den har svårt för, i detta fallet att stå stilla länge och ofta. kanske behöver hon mogna till sig lite och få vara bebis de flesta vardagarna? återigen - det är en ettåring, så det finns gott om tid.

ang. löshoppningen... har hon löshoppat med mamman då eller, i samband med visningen?? vad är syftet med löshoppningen såhär tidigt?

mvh/mackan
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Vi har löshoppat henne en gång själv för någon vecka sen. Det var i organiserad form med pedagogisk hopptränare mer för att prova på det än att hoppa. Har tänkt göra det några gånger under våren också.
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Överstimulerad? Hon har varit jobbig ända sen hon var fyra månader och jag fick hem henne. Då siktade hon och sparkade/kickade alla som kom i närheten av hennes bakdel. Nu går hon med på att man hanterar henne.

Hur skulle jag gjort annars om inte hanterat henne? En äldre häst med sådana fasoner är ju direkt farlig! Jag har inte jättemånga hästar och med olika kön på avkommerna blir det problem om de skall gå tillsammans...

Det är ju inte så att jag gör något av ovanstående förutom in-ut från hagen och borstning+hovar varje dag. Hon är som sagt väldigt orädd och lättlärd. Har jag longerat någon gång så kan hon det, lika så med lastning mm
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Det var nu inte meningen att kritisera din hästhållning..Definitivt inte. Du har säkert gjort ett bra jobb om man tänker på hur det hela startade då hon var 4 månader..

En unge som slår hos oss blir totalt ignorerad.
Vi tar inte i en sådan unge förutom i det allra nödvändigaste så som verkning och maskning och flytt mellan beten.

Oftast blir då ungen mer skygg vilket är en klar förbättring jämfört med att tidigare slå.

Hon får fortfarande vara och i stället sätter vi vikt på att hon kan umgåst med småkompisar och i övrigt röra på sig i massor.
Till så gott som ett hundra procent har "lynnet" vänt som ettåring då.
I det läget är hon van att vara uppbunden vid verkning. Man kan trä på och av grimma vid maskning.
Och hon tassar snällt med bakom i grimskaft..överallt även in i ett släp.

VArför har då det "elaka små kräket"..;) blivit snällare?

Jo, människan har inte trängt sig på.
Hon ser att alla andra kommer fram..och blir nyfiken.

Människans "bestraffning" är att inte bry sig om när hon är dum..
(du vet..hästresonemanget..varför klia på henne men inte på mig?? )

På grund av "ohantering" så startas hela proceduren om och hon får tillit..Därav tassar snällt med överallt.

Angående överstimulering så menar jag för mycket stillastående.
En aktiv unge som får stå på box..och till på råga på allt är ett sto..vet mycket väl vad bakkärran ska användas till..
Men i grund och botten så är det en protest mot något..

Så en unge som nu blott ett år och redan halkat snett i tillvaron skulle jag släppa på lösdrift så att primärbehoven täcks.
D.v.s. rörelse.
Sedan skulle jag göra det absolut nödvändigaste med henne men inget mer.
Efter två tre månader med denna tillvaro skulle du ha en bättre sinnad häst.

AM
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Det gick inte ens att verka henne :smirk: ...

Nu har jag inte dina förutsättningar (tyvärr!) men jag vill ha en bra lätthanterlig häst ändå...
 
Sv: Tuff i psyket - Hur hantera korrekt?

Det gick inte ens att verka henne :smirk: ...

Nu har jag inte dina förutsättningar (tyvärr!) men jag vill ha en bra lätthanterlig häst ändå...


;) :D
Du anar inte vad 4 månaders kan ha för åsikter om hovslagare..
Oftast är det flera saker som kommer in då. Grimma på, sitta fast och upp med fötterna...
Mycket populärt..hehe..:angel: :angel:

AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, mer än vanligt då;) Det måste vara fler än jag som har en sån där häst som inte kan placeras i något fack..? Som kan vara en...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: lady_vip
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp