TS-prov i micron...

Emmah.S

Trådstartare
...fick under min skolgång på naturbruksskolan lära mig att snabbt och enkelt göra TS-prov i micron. SMART! :idea: Men, minnet är bra men kort, någon som kan uppdatera mig på hur man gör?! Vet att man tar typ 100 g grovfoder och kör i micron, men sen då....???

Sv: TS-prov i micron...

Jag gör så att jag väger upp 100 gram. Sen kör jag det i mikron på ganska hög värme. Jag öppnar luckan med jämna mellanrum och släpper ut fukten och vänder på provet för att få jämn torkning - passa noga - det kan lätt börja brinna. När jag tycker att det är helt torrt väger jag det igen. Om det då väger 45 gram är TS halten 45%. Jag har testat och låta det ligga på en plåt under natten för att vara säker på att det är torrt och det har inte gjort någon skillnad för mig i alla fall, det blir helt torrt i mikron!

Lycka till! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka