Ts i micron?

Trissa

Trådstartare
Jag har fått för mig att man kan köra silaget i micron en viss tid, och medelst vägning före och efter räkna ut ts? Eller har jag drömt det?

Sv: Ts i micron?

men.. jaa.. det måste du väl kunna göra.. om du kan få det helt torrt i micron, kanske lättare med vanlig ugn, men se till så det inte börjar brinna! =P
skulle däremot inte tro att det blir helt tillförlitligt, men det kan ju ge ett litet riktvärde iaf!

Sv: Ts i micron?

Det går utmärkt att kolla ts-halten i tex hösilage mha en micro. Väg upp 100g hösilage och värm det (inte för hög värme) i micron. Ta ut och väg med jämna mellanrum. När du inte längre ser någon viktminskning på ett par gånger har du torkat bort vattnet. så många gram som fodret väger nu = ts-halten!
Se upp för brandrisken bara och lämna inte micron!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.