Ts i micron?

Trissa

Trådstartare
Jag har fått för mig att man kan köra silaget i micron en viss tid, och medelst vägning före och efter räkna ut ts? Eller har jag drömt det?
 
Sv: Ts i micron?

men.. jaa.. det måste du väl kunna göra.. om du kan få det helt torrt i micron, kanske lättare med vanlig ugn, men se till så det inte börjar brinna! =P
skulle däremot inte tro att det blir helt tillförlitligt, men det kan ju ge ett litet riktvärde iaf!
 
Sv: Ts i micron?

Det går utmärkt att kolla ts-halten i tex hösilage mha en micro. Väg upp 100g hösilage och värm det (inte för hög värme) i micron. Ta ut och väg med jämna mellanrum. När du inte längre ser någon viktminskning på ett par gånger har du torkat bort vattnet. så många gram som fodret väger nu = ts-halten!
Se upp för brandrisken bara och lämna inte micron!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 010
Senast: Keb71
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 399
Senast: Svartkatt
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp