TS i hösilage / ensilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare gaah_70
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 596
G

gaah_70

Just nu hittar jag inte information om vilken TS-halt hösilage ska ligga inom, och när det blir ensilage.
Nå'n som kan hjäläpa? :bow:

Sv: TS i hösilage / ensilage?

Vadå när det blir ensilage ?? Allt är ju ensilage oavsett vad hästfolk väljer att kalla det när det är lite torrare. Den optimala TS halten för häst ligger mellan 40-60%.

Vadå när det blir ensilage ?? Allt är ju ensilage oavsett vad hästfolk väljer att kalla det när det är lite torrare. Den optimala TS halten för häst ligger mellan 40-60%.

Men har det inte diskuterats huruvida hösilage är bättre för häst än ensilage?:confused:

Men det finns ju inget som heter hösilage egentligen. ALLT heter ensilage. Hästfolk väljer kalla torrare ensilage för hösilage enbart för att det då indikerar på att det är lite torrare och inte så blött. Men ensilage är det ändå oavsett ts halt.

Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.

Infon hämtad från boken: Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)

Tack! Väldigt informativ sida!

Men hörni alla - Är det verkligen fräscht att ge hästar så pass blött som en TS på 37-40%? Det ser brun-kletigt äckligt ut och luktar suuuuurt!!! Inte aptitligt alls.

Hästarna äter det ju glatt (när gör de inte det?) men ett par av dem blir lite dåliga i magen (trots fem-sex veckors tillvänjning).
Jag inbillar mig att pH-halten är lägre i blött än torrt, men det kanske jag bara sitter och hittar på själv, eller?

40% är helt ok. Hästar föredrar faktiskt blötare ensilage än torrt..det liknar nämligen gräs. Att många blir kassa i magen hör till stor del i hop med för liten giva.

Vadå enligt mig ? Enligt vad det heter är det ju, inte vad folk kallar olika saker. Tror du jag bara sitter och antar en massa ?

Varför är det så svårt att säga ensilage då det faktiskt är det. Hösilage är ju ett namn i folkmun som är faktiskt bara är ett förtorkat ensilage. Men det är ändå i grund och botten ensilage.

Att många blir kassa i magen hör till stor del i hop med för liten giva.

Fast jag började ge små "tofsar" redan innan betet tog slut, och de ändå blev ur-dåliga i magarna ...:crazy:
Jag kan ju inte gärna ge jättegivor av ett silage som de får diarré av. (Jag ger halm också, så de får sina kg TS varje dag!)

Svårt svårt!
Vet inte vad jag ska göra :confused:
Men jag är alldeles bestämd på att det blöta ensilaget luktar pyton! :eek:

Vadå enligt mig ? Enligt vad det heter är det ju, inte vad folk kallar olika saker. Tror du jag bara sitter och antar en massa ?

Varför är det så svårt att säga ensilage då det faktiskt är det. Hösilage är ju ett namn i folkmun som är faktiskt bara är ett förtorkat ensilage. Men det är ändå i grund och botten ensilage.

Om nu Hösilage e ett namn i folkmun varför skriver då dessa två Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet) HÖSILAGE i sin bok Hästens näringsbehov och utfodring...och som jag skrev tidigare så e det viss skilland på ensilage och Hösilage!!!

Fast jag började ge små "tofsar" redan innan betet tog slut, och de ändå blev ur-dåliga i magarna ...:crazy:
Jag kan ju inte gärna ge jättegivor av ett silage som de får diarré av. (Jag ger halm också, så de får sina kg TS varje dag!)

Svårt svårt!
Vet inte vad jag ska göra :confused:
Men jag är alldeles bestämd på att det blöta ensilaget luktar pyton! :eek:

Likadant med min tanta...Tills vi bytade både stallmiljö och från hösialge till Hö...

Eftersom det är ett namn som har tillkommit i efterhand. Därför skrivs det. Det finns heller ingen direkt tydlig gräns för vad som ska kallas ensilage och vad ska kallas hösilage. Men när det överstiger 50% brukar man kalla det hösilage. Men det är en definitionsfråga.

Kanske det som är felet. Att folk inte vågar ge mycket. Finns ju inget som säger att man inte kantesta och se om det funkar. Blir dom ännu kassare i magen så är det ju bara att minska eller byta.

Och nej, 40% är inte enbart för kossor. Kolla bara vad gräset har för TS halt. Ca 20%, och det funkar ju alldels utmärkta för hästar. På bete blir dom oftast dåliga i magen från början, men oftast inte efter ett tag. Varför skulle då inte ett ensilage på 40% fungera bara för det råkar vara ensilage ?

Om nu Hösilage e ett namn i folkmun varför skriver då dessa två Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet) HÖSILAGE i sin bok Hästens näringsbehov och utfodring...och som jag skrev tidigare så e det viss skilland på ensilage och Hösilage!!!

Anledningen till att de skriver hösilage är troligen att det går hem bättre hos hästmänniskor då. Problemet med att använda olika begrepp är helt enkelt att många, däribland du verkar det som, tror att det är helt olika metoder. Det finns dock ingen given ts-halt när det "magiskt" sker något annorlunda med konserveringsprocessen. Det är alltid en glidande skala. Om man hävdar att det är hösilage över 50 % ts så måste man alltså anse att ett ensilage med 49 % ts är en helt annan typ av foder med annan konserveringsprocess. Detta i sin tur innebär att man med hjälp av mikrobiella analyser och analys av fermentationsprodukter skulle kunna skilja på två ensilage från samma vall där det ena har 49 och det andra 50 % ts. Jag tror inte att många skulle lyckas med det. Samma resonemang gäller oavsett var man sätter gränsen för hösilage.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
645
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka