ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska försöka få tag på ensilagebalar till denna vintersäsong, för det hö som är skördat lär vara alldeles för låga värden på för att det ska vara lönsamt...
Nån som har koll på hur det var med ts-halten och botulism? Man bör ha minst ??? % ts så växer inte bakterierna till, men HUR många procent var det?
 
Sv: ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

Hästar kan drabbas av Clostridium botulinum på flera sätt. Det vanligaste är kontaminerat foder eller att toxinet bildats i fodret. Detta orsakas av att djurkadaver ligger o ruttnar i fodret eller så råkar man någonstans i skördekedjan få in jord i fodret, vilket är den vanligaste orsaken. För att hålla riskerna nere så mycket som möjligt gäller det att vara mycket nogrann vid slåtter, vändning/luftning av strängen samt vid pressning så att man inte kör in jord i materialet. Om man förtorkar ensilaget ner till 50% eller mer så MINSKAS risken för att bakterien ska utvecklas (Jones,1996). Detta förutsätter ju att fermentationen har varit korrekt och att man inte har slarvat någonstans i kedjan. Har man ingen möjlighet att förtorka så långt som till 50% pga väderlek så är tillsatsmedel en lösning. Det har visat sig ha effekt på tillväxten av klostridier i balar (Slottner,1999).
 
Senast ändrad:
Sv: ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

Gammeln skrev:
Detta förutsätter ju att fermentationen har varit korrekt och att man inte har slarvat någonstans i kedjan.

Sen måste jag ju bara göra dig uppmärksam på följande (bara för att du ska bli lite mer darrig i ena knävecket ;) ) Det kan nämligen uppstå följande. Eftersom man pressar gansla långa sträckor för att få ihop en bal så kan det hända att man hamnar i områden där materialet är blötare tex på skuggsidan längs vändtegen på en åker som vätter mot tex skog. Då kan det ju vara så att man kör in blött gräs från ett område och sedan övergår strängen i torrare material. Då kan det nämligen vara så att klostridier växer till i just detta område i balen där det blöta gräset hamnade. Där har dom då en yta att gosa sig i. Detta fenomen kan även inträffa om tex vissa bitar på fältet är tjockare med material än fältet i sig. Då blir ju strängarna tjockare och mer svårtorkade än de som är mindre i och tunnare
 
Senast ändrad:
Sv: ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

Jag blir inte så darrig knävecket bara för att du försöker skrämmas lite... ;)
Jag har ju t.o.m vågat fodra en vinter med tredjeskörd med ts-halt från 19%... Dock skördat av bönder jag känner och litar på. Skulle nog däremot inte våga köpa på annons när man inte vet alls vem det är som skördat ochhur de brukar göra.

Tackar för 50%-gränsen! Det var den jag jagade efter. I övrigt är jag nog ganska påläst om ensilaget. :)
 
Sv: ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

ameo skrev:
I övrigt är jag nog ganska påläst om ensilaget. :)

Glöm då inte bort att klostridier även kan växa i ensilage med höga ts-halter i sk mikronischer som skapas av aeroba mikroorganismer :eek:
 
Sv: ts-halt på ensilage för att minska botulismrisk?

Du kämpar på! ;)
Jag VET... :) - eller det kanske ska vara :(
Och jag är beredd att ta risken.
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 540
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: cambodia
·
Foder & Strö Har sökt ett foder till ponnyer nu i princip hela vintern, utan att få tag på ett som har passat bra. Problemet är att ponnyerna är...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp