tryptofan - finns i vaddå?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har testat tillskottet Tryptovit med mkt gott resultat på en lättstressad ponny. Det verksamma ämnet i Tryptovit är Tryptofan.
På säljarens webplats står bl.a följande att läsa:
Tryptofan: Vetenskapliga studier har visat att den livsnödvändiga aminosyran tryptofan behövs för bildandet av serotonin, B vitaminet niacin och melatonin. Forskning visar att låga nivåer av serotonin kan ge problem såsom depression, sömnstörningar och ångest.

Hästen kan inte bilda tryptofan själv, utan det måste tillföras via fodret.
OM man tar fasta på sista meningen där, FINNS tryptofan naturligt i något foderslag eller måste det tillföras separat?

Jag har läst mig till att det kanske inte är bra att ge detta i längre perioder och att det är lite tveksamt om det är dopingklassat eller inte, så detta behöver inte upprepas.

Sv: tryptofan - finns i vaddå?

Tryptofan är en essentiell aminosyra. Hästen kan alltså inte tillverka den själv men det gäller för ca hälften av alla 20 aminosyrorna. Lysin är den första begränsande aminosyran i hästfoder och det innebär att om lysinbehovet är uppfyllt så har den också (oftast) fått tillräckligt med tryptofan. Det finns alltså i allt som hästen äter (för att generalisera lite).

Jag hittade inte ngt om att det verkligen fungerar lugnande men flera studier, artiklar som säger det motsatta, att det alltså inte har ngn effekt.

http://www.equinescienceupdate.co.uk/behavtryp.htm

Tryptofan finns bland annat i kött, mjölk, ägg, bananer, spannmålsprodukter, tomater och valnötter. (Enligt sund.nu)

Tryptofan finns i FASS så någon verkan borde det ju ha...

Senast ändrad:

Jag använder Tryptofan till min lättstressade häst, och det hjälper. Ett antal andra hästar som jag känner till har också fått det, och det hjälper på många men inte alla. Men att försöka hitta info om Tryptofan är inte lätt tycker jag, wikipedia har en lista över vad Tryptofan finns i http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan. Bananer finns det ju ganska lite Tryptofan i vad jag kan se?

Framförallt havre finns det mycket Tryptofan i, och det skiljer mellan olika havresorter. Jag hittar just nu inte den svenska undersökning av olika havresorter som redovisar mängden Tryptofan i havre, men det är en hel del.

Tryptofan ges ju även till människor i bl a antidepressivt syfte.

Senast ändrad:

Jag var förvånad över att de testade hästarna 2-3 timmar efter att de hade fått Tryptofan, de fodertillskott för häst som finns rekommenderar att man ger det 3-4 dar innan t ex tävling? Och min erfarenhet är att det tar betydligt längre tid än 2-3 timmar innan det verkar.

Tyvärr vet jag inte vilka fodermedel som innehåller mycket tryptofan, men det tillsätts ofta syntetiskt tryptofan i grisfoder!
Hur mycket tryptofan tillsätter man per dag om man följer rekommendationerna på Tryptovit?
Har hört om någon het travhäst som svarade positivt på Tryptovit tidigare!

Hittade detta på nätet: Det kan nämnas att soja, tofu, mandlar, sesam- och pumpafrö är särskilt rika på tryptofan.

Senast ändrad:

Jag hittade inte ngt om att det verkligen fungerar lugnande men flera studier, artiklar som säger det motsatta, att det alltså inte har ngn effekt.[/url]
Jag behöver ingen artikel för att veta det, för det fungerade alldeles utmärkt på min lilla ponny som är rädd för sin egen skugga och än mer rädd för mig... :grin: Plötsligt blev han väldigt hanterbar! :love: för att återgå till sitt skräckslagna jag ett tag efter Tryptovitkuren.
Så oavsett vad studier säjer eller inte säjer kan jag bara konstatera att på min ponny funkade det.

Det finns en tidskrift i USA (Horse Journal) som testar olika fodertillskott till häst och redovisar resultaten av sina tester.

I deras tester av ”lugnande medel” ingick även tillskott av tryptofan. Tryptofan fungerade på vissa hästar men inte på andra. Deras erfarenhet var att tryptofan fungerar bäst på nervösa och aggresiva hästar (typ kapplöpningshästar) medan magnesium och tiamin (vitamin B1) fungerade bäst på nervösa och skyggande hästar, dvs. de som reagerar på ljud etc. samt uppstallade hästar.

Kommersiella tillskott använder syntetisk L-Tryptofan men om du istället vill använda ”naturliga” tillskott så innehåller t.ex. soja 0,59% Tr, solrosfrön 0,3% och havre 0,04%. Spirulina innehåller 0,93% Tr. Detta enligt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan

Tyvärr vet jag inte vad som innehåller det naturligt, fast skulle också vilja veta (om det är nåt annat än det som redan skrivits här, Spirulina är väl det enda som ens kan vara tänkbart att ge min pålle och det anses ju lite som supermat bland människor också så var intressant att det innehåller mycket mer)

Det var ävne intressant att höra att fler än jag har upplevt effekt, jag ger Equi-Calm då min häst hade brist på både B, E vitaminer, magnesium, och den produkten hade B + magnesium PLUS L-Tryptofan och eftersom jag har haft stora problem med stress, magsår, enormt ljudrädsla (as jobbigt att kunna rida eller även hantera ibland) så tänkte jag att det kan ju inte skada att prova det då.
Till min förvåning så har han verkligen blivit mycket bättre!
Visserligen så bytte jag stall för hans skull MEN ljudrädsla blir ju inte bättre för det och det har verkligen blivit mycket bättre sedan han börjat få dom tillskotten!
Nu kan jag tex. rida i ridhus med duvor som flaxar omkring utan problem :)

Vad SpaderÄss skrev om testerna och olika reaktioner etc. var jätteintressnat också! (ojoj det vart mycket saker som är intressanta men det är det verkligen) för han har verkligen taigt efter sin fullblods sida i släkten och den typen av stress verkar ha hjälpts av Tryptofanen, men sen har han ju som sagt varit så ljudrädd och han hade ju även brist på B vitamin...så det kanske finns nån sanning i dom testerna då.

Det vart långt men det var ju en bra tråd, måste ju vara fler som märkt nån effekt (som verkligen är påtaglig liksom) här eller?
Och undrar hur man skulle kunna ge det naturligt, typ spirulina och hur mycket man skulle ge då? potenciella negativa effekter etc.?

Hoppas det inte gör nåt att jag skrev lite här ;)

Alla dessa viktiga aminosyror finns i Daimond V sälj av Eclipse Biofarm AB.Kan
verkligen rekommendera denna produkt ,super bra för dåliga magar eftersom det är en jäst produkt ..:D

Diamond V innehåller dessa AMINOSYROR per kg foder plus mineraler och vitaminer kan tyvärr ej länka men man kan kontakta Eclipse så skickar dom innehållsförteckningen. Alltså.......
Lysine 70%
Methhionine 0,30%
Cystine 0,15%
Tryptophan=Tryptofan 0,15%
Threonine 0,60 %
Isoleucine 0,90%
Leucine 1,40%
Phenylalanine 0,45%
Arginine 0,70%
Histidine 0,70%
Valin 0,60%

Detta är på engelska eftersom Dimond V är ett amrikanskt företag som säljer detta..

Ok, Diamond V odlas på ett substrat, men maxdos Diamond V per dag är ju ganska lågt, 60g, se hemsidan:
"Rekommenderad giva av Diamond V: föl och unghästar: 25-35 g/dag; fullvuxna hästar: 40-60 g/dag beroende på hästens vikt."

Och 0,15% av 60g är 0,09g Tryptofan väl? Jag har gett min häst motsvarande 1-2g Tryptofan per dag vad jag kommer ihåg. Så man kan bara täcka en bråkdel av hästens behov av aminosyror med Diamond V vad jag kan inse?

Siffrorna du fått från mig är på en 25kg säck,det som säljs i sverige är ett koncentrat på 3kg burk...Läs forest autumns inlägg om lysin så förstår du varför det inte behöver vara mer av tryptofanet...

Den Diamond Vn som säljs på 3 kg burk är nog exakt samma som den i 25 kg säck.
Men vet man att ens häst svarar positivt på 1 gram extra tryptofan om dagen är det nog inte Diamond V som är det enklaste sättet att ge det med! För att komma upp i 1 gram tryptofan med hjälp av Diamond V måste man ge 0,67 kg.
Även om vissa rapporter säger att tillskott av Tryptofan inte hjälper så tror jag att det gör det på vissa hästar. Människor svarar ofta bra på det och i grisbesättningar där man har problem med svansbitning och annat, brukar det hjälpa med extra tryptofan i fodret!

1 kg Diamond V ger 7 gram lysin och det är en väldigt liten ponny som skulle få sitt lysinbehov täckt av det!

1 kg tidigt skördad lucern ger 7-8 gram lysin och troligen ungefär lika mycket tryptofan som 1 kg Diamond V ger!

I sojamjöl är 1,3 % av råproteinet tryptofan!
I linfrömjöl är 1,1 % av råproteinet tryptofan!
Rapsmjöl innehåller inget tryptofan!

Bryggerijäst innehåller 17 gram lysin, potatisprotein 28 gram lysin och sojamjöl 29 gram lysin. Detta är naturligtvis beroende av det exakta innehållet av råprotein!

Här kan Ni se ungefärligt innehåll av aminosyror i olika fodermedel, det är inte där jag tagit mina uppgifter! LÄNK

Senast ändrad:

Siffrorna du fått från mig är på en 25kg säck,det som säljs i sverige är ett koncentrat på 3kg burk...Läs forest autumns inlägg om lysin så förstår du varför det inte behöver vara mer av tryptofanet...
Det spelar ju ingen roll hur stor förpackningen är, när innehållsförteckningen anges i procent.

Precis som det står i inlägget av Forest Autumn så är det så att finns det tillräkligt av lysin så behövs det inte så mycket Tryptofan,men vill man betala
dyrt så varså god :devil:

Mycket intressanta siffror!
Jag har ett sto (sedan i våras) med mycket humör som har sett alldeles för många tomtar och troll i buskarna den senaste tiden... men så har det plötsligt bara hänt nå't, hon har blivit mycket lugnare och knatar gärna först vid ridning:) Pga dåliga proteinvärden i höt så får hon nu sojamjöl, håller på o vänjer in detta och är nu uppe i 0.3 kg/dag. Kan det nya trevliga humöret bero på just sojan och då även tillskottet av Tryptofan? Iså fall ska hon få soja året runt:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka