trygghet och mod hos en häst

D

dumle45

jag undrar enligt nedan hur det ligger till med mod o trygghet hos en häst?

1. Den skickligaste travkusken Örjan kilström samlar ibland upp en häst i sista sväng innan upploppet. Dels för att ingjuta mera ”trygghet” hos hästen och bli modigare över upploppet, har jag hört stig H johansson säga.
Som observant kan det se märkligt ut att tappa några meter gentemot en konkurrent, där andra kuskar försöker mana på hästen att springa fortare, så tvärtemot agerar Toppkusken örjan och därmed får hästen att bli lite modigare över upploppet och sedan springa förhoppningsvis förbi konkurrent. Men detta är i ”flock”.

2. Men att ta upp eller samla ihop en häst, kan det vara en trygghets signal för hästen, som ”ensam” på en hoppbana. ;)

Blir hästen trygg, då blir den modigare!
Är en uppsamlings manöver en balansförstärkning som genererar trygghet och mod ?;)

Sv: trygghet och mod hos en häst

jag undrar enligt nedan hur det ligger till med mod o trygghet hos en häst?

1. Den skickligaste travkusken Örjan kilström samlar ibland upp en häst i sista sväng innan upploppet. Dels för att ingjuta mera ”trygghet” hos hästen och bli modigare över upploppet, har jag hört stig H johansson säga.
Som observant kan det se märkligt ut att tappa några meter gentemot en konkurrent, där andra kuskar försöker mana på hästen att springa fortare, så tvärtemot agerar Toppkusken örjan och därmed får hästen att bli lite modigare över upploppet och sedan springa förhoppningsvis förbi konkurrent. Men detta är i ”flock”.

2. Men att ta upp eller samla ihop en häst, kan det vara en trygghets signal för hästen, som ”ensam” på en hoppbana. ;)

Blir hästen trygg, då blir den modigare!
Är en uppsamlings manöver en balansförstärkning som genererar trygghet och mod ?;)

Ja du det var en intressant fråga. :)

Utifrån egen erfarenhet med en något otrygg häst kan jag säga att jag upplever att det är bättre att ta en starkare kontakt och lugnare takt när hon blir orolig - inte så mycket för att öka kontrollen utan för att jag upplever att hon blir lite påmind om att vi är två om det, och att vi ska hantera det tillsammans.

Hur det funkar i lopp eller hopptävlingar kan jag inte uttala mig om.

Skulle vara intresserad av att höra vad fler har att säga.

Sv: trygghet och mod hos en häst

Skulle säga att resonemanget inte är helt fel förutsatt att hästen redan från början har förtroende för ryttaren/kusken. En rädd häst springer i väg, en häst som blir tillsagd att stå still/ta det lugnt av sin flockledare brukar göra det också och rätt snart acceptera att situationen inte är farlig eftersom "chefen" har koll på läget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka