Trygg, kaxig häst....

C

Cozmoz

tror alla att jag har... Och jag förstår att alla ser det så, för ytligt sett och utåt sett så är det så. Det gjorde jag med. Tills en vacker dag då jag satt i hagen för att följa vad hästarna gör. Då kom den berömda blixten från klar himmel, min unga, trygga, kaxiga häst är egentligen en osäker skolflicka!

Det är samma häst som jag skrivit om innan i en annan tråd, en unghäst som "håller på" att bli en enmanshäst, dvs hästen väljer ut vilka människor den vill umgås med, väljer jag "fel" så märker man det omgående.

Jag har ridit och jobbat med svårklasshästar i många år, även mycket unghästar. Men denna häst är speciell på så många plan.

Hästen visar alltså utåt att den är kaxig, trygg och säker. Inte otrevlig alls, men utmanar gärna ledarhästen då och då (det skiljer 20 år mellan dem), går på egna äventyr i hagen, har börjat surat när det kommer någon annan och vill ha mat (hö i hagen då), vill gärna showa.

Vad häftigt säger alla, vilken trygg och säker häst med stort självförtroende!

Men det är ju precis tvärtom! Vi har fått en speciell relation och jag har insett att allt detta showande, egna äventyr osv är osäkerhet, visst är det så att ovanstående är tydliga tecken på osäkerhet i de flesta fall, men här har jag inte helt enkelt förstått. Hon har lärt sig att om jag är med är det inte ok att göra utfall på andra hästar (hon gör inte alltid det men vid mat ex), jag ordnar det istället.

Har ni haft sådana hästar och hur har de utvecklats? Nu är ju denna häst ung och inte inriden.

Sv: Trygg, kaxig häst....

Jag har hjälpt en vän lite grann med hennes hästar som går på lösdrift. För ett tag sedan fick hon dit en bekants häst som är elakheten själv i hagen. I all hantering är han hur lugn och snäll som helst, men i hagen får jag lust att göra hamburgare av honom (ursäkta uttrycket, men jag hoppas ni förstår ironin). han kommer i full fart mot grinden, vägrar låta någon annan häst gå ut från hagen, låter inte de andra hästarna äta ifred utan jagar bort dom från sin mat, sparkar, bits, reser sig och jaga de andra. Detta sker bara när någon av oss människor är där. För varje gång man kommer så är det lugnt i hagen och de går sida vid sida och betar. Sen börjar han bete sig så när han ser eller hör oss. Och jag lessnade!!! Min åsikt är att han är osäker. Att han spelar kaxig för att han inte vet hur han ska få sin beskärda del av vår uppmärksamhet på annat sätt. Så jag har börjat med att gå fram till honom, ryta ifrån och sätta honom på plats redan när jag ser att han är på väg att slå mot mig eller bitas och sen klappar jag honom en stund när han står lugnt o snällt, ignorerar de andra hästarna en stund och ger honom min uppmärksamhet. Efter det kan jag klappa de andra hästarna och fånga in den häst jag ska ha. Sen har det gått bättre och bättre. Nu kan man ungefär varannan gång strunta i denna procedur och bara klappa när man går förbi honom i hagen, gå och hämta den häst man ska jobba med och inga problem uppstår. SÅ jag tror grunden i problemen hos dessa kaxiga men ack så osäkra hästar ligger i deras förflutna. Har de fått kämpa sig till uppmärksamhet?? Ja då lär de sig inte det positiva sättet att be om det heller. Då blir det gärna lite fel. Ungefär som ett barn i skolan som mobbar någon, är oftast den som är mest osäker och otrygg, kan hästarna ibland se det som det enda sättet att få lite närhet,bekräftelse eller kärlek. Så lär om! Klappa alla hästarna ett par gånger, ge alla uppmärksamhet så kanske det blir bättre med tiden.

Känner igen den typ av häst. Vi har en i stallet som gör likadant.
Mycket trevlig och snäll häst att hålla på med. Mycket uppmärksam och känslig på mänskligt kroppsspråk. Vill alltid göra rätt.
Han har blivit bättre sen han kom, då var han odräglig i hagen till att börja med.
Han behöver en ryttare att lita på då är han en trevlig häst att rida. Osäker ryttare lite tittig men fullt hanterbart då han bara steppar till lite..
I hagen bossar han runt med de han kan när det är mat eller inne i lösdriften, ett orosmoment för en del hästar.
Inte direkt elak och sparkas, utan vill gärna att dom flyttar sig när han kommer.
I stor gräshage är han lugn och trevlig mot alla.
Han är helt trygg med att stå själv både inne och i hage.
Han vill alltid ligga bra till hos ledarhästen i hagen.
Vi hade ett gammalt sto i stallet förut som var hans absoluta favorit.
När hon flyttade så vill han gärna vara bästis med den som bestämmer nu.

Min häst är sån. Hon har aldrig lärt sig hästspråk ordentligt +att hon felhanterats stor del av sitt liv. Hon är osäker och kan grisa rejält i hagen om hon får chansen och kan också ta över i relationen till människor. Hon verkar stenhård, men är eg osäker. Nu går hon med ett tryggt ledarsto och min pålla avgudar henne. Ledarstoet är snällt, men mycket tydligt med vad som är ok och inte och samma sak krrävs av mig för att min pålla ska må så bra som möjligt och vara så trevlig som det bara går.

Har haft en häst som liknar lite. Han var kaxig, stöddig och gick helst sina egna vägar. Han vaktade sin mat, vem som helst kunde inte gå in i hagen och lägg in hö och gick man för långt in i hagen innan man släppte ned höet var han inte glad.

Han fick gå i en egen hage brevid de andra just pga att han inte kom överens med de andra hästarna. Vi testade att ha honom ihop med andra hästar två gånger, en gång fick han gå själv ihop med ett äldre sto som var rätt låg i rang, henne jagade han tills hon blev halt. Andra gången släppte vi in honom i den större flocken men fick ta ut honom igen då han mer eller mindre råkade i slagsmål med ledarstoet.

Så länge han hade egen hage gick det hur bra som helst. Han kunde stå och gnabbas med andra hästar över staketet, men han kände sig säker iom att de inte kunde komma in och inkräkta på hans område sas, så han kände inget behov av att behöva försvara sig själv eller sin mat.

Denna häst har aldrig blivit felhanterad och har gått i flock hela livet (och gör det ännu såklart). Hon är en fantastisk trevlig häst, känslig som få, uppmärksam och väldigt social. Kommer det in en människa i hagen (som är stoor) och hon är den som först ska "undersöka" vad det är. Ledarstoet brukar komma en bit efter. Hon funkar bra med andra hästar OM de sätter henne på plats eller om hon tillåts köra med dem. Hon var längst ner i flocken när hon bytte flock och just den flocken var bra för henne (hon går med den ännu) för stona där var väldigt starka och "bitchiga". Men hon klättrar i rang och som sagt börjar hon nu valla två andra, en som är lika gammal och en som är ett år yngre. Inte hela tiden men framförallt om man har haft henne inne och sen släpper ut henne igen, då är det precis som hon måste gå och "bevisa" att "hörrni, nu kommer jag igen, tro inte att ni är något".

Hon har börjat vakta sin mat, jag är stenhård att jag ska få röra hennes mat närsomhelst och det accepterar hon men ingen annan får göra det.

Hon står gärna i flocken men kan ika gärna sticka iväg på äventyr, ligga och sova en bit ifrån osv. Så hon ser ju så trygg ut! Att ta henne från flocken är inga problem, varje gång man ropar svarar hon och kommer (ingen av de andra gör det) och att gå ut med henne på promenad eller vad som helst ensam gör inget alls.

Är det något som växer bort?

Jag hör (eller läser) bara att hästen inte har något förtroende för människorna, och att den inte riktigt hittat sin plats.

Möter den någon människa som tydligt visar att den är ledaren så litar den på människan, medan med diffusa människor snarare blir en motståndare.

Men jag vet inte..

Ja, man måste vara tydlig när man umgås med henne, men väldigt lugn och samtidigt lite "men titta här, detta är roligt", man måste få med henne så hon tycker det är kul. Hon blir väldigt förnämad om man är virrig eller gör en sak, ångrar sig och gör om det igen..Hon har nu fått sadel på sig, inga problem.

Hon har aldrig, och hon föddes här, sparkat, bitit eller gjort ngt mot någon (människa då) utan det känns som att hon samlar saker inombords och ibland uttrycker det i osäkerhet. Så hon är inte osäker på stabila, lugna människor utan på kaxiga människor (som hon vägrar befatta sig med) men hon har som sagt nu börjat kaxa sig rejält mot andra hästar. Så min fråga är inte så mycket mot människor utan mer om hennes beteende mot hästar. Och nu känner jag att jag virrar bort mig i allt möjligt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar