Trycka på hoven?

Jamtland

Trådstartare
Har en femton år gammal shettisdam som jag misstänker har fått ett fångåterfall... :( Hon hade fång för tre-fyra år sedan, och nu verkar det vara kört igen...

Reagerar hästar på tryck med visitertång om det inte är något "fel"? Håller på och ringer veterinären för att höra om jag kan börja ge henne Finadyn på en gång (håller på att behanlda en annan av hästarna med det, så jag har hemma). En annan veterinär ska komma ut till veckan och det vore ju skömt för plånboken om det begränsas till ETT veterinärbesök i veckan... :smirk:

Jenny

Sv: Trycka på hoven?

Glöm inte möjligheten att det kan vara en hovböld.
Jag säger inte att det är det men det kan va, speciellt om det bara är ena hoven.
Och nej, jag har inte varit med om att dom reagerar på visitertång om dom är friska.

Jag har "klämt" lite på fånghästar och jag är nog av den slutsatsen att diffusa reaktioner på visitertång (sådär så att man börjar fundera på om det är en reaktion eller inte) är det första tecknet på fång som man kan uppfatta och att du på detta kan hitta fånganfall som är begynnande.

Alla reaktioner på visitertång, hur små dom än är, ska tas på allvar tycker jag när det kommer till hästar som tidigare har visat sig ha lätt för att få fång.

Japp, hon har fång...:(

Men det verkar som om vi såg det alldeles i blörjan för när vet var ute så reagerade hon inte för tryc och då hade hon bara hunnit få en dos Finadyn. Så med lite tur blir det ett lindrigt anfall och hon blir fort bra igen. Ska bygga en hage så hon får stå ute i snön på dagarna.

Btw "måste" man sko en fånghäst eller räcker det att kapa tårna och låta dem gå barfota?

Jenny

Beror på i vilket stadium du befinner dig! Hade varit MYCKET lättare att svara på om man kunde se och undersöka hästen själv...
Men en sak man kan göra som hästägare om man inte får tag på hovis är att klippa sönder sitt gamla liggunderlag(som ändå aldrig används...) klippa en 10*25cmlång remsa och vika hop den några gånger och sen "Vet-rappa" fast den på framhovarna, tills hovis kommer. SmärtLINDRANDE för tassarna!
Bor du i jämtland?

Hon ska stå mjukt, det är bra om ni har djup snö det kyler också, det är också viktigt enligt fångforskaren som hjälpte min häst är att man avlastar framdelen så mycket som möjligt, fodret får inte ligga på marken eftersom ett hästhuvud väger för mycket, häng upp ett hönät i lagom höjd så att hon inte får hö i ögonen när hon äter. Lycka till och hoppas att hon blir bra! Bra tips förresten om liggunderlagen!

Förbannade j*vla skit.... Tror ni inte att hästj*vlarna demolerade hagen igår så att även fångponnyn kom lös... Givetvis var vi inte hemma utan de stod i lugn och ro i flera TIMMAR och åt på ensiloagebalen. Jag som undvikit att ge fångshettisen ensilage för att det är för kraftigt för henne... Helvete också...

Hur snart tror ni "smällen" efter ensilageätandet kommer på lilla damen? Jag gissar på att jagkommer att kunna se ikväll och under morgondagen hur stor skada det gjort...

Fan också vad dumma en del djur är... (Jag VET att hon bara tänker på mat eftersom hon alltid bantar och jag har FULL förståelse för att hon tog chansen, men det är ju så DUMT...)

Jenny

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 004
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka