Tryck och allmänt kännslig

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

har fått d bekräftat nu från veterinär att en av "mina" hästar e tryck kännslig påde av nosgrimma, brösta, gjord... får skumma knölar titt som tätt :crazy: Nån som vart med om nåt liknande???? har aldrig sett eller hört nåt tidigare själv.... :(

Sv: Tryck och allmänt kännslig

hmm är det då huden eller vävnadern under som är tryckkänslig? vad rekomenderar veterinären?

ger du extra b-vit? det stärker juh huden.. kanske hjälper?

BeastieBabe skrev:
hmm är det då huden eller vävnadern under som är tryckkänslig? vad rekomenderar veterinären?

ger du extra b-vit? det stärker juh huden.. kanske hjälper?

Jag fick bara höra i 2á hand tyvärr... ska kolla efter mer noga sen... men det är knölar på 5-10cm som e hela vävnaden som berörs... Men vad jag hörde så "var det ingen fara, hon e bara tryck kännslig"... Men hela snoken e svälld efter spärrgrimman :mad: o det ser kanske mer illa ut än det är... jag rider utan alla grimmor så, men när hon körs så måste hon ha spärr...

hmm.. låter inte som något jag har härt talas om tidigare.. vad är det för material mot huden där hon blir svälld? kan hon vara känslig mot materialet eller mot ett medel på materielet?

BeastieBabe skrev:
hmm.. låter inte som något jag har härt talas om tidigare.. vad är det för material mot huden där hon blir svälld? kan hon vara känslig mot materialet eller mot ett medel på materielet?

Läder... o gjorden e väl tyg/gummi/läder...

Kan det inte vara så att huden blir "kvävd"? Testa med något underlägg som tillåter huden att andas lite.

Ina79 skrev:
Kan det inte vara så att huden blir "kvävd"? Testa med något underlägg som tillåter huden att andas lite.

Hmmm... intressant, kvävd kan man ju tänka att den blir... men iof med insektsbett under buken blir hon så irriterat av att det svullna upp till tennsboll en gång.... men det var ingen fara så....Allt e så underligt bara, först trodd vet att det var cancer, men det kolla dom upp att det inte var faktiskt....

En gång för ett tag sen när jag masserade en häst vart det ungefär som du beskriver, mjuka "fyllnader" efter mina fingrar... ett par veckor senare klappa hästen ihop i lopp och fick sen diagnos övertränad. Så hittar du ingen anna förklaring kanske dax att ta ett blodprov?

jari skrev:
En gång för ett tag sen när jag masserade en häst vart det ungefär som du beskriver, mjuka "fyllnader" efter mina fingrar... ett par veckor senare klappa hästen ihop i lopp och fick sen diagnos övertränad. Så hittar du ingen anna förklaring kanske dax att ta ett blodprov?

Hmmm intressant!

Men vad jag har i minne är det "bara" hingstar o valackar som drabbas av överträning?! Rätta mig om jag har fel... den här e en märr...

En av mina fick knölar efter sadeln och gjorden... fick veta att det var en reaktion på nötningen som sadeln och gjorden bidrar till, då bakterier trycktes ner i porerna, i samband med en allergisk reaktion på något hästen ätit som han inte riktigt tålde...

I.T. skrev:
En av mina fick knölar efter sadeln och gjorden... fick veta att det var en reaktion på nötningen som sadeln och gjorden bidrar till, då bakterier trycktes ner i porerna, i samband med en allergisk reaktion på något hästen ätit som han inte riktigt tålde...

Jo sånt är ju rätt vanligt! Men dom här kommer lite var stans där inget kan sitta o nöta/skava/irritera... dom flyttar på sig oxå...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V