"trumpetande häst !

J

josse

\"trumpetande häst !

När vi var ute ochred i skogen häromdagen så red vi förbi ett ställe där de finnns ett gäng vildsvin i en inhängnad, då började min PÅlla att blåsa ut luft genom näsborrarna så att det tjöt, ungefär som en elefant som trumpetar det nästan tjöt. Till slut gick (eller rättare sagt töltade i skritt tempo)hon förbi. Har aldrig hört detta ljud på ngn annan häst, men hört talas om andra islänningar som gjort ngt liknande. Andra som har erfarenheten, är det en varningssiganal eller vad? :confused:

Re: \"trumpetande häst !

Har träffat både isisar å stora bruna som gjort sådär.. vet inte om det är en varningssignal.. eller kanske avsett att skrämma det som skrämdes ;) Men visst låter det tokigt ;P

Betyde flykt beredsksp=varning. Håll er beredda på att det kan bli farligt.
Så låter alla traser..

Man arabkille gör likadant!
Det stämmer det som någan skrev innan att håll i er nu för nu kan det bli farligt! :D

Min gammla islandshäst gjorde likadant.
Som sagt var...alla raser gör så,mer eller mindre,troligtsvis. :D

Men visst är det ett häfftigt ljud?

haha...kom och tänka på första gången min häst såg ett gäng pojkar som var påväg till hockeyrinken...de kom och skränade och lät och hade skydd och klubbor ochja ni vet hur de ser ut ;) De var i alla fall jätte otäcka och min kille tvärstannade och "trumpetade" och krullade ihop svansen...jäklar vad rädda de blev!
De stod och gapade och de hade tappat puckar och klubbor och allt vad de nu hade med sig...
Jag skrattade hejjade på pojkarna och så skrittade vi förbi som om inget hade hänt :D :banana:...

vildssvinen blev däremot inte ett dugg rädda :( för min hästs trumpetande, men jag förstår att hon trumpetade, de ser ju rätt läskiga ut, och jag vet ju att det är stängsel som stänger de inne. Jag skulle nog inte själv vilja springa genom deras hage

Jag red en gosig islänning förut och när vi red förbi en
hage med en Shettis i så trumpetade hon oxå!!

Min pålle kanske tyckte att Shettisen såg ut som ett svin... :D

Den stora vallacken som går i mina hästars flock, gör så när det är älgar i farten. Han blåser så det hörs över hela nejden. Men mina små raggsockar bryr sig inte nämnvärt, så jag inbillar mig att det är de stora ädla hästarna som trumpetar mest. :rofl:

När vi var ute ochred i skogen häromdagen så red vi förbi ett ställe där de finnns ett gäng vildsvin i en inhängnad, då började min PÅlla att blåsa ut luft genom näsborrarna så att det tjöt, ungefär som en elefant som trumpetar det nästan tjöt. Till slut gick (eller rättare sagt töltade i skritt tempo)hon förbi. Har aldrig hört detta ljud på ngn annan häst, men hört talas om andra islänningar som gjort ngt liknande. Andra som har erfarenheten, är det en varningssiganal eller vad? :confused:
Har hört det ofta. Det är tydligen oftast hingstar som gör så, men även mitt sto har gjort det någon gång och andra hästar jag känt. Mycket riktigt är det en slags varning till flocken om att något okänt och kanske farligt är i närheten.

Men nu blir jag ju nyfiken, jag vill också höra! Orättvist det här. :p Kan ingen ta med sig en ljudinspelare och dra ut i hagarna utklädd till svin? :D

/Erica

Hej
Mina brukar "spela trumpet" när de är riktigt på g till att leka eller när de blir rädda.
M vH Mannis

Min förra häst, ett väldigt tittigt sto, lät rätt ofta sådär :crazy:. Första gången jag hörde det var när vi red förbi en liten minigris i en hage, eller rättare sagt, hade tänkt rida förbi, jag var till slut tvungen att sitta av och leda henne, ljudligt trumpetande, så otäck var den :o...:D

och här var det både stora suggor och små kultingar en flock på ca 25 st, som desstuom grymtade :o. Min PÅlla brukar inte vara så kinkig utan gå förbidet mesta även om hon kan titta och bli spänd så går hon förbi när man driver på, men här var som som fastvuxen i marken, men gick efter lite övertalning (ljudligt trumpetande)gissa om det var spänst i tölten sedan, den hållningen och benlyften skulle man plocka fram på tävling (kanske ska ta ed en liten gris till tävlingen och kasta fram en bit från banan, fat risken är ju att det blir stopp i stället :D).

Då skulle ni höra på "trumpetande" när man rider förbi ett hägn med strutsar..... :rofl:

Haha, så gjorde Elja när vi red förbi ortens strutshägn första gången! Hon "reste ragg" så blev minst 5 cm högre, sträckte på hals och svansen rakt ut, och så jättetrumpeten Allan!!!!
Trodde nästan jag helt plötsligt satt på världens mest livsfarliga hingst.... Kan ha att göra med att strutsjävlarna kom farande mot staketet i full speed med vingarna lyfta, fy 17 de såg ju ut som urtidsmonster!!!

Men jag vart allt lite paff över att mitt beskedliga sto kunde bli så förbannad..för hon var inte rädd, hon var riktigt heligt förbannad på de där fula bestarna..! Stod och stampade med hoven i marken och trumpetade...måste sett riktigt kul ut! :D

Snusmumrik :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Mitt travsto är en "varningsmaskin" i hagen och hon fnyser högljutt om det är någon "fara". Lite trumpetljud faktiskt! :D

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 744
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: Ruter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar