Tröttsam hästägare...

Chili

Trådstartare
Jag har tidigare gnällt här angående om man som hästägare inte borde boka en box redan när man betäcker sitt föl. Boxen kan ju hyras ut till nån annan under tiden, men lite framförhållning bör man ju ha.

Och nu blir jag ännu tröttare.

Sista augusti åker nämnda hästägare iväg för att plugga utomlands. Borde man inte då lösa diverse praktiska saker med hästarna då? Hon har själv sagt att hon vetat om detta sen tidigt i våras, men inte annonserat efter fodervärd till stoet. Nu har hon i sista stund hittat en tjej som ridit stoet några gånger, hon ska ta hand om den. Okej för mig, det verkar va en reko tjej och inte för ung.
Denna tjej ska dock i sin tur ibland ta hjälp av en kompis, som hästägaren inte träffat än :confused: Jag trodde man ville ha koll på vad som händer med hästen, sätta schema för ridning (med tanke på att den precis är konstaterad dräktig), foder osv.

Men okej - så länge jag har allas telefonnummer och inte 13 olika personer ränner i stallet varje vecka är det lugnt, dock inte optimalt.

Sen till det som gör mig arg! Hennes 1-årshingst kommer hem nästa helg och vi har sagt att vi INTE tänker hålla med hingstar hos oss. En annan 1-årshingst ska kastreras så fort rötmånaden är över och då hoppar denna hästägare in och vill göra det samtidigt. Dock är ju hon bortrest då. Hennes kompis (en annan hyresgäst i stallet) ska ta hand om lillhingsten när hon är borta och då undrar mamma om denna tjej verkligen hinner med att gå alla promenader som ska gås efter kastrationen?

Vilka promenader? undrar hästägaren då.
Hon har inte alls satt sig in i hur en kastration går till eller eftervården! Att gå i hagen trodde hon räckte. Man skär så är det klart liksom. Tänk om det blir komplikationer? Själv skulle jag gå 2 ggr om dagen när vi skar min, han fick dessutom en rejäl svullnad första veckan som krävde antibiotika.

Jag fick veta detta igår och när hästägaren kom till stallet tog jag genast upp att detta MÅSTE vara löst innan hon åker, jag MÅSTE ha alla telefonnummer och ALLTING måste vara klart innan hon åker. "Ja det är klart allt ska fixas".
Sen till det värsta - hon förväntar sig att andra i stallet ska ställa upp och gå dessa promenader :confused: Nu är folk väldigt snälla och kommer hjälpa till (har nog redan erbjudit sig) men jag vill inte det. Det är de bästa hyresgästerna vi nånsin haft och jag vill inte att det ska bli jobbigt att åka till stallet för att en person lämnar allt vind för våg. Speciellt inte sen när hon kommer hem igen, för jag vet att denna hästägare inte kommer ställa upp tillbaka på de andra.

Mitt förslag är att jag sköter dessa promenader (det blir joxigt och jag hinner väl inte riktigt egentligen) för att sedan kunna kvitta detta mot något, antingen pengar eller vad som helst. Det är ändå vårt stall, ett företag, och det är större chans för mig att kräva något tillbaka för detta. När hon kommer tillbaka till jul får det väl bli en diskussion om hon ska få vara kvar öht.

Tack för att jag fick gnälla av mig lite :cool:

Sv: Tröttsam hästägare...

Jag tycker att du tänker rätt. Gör det själv mot betalning, belasta inte de övriga.

OCH be människan leta annan stallplats.

Skönt att jag inte resonerar helt tokigt då. Trodde ju i min enfald att hon själv tar tag i allting?

Får ta upp detta nästa gång jag träffar henne. Särskilt populärt kommer det nog inte att vara... :cool:

Vore jag dig skulle jag nog säga upp personen... det verkar som om han/hon helt enkelt inte har någon koll. Du och ditt företag behöver inte en så osäker person som kund - hon orsakar ju hela tiden merarbete för dig i form av grubblerier och funderingar.

Säg upp henne är mitt förslag.

Det första jag undrar är: vet veterinären om att det blir en extra kastrering? eller ska ni boka tid sedan?
Har ni inte bokat tid än - gör det direkt.
Sen ska ni skriva ett kontrakt om när kastreringen genomförs, om hon ångrar sig så ska hästen flytta senast samma datum som kastreringen skulle genomföras. Givetvis ska du även ta betalt för promenaderna, detta ska också stå i kontraktet. Glöm inte att ha med två personer som bevittnar och skriver under dom också.

Ja risken finns ju som du säger att det blir för mycket för de övriga hyresgästerna. Bättre hon får betala dig för arbetet. Det är ju inte så att hon är borta en vecka...
Jag var bortrest 2 månader för några år sedan. Jag har eget stall o min inackordering + släkt hjälpte mig med hästarna. Min inackordering fick ha sina 2 hästar gratis de månaderna och vi fixade det smidigt med rundbal i hagen. Det funkade och jag är henne evigt tacksam! Det verkar som personen har lite dålig planering. Jag hade inte lämnat min 1-åriga hingst vind för våg. Unghästperioden är ju viktig. Dessutom vill man ju ha klart för sig vem som kommer ut och sköter den andra hästen. Hoppas det löser sig.

En annan lösning kan ju vara att hon betalar dig för full inackordering, med allt det innebär. Det kanske svider i plånboken men har man inte planerat bättre så är det bara att betala. Det är ju ditt stall och det blir ju ditt ansvar att se till att hästarna sköts även om andra ska springa där i stallet.

Jag tänker inte säga upp henne NU, så hjärtlös är jag inte, även om situationen är dryg.

cili: Det är inte mina hästar som ska kastreras så jag tänker inte boka nån veterinär. Det är upp till dem. Hon som är min medryttare och äger den andra åringen, hon är otrolig noggrann och petig med allt. Och båda ska ju kastreras vid samma tillfälle är det bestämt nu, det är planeringen runtomkring och eftervården som brister för den andra...

Verksamheter bedriver man inte för att bli populär. Sköter man det rätt så blir man uppskattad av de skötsamma.

Jag tycker att ett sansat samtal där hon ombeds söka sig till annat stall kan vara på sin plats. Att hennes hantering inte fungerar hos er. Ett sistadatum för flytt (31/10 t ex) och ett meddelande att hon kommer att officiellt sägas upp i god tid för avflyttning till 31/10 om hon inte själv hittat något till dess. För att klaragöra att ditt sistadatum är just ett SISTADATUM.

Det ska vara mysigt och trevligt att gå ut i sitt stall. Inte ångestframkallande och rörigt och stökigt.

Vilka promenader? undrar hästägaren då.
Hon har inte alls satt sig in i hur en kastration går till eller eftervården! Att gå i hagen trodde hon räckte. Man skär så är det klart liksom. Tänk om det blir komplikationer? Själv skulle jag gå 2 ggr om dagen när vi skar min, han fick dessutom en rejäl svullnad första veckan som krävde antibiotika.

Min veterinär ordinerade inga promenader. Han fick gå kvar på hingstbetet och det var inga problem med honom trots att det var i värsta lerperioden. Så det här med eftervård är beroende på vilken veterinär man har. Min är av åsikten att hästen behöver röra sig mycket, och det gör den bäst med hästkompisar i en stor hage.

Alltså, vad är problemet egentligen ?

Borde man inte då lösa diverse praktiska saker med hästarna då?
Har hon inte gjort det då ? Du skriver ju längre ned
Nu har hon i sista stund hittat en tjej som ridit stoet några gånger, hon ska ta hand om den

Denna tjej ska dock i sin tur ibland ta hjälp av en kompis, som hästägaren inte träffat än :confused: Jag trodde man ville ha koll på vad som händer med hästen, sätta schema för ridning (med tanke på att den precis är konstaterad dräktig), foder osv.
Fast detta är väl ändå inte ditt problem med att hur dom vill sätta schema, foder mm. ett nyss konstaterat dräktigt sto behöver ju heller inget extra förräns de 2 sista månaderna.

Hennes kompis (en annan hyresgäst i stallet) ska ta hand om lillhingsten när hon är borta och då undrar mamma om denna tjej verkligen hinner med att gå alla promenader som ska gås efter kastrationen?
Alla kastrerade hästar behöver man INTE promenera med.

Man skär så är det klart liksom.
Man skär inte, man krossar.

Sen till det värsta - hon förväntar sig att andra i stallet ska ställa upp och gå dessa promenader :confused: Nu är folk väldigt snälla och kommer hjälpa till (har nog redan erbjudit sig) men jag vill inte det.
Men alltså, får inte folk erbjuda sina tjänster till andra i erat stall ? Mycket märklig inställning.

Jag kan faktiskt förstå TS inställning. Eftersom jag stått i stall där detta provats och misslyckats. Ju fler kockar, desto sämre soppa...

Den som har det övergripande ansvaret försvinner ut ur bilden. Kvar blir någon eller några som har ansvar i ägarens frånvaro. Dessa har i sin tur delegerat ansvar och uppgifter på ytterligare fler människor.

Nä, jag hade också sett mycket pessimistiskt på arrangemanget. Har man tur blir man överraskad och det fungerar. Har man otur kommer hästarna ikläm och det tar tid och pengar, blir rörigt och obekvämt även för andra installade.

Stallet är min fritid, min rekreation. Om jag väljer att hyra in mig hos någon, skriver på kontrakt vad som är mina uppgifter och underförstått vad jag slipper bry mig om - då vill jag också ha min begränsade uppgiftslista. Inte behöva stöka med andra som inte vet vad de gör, hur det ska göras, om det är min eller din grimma, om vem har gjort vad med vilken osv.

Kort sagt: jag förstår TS oro och farhågor.

Jag tycker inte att det är alldelaes självklart att den man hyrt ut boxen till tar dit andra människor att sköta hästen. Speciellt inte under långa perioder.Det är ju så att när man hyr ut en box så godkänner man ju en person som hyrestagare.Att sedan få andra personer på halsen som man inte känner till kan väl inte vara så kul.Det skapar dessutom en massa merarbete för de som har hand om stallet.

Jo, det är klart man får erbjuda sina tjänster. Men jag tror inte de kommer få igen dessa tjänster någonsin och tycker det är tråkigt när schyssta människor som alltid ställer upp blir utnyttjade.

Vi har förresten haft en sån här situation förut och det går ju att lösa, men det är jobbigt när det blir så många händelser som läggs på hög och till slut börjar man ogilla hur hästägaren uppför sig.

Förra gången var det en tjej som var borta i Sthlm och jobbade i ett halvår. Jag red hästen nån enstaka gång för att det var roligare än min pegna ponny ;) och det var ordnat vem som mockade osv och hade ansvaret för hästen.
Så det funkar; men i detta fallet är det attityden och brist på organisering kring det hela som är störande.

Alla kastrerade hästar behöver man INTE promenera med.

Hur ska man då få ut det som behöver komma ut? ok om hästen verkligen är jätteaktiv i hagen, annars tror jag de flesta rekommenderar att aktivera hästen.

Man skär inte, man krossar.
Ja man krossar sädesledare osv, men man SKÄR faktiskt med skalpell innan man krossar dessa. Själva testikeln SKÄRS oxå bort. Hur ska du få bort testikeln om du bara sätter en tång och krossar??

//Irriterad på folk som märker konstiga ord och helt irrelevant, för tråden, drar upp dessa.

TILL TS!
Jag tycker du agerar rätt och tänker rätt. Man behöver inte slå på stora trumman bara för man är upprörd, utan som du säger, ta det lugnt med henne och förklara att hos dig behandlar man inte sina hästar på det sättet, dvs sistaminutenlösning och fläng hit å dit

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar