Trotts vid longering

nice and happy

Trådstartare
När jag longerar min häst så lyssnar han bra på mig i skritt & trav. Förra gången prövade vi på att galoppera & han fattade galopp med en gång med rätt galopp & galopperade lugnt ett varv i varje varv.
Jag var sååå nöjd!
Idag longerade jag honom & han lyssnade bra till en början sen när vi kom till galoppen så var det stopp!! Han fattade galopp 2 ggr men galopperade 2 språng typ & direkt trär nitade han & vägra gå. El så precis när man drev på & sade "gaaalooopp" så slängde han ut rumpan & stannade fort!
Jag försökte om & om igen & gjorde andra övningar i mellan & gick över lite bomar & lät han beta några minuter sedan började vi om från början, men det blev samma sak varje gång när vi kom till galoppen.
Så som jag försår det så är detta rent trotts! El vad tror ni?
Nå bra tips om hur man får honom att galoppera?? Det kanske går jätte bra nästa gång men om inte så måste jag ha nå bra knep att komma med så att han inte får som han vill!
(Man är ju lite bortskämd med andra hästen som gör allt man ber honom om)
Jätte tacksam för hjälp!

Sv: Trotts vid longering

Hur longerar du? med inspänningar eller bara träns och lina? en eller två linor? och vart är linorna fästa?

Med träns & en lina. Har provat att ha den i ett delta & prövat att fästa igenom bettet & över huvudet & fästa på andra sidan i bettet. Har även longerat med bara grimma. Första gången han galopperade hade jag träns under & grimma över där jag satte linan i. Sist han inte ville så tog jag på grimman efter han prottester & testade om det gick. Men icke!

Du tror inte att han tycker longering är tråkigt och jobbigt? Det krävs väldigt mycket av en häst för att den ska gå lugnt o balanserat i galopp helt "själv" utan stöd av ryttare.

Varför longerar du? Vad vill du uppnå?

Jag vet vad du menar. Jag har inga råd då jag själv har misslyckats totalt i min longering med lillpållen.
Vi har full respekt för varandra när vå håller på med allt annat. Men när det dags för longering så skiter han i var jag gör. Jag tror att jag har börjat på fel sätt. Han vägrar att trava och i skritten så kan han bara få för sig att vända sig och gå rakt imot mig. Och han stannar inte på ett bra avstånd utan ska upp i knät på mig. Det är så jobbigt för jag vet inte riktigt hur jag ska korrigera det så jag longerar inte honom längre.

Fast nu kom jag på ett tips.^^ Jag longerade d-ponnyn och han villle inte heller trava. Men det funkade om mamma sprang bredvid. Så det fick hon göra till en början och sen gå bort. Och då gick det mycket bättre. Kanske funkar i galopp med. Om man nu kan springa så snabbt. :angel:
Hm, jag inser att jag nog inte är till någon hjälp alls. Förlåt. :crazy:

KL
Jag tycker det funkar bra att vara övertydlig både med röst och kroppassråk i början, så hästen riktigt hajjar vad man vill. För att sedan tona ner signalerna då signalerna är mer befästa och hästen fått in det hela i kroppen.

Tex höja armarna och riktigt driva hästen ifrån sig med både röst pisk och lina om den "envisas" med att komma in för att det fungerar att slippa springa runt på det viset. Och berömma då den bjuder framåt en liten bit.

Det är väl så enkelt att gör vi fel eller är otydliga så funkar det inte, förstärk signalen tills du får svar och beröm då.
Det är ju inte direkt genetiskt inrotat hur man longeras.

Svårare ändå blir det med inspänningar som säger en sak om inte framåtbjudningen är befäst.

Bra att öva sig själv genom att löslongera. Då sticker hästen dit den vill om man inte är nog tydlig med vad man vill.:)

Tajmingen är ju A o O oxå! Att smacka då inner bak lyfts för att få bättre form runt spåret, föra sin kropp så att man påverkar hästen mest pedagogiskt. Inte bara stå pall i mitten med pisk o lina och smacka utan att hästen förstår vad det betyder och människan inte ens förändras då hästen stannar eller snor runt.
Aktiv longering!:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 636
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 615
Senast: Stergo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama