Tröttande människor.....

T

Tekla

Vad jag blir trött på alla dessa "kärringar" (oftast kvinnor) som tjatar, klagar och pratar skit om allt och alla.
Var på en hästshow för ett tag sen.
Bakom mig satt det en sån här kärring och pratade med någon hon bara verkade känna ytligt.
Hon talade om vad den och den i hennes stall gjorde för fel, och hur den egentligen skulle göra, och vem som hade sagt en viss sak, och vad hon tyckte.
Tillslut var det nära att jag bad henne hålla käft.
För det är precis såna här människor som bidrar till att det blir dålig stämmning i ett stall, såna som inte vågar säga vad de tycker, utan bara pratar bakom rygg.....
Och såna som gnäller på allt, bara för att ha nåt att gnälla på.
Precis så här var det i mitt gammla stall, massa ponnymammor som själva inte hade ridit på 15-20 år, men ändå visste allt bäst.

Usch. Längtar verkligen inte tillbaka dit.

Så ni som vet med er att ni är gnälliga, tänk på att det påverkar hästarna till det sämre om människorna går och surar och gnäller.

Ett stall ska vara en trevlig plats för alla!

Sv: Tröttande människor.....

Först tänkte jag så här: Jag känner nog den som satt bakom och snackade skit och visste allting.
Sen tänkte jag att det finns nog hur j***a många som helst såna där. Känner verkligen igen typen.
Så skönt att ha eget stall (äntligen) och slippa bry sig om k*****gar!

hästen och kompisens häst står i ett stall med bara två boxplatser, men ändå slipper man inte allt skitsnack. Just den sortens skitnsakc som ni pratar om kanske man slipper, men deet är en hel del som kommer från gårdens ägare och grannar : Jaha, tänker du ha täcke på hästen idag? jag tror minnsann det blir för varmt! 11 kg hö redan? han kommer bli smällfet. Halt? Nej då, han är bara lite öm...

Åååh... det finns överallt. Man tror det bara förekommer bland småtjejer på ridskolor och ridklubbar, men de finns i alla åldrar, alltså.

Jag är inte mycket för könsskillnader etc, men jag har upplevt att männen ute i stall har en mer hjälpsam inställning. Häromdagen skulle jag sätta på en häst ett par nya sorts strykkappor, en modell jag aldrig hade sett förut. Jag kliade mig förbryllat i huvudet och försökte lista ut hur de skulle sitta. Alla tjejer gick förbi och kollade lite snett, men en av "gubbarna" kom vänligt fram och visade mig.
Så borde alla vara - erbjuda sin hjälp om det UPPENBART syns att det behövs. Om det bara handlar om struntsaker så ska man väl för f*n låta folk sköta sina hästar som de själva tycker..

Håller med er alla. Hästmänniskor är bland de värsta människor som finns egentligen. Vi kastar ur oss mer skit än en politiker... Enda skillnaden är att vi förstår vad för skit vi kastar ur oss dock... =) Skämt (?) åsido. Det är hemskt att det pratas så mycket skit. Det jag gör för att "minska" det är att det jag hör går in i ena örat och direkt ut genom det andra, och inte ut genom munnen. Om alla kunde tänka så vore det väldigt skönt.....
//Z

Jag kan inte annat än hålla med...I denna sport finns det ju inte heller så mycket "bestämd vetenskap" utan det är så mycket som är individuellt. Ändå är det så många som dra alla/allting över en kant. Äldre kvinnor är nog den värsta typen...unga tjejer går ju att snacka med och säga att de gör fel men de tidigare nämnda anser ju att de alltid har rätt! Fram med öppenheten och ställ frågor sitället för att döma utan någon information som helst!!!

"Men Guuuud, vad gor h*n??" tycker jag ar en alltfor vanlig kommentar pa ridhus-laktaren....och vet ni vad?! Det ar enbart i Sverige jag tycker mej horas sadana kommentarer.
Ar det for att det ar for mycket tjejer i sporten? Vad handlar det om egentligen??

Har pa Irland, som absolut inte ar varldens basta land, tycker jag att det ar en battre stamning....men det kanske ar for att de flesta utav oss inte delar stall med nagon annan.
Jag tycker att manniskor ar mer lattsamma har pa nagotvis...ryttarna hjalper varandra pa tavlingar, onskar varandra lycka till och skriker pa varandra att komma igen i omhoppningen. 99% av alla ar mycket glada over att lana ut en sadelgjord till nagon som glomde en, utan att saga nagon taskig kommentar efterat!!

Men jag undrar om det enbart ar hast-manniskor som snackar skit?? Tror att det handlar om de allra flesta manniskor, med eller utan hast.
Tror aven att tjejer ar mer osakra pa sej sjalva, och oftast inte hjalper till da de inte heller vill gora fel....medans man inte alls tanker sa.

Jag tycker att det ar jattesynd att man inte kan lata andra manniskor vara ifred och skota sej sjalva. Varfor maste sa manga manniskor lagga sej i vad andra gor??
Ar det ett kontroll-behov det hela grundar sej i??

Jag vet varken ut eller in i denna fragan, men jag haller med om att det ar for djavligt att manniskor inte kan komma overrens...speciellt eftersom vi har ett gemensamt intresse och arbetar mot samma mal.

Nått som jag tycker är värre är att är man på en tävling o
ska sitta o titta så sitter det ngn framför o pratar om allt annat
än att titta på tävlingen.
Är man inte intresserad, varför vara där då?
Jag höll på att säga till men som vanlig var man för feg o
satt o bara blev surare o surare.

Poetry_princess skrev:
Åååh... det finns överallt. Man tror det bara förekommer bland småtjejer på ridskolor och ridklubbar, men de finns i alla åldrar, alltså.

Jag är inte mycket för könsskillnader etc, men jag har upplevt att männen ute i stall har en mer hjälpsam inställning. Häromdagen skulle jag sätta på en häst ett par nya sorts strykkappor, en modell jag aldrig hade sett förut. Jag kliade mig förbryllat i huvudet och försökte lista ut hur de skulle sitta. Alla tjejer gick förbi och kollade lite snett, men en av "gubbarna" kom vänligt fram och visade mig.
Så borde alla vara - erbjuda sin hjälp om det UPPENBART syns att det behövs. Om det bara handlar om struntsaker så ska man väl för f*n låta folk sköta sina hästar som de själva tycker..

Det är inte säkert att de tittade "snett", det kan bara ha varit så enkelt som att de själva inte visste hur de skulle sitta, eller av rädsla för att DU skulle bli sur om de kom och skulle "veta bättre".
Tyvärr finns det en prestige i denna sport som inte är av denna värld. Så vet man inte med sig att det är ok och till och med välkommet att hjälpa, så gör man det inte. Som tjej.
Däremot har i regel tjejer lättare för att ta råd av killar/män.

Sen - varför frågade inte du nån istället för att förvänta dig att någon skulle erbjuda sig? :)

hej det finns besserwisser över allt ,men kan inte folk hjälpa varandra
och prata som folk,det kan vara omtanke oxå väl vilja,jag tror
knappast kan det leda till sämre om man klart och tydligt säger till hur man vill,visst finns det dumma kärringar som ska visa sig över allt
och gapar på sina ungar om allt ,då ber jag dom hålla käften när barnen rider ,för det är jag som har ansvaret för ridningen isåfall,dom ska inte störa pågående ridning.
och är folk talträngda kan dom gå ut när jag rider, jag vill ha knäpp tyst ,så man kan jobba,.
säg åt dom att hålla käften för gud skull under pågående rid undervisning.annars kan dom gå ut från ridhuset....
gör det bestämt att du menar vad du säger. :banana: :bump: :bow: :bump: :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross