Trött treåring!!

W

Wilma

Sedan kanske en månad tillbaka har det hänt tre gånger att min treåring lagt sig ner direkt när man tagit in henne i boxen, hon nosar inte ens på kraftfodret.

Första gången trodde vi det var kolik men tillslut började hon tugga lite hö liggande.

Jag gissar att detta endast är ett tecken på växtvärk?! Någon som har några tips?
Detta händer säkert för många hästar just innan treårstestet dvs trårsvåren, skulle helst bara avanmäla mig så man slipper känna sig stressad för det. Vi rider henne mycket lugnt just nu även fast hon är mycket pigg under ridpassen. Skrittar o travar lite i 15min endast för utbildning. Inge konditionsträning. Hon ratar Kraft groov helt det händer att hon tuggar i sig lite groov under natten, havre äter hon blandat med mineraler och bvitamin.

Hon är i gott hull, inte svälld i leder, ser ut att må bra. Är lite överbyggd bak för dagen.

Sv: Trött treåring!!

Exakt samma sak hände både min 2-åring och 3-åring förra vintern. Ett par gånger hände det att de låg ner i hagen och när jag tog in dem så la de sig ner direkt. Jag trodde först att det var kolik men efter en kvart var de ok och åt igen. Jag har kommit fram till att det var växtvärk. Min 3-åring kom in i den värsta växtperioden en vecka innan 3-års testet och hoppade uselt och var allmänt stel under 3-års testet. Jag hoppas på bättre tur med min 3-åring i år.

Min 3 åring har gjort samma sak 1 gång, jag är nästan säker på att det är växtverk, hon har nyligen varit inne i en rejäl växtperiod och har nu äntrligen börjat se lika hög fram som bak. Jag tycker du gör rätt som bara tar det lugnt när du märker att din häst är trött, det är viktigt att dom får komma in och verkligen vila upp sig och att hästen endå har tillgång till sin Groov i krubban ifall h*n vill äta under kvällen, natten.

Min 3 åring ska på 3 års testet visas av Proffs och ska under dom 3 sista veckorna fram till testet bara vara, göra små enklare övningar för att hon ska visa sig från sin bästa sida och tycka uppgiften är rolig, det är viktigt att hästen är välförbered inför 3 års testet och ser det hela som en rolig upplevelse. Min 3 åring skos och för första gången dom 3 veckorna inann, en unghäst får mkt bättre steg och vågar ta för sig med skor på, sen åker dom av igen. :) Lycka till för dej! Vart ska du visa din häst?? :)

jo det är säkert bara växtvärk men det är så dåligt tillfälle ;) eller så ligger treårstestet fel? ;)

Min ska visas i Piteå, men har inte så höga föväntningar då hon inte har i närheten av samma gångarter just nu som hon hade som föl åring.

Är hon inne i en växtperiod nu borde hon ju var ok till 3-års-testet. Bättre nu än mitt under 3 års testet. Min unghästs växtperiod varade i 5 veckor.

min 2 åring har börjat lägga sej tidigt på kvällarna o sova ut ordentligt på mornarna.. gissar på att han oxå växer.

Unga hästar ligger rätt mycket. Har de ingen bra plats ute att ligga på så får de "hålla sej" tills de kommer in. LÄgg ut massor av halm i hagen där de brukar uppehålla sej. Eller ta in dem en stund på dagen kanske?

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 662
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 735
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar