Trött sto efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lisen_
  • Startdatum Startdatum
L

lisen_

Hej!

Mitt sto fölade runt 22 tiden i går kväll. Efter fölningen tog hon hand om fölisen helt perfekt och pysslade och donade med honom. Han har ätit och gjort sina behov. Fölisen är jättepigg, men jag börjar bli orolig för mitt sto. Hon är väldigt trött och ligger mest på sidan. När jag kommer ut i stallet reser hon på huvudet och gosar lite med fölisen, men hon vill inte gärna resa sig.

Jag har haft många föl tidigare, men aldirg varit med om att stoet är så här slött efteråt. Jag har pratat med vet som tycker att vi kan avvakta, men vad säger ni rutinerade? Är det normalt att stoet är så här trött efter en fölning, eller vad tycker ni jag ska göra.

Lisen

Sv: Trött sto efter fölning

Vårt gamla sto är väldigt trött numera efter sina fölningar, och ligger en hel del - mycket mera än när hon var yngre.
Vd man måste ha lite koll på , förutom stoets hälsotillstånd, är ju det att hon måste resa sig så ofta så att fölet får i sig tillräckligt med mat, tillräckligt ofta.
Hoppas det ordnar sig för er.

Mitt yngsta sto var väldigt trött efter fölningen men det var direkt efter, vi fick ge henne rejält med betfor och tillslut baxa upp henne så att fölis fick dia ordentligt. Jag mjölkade dock ur henne lite liggande först då hon verkade vilja vila en stund. Men sen så låg båda och vilade ett tag och efter det piggnade hon på sig.

Jag skulle vara noga med att kolla stoet så det inte blir värre, kan ju vara något som blivit fel om man har riktig otur. Men onormalt att de är trötta efteråt är det ju inte.

Hej och tack för svar!

Hon var helt utslagen och låg på sidan utan att lyfta huvudet i över 5 timmar efter förlossningen. :eek: Jag var jätteorolig, eftersom hon var så påverkad. Fölis som var jättepigg hoppade runt henne och lyckades tom dia när hon låg ner.

Nu är både mor och fölis pigga som tusan och ska få komma ut när en stund när solen värmt backen lite till.

Är det vanligt? Tidigare har hon också varit trött efter fölningarna, men aldrig så här.

Nu ska jag sova lite, men återkommer senare igen

Hej och tack för svar!

Hon var helt utslagen och låg på sidan utan att lyfta huvudet i över 5 timmar efter förlossningen. :eek: Jag var jätteorolig, eftersom hon var så påverkad. Fölis som var jättepigg hoppade runt henne och lyckades tom dia när hon låg ner.

Nu är både mor och fölis pigga som tusan och ska få komma ut när en stund när solen värmt backen lite till.

Är det vanligt? Tidigare har hon också varit trött efter fölningarna, men aldrig så här.

Nu ska jag sova lite, men återkommer senare igen

Skönt att det verkar ha ordnat sig.

Ligga i 5 timmar?? Ringde du inte veterinären? Vårt sto låg 45 minuter efter första fölet och det tyckte jag var lång tid. I år reste hon sig efter ca 30 minuter.

Alltså, om jag fattar saken rätt, så lät du stoet ligga ner helt, i 5 timmar, utan att fundera på att mota upp henne?

Ligga i 5 timmar?? Ringde du inte veterinären? Vårt sto låg 45 minuter efter första fölet och det tyckte jag var lång tid. I år reste hon sig efter ca 30 minuter.

Om du hade läst första inlägget ordentligt så ser du att dom har ringt vet som tyckte dom skulle avvakta.

Att just ditt sto reste sig efter 30-45 min är ju inget som säger att det är det absolut normala som alla ston SKA göra.

Ts är ju uppenbarligen orolig eftersom h*n skrivit en tråd för att få råd samt ringt vetrinär, då behöver man ju inte dumförklara, tycker jag..

Till TS; hoppas att hon bara var trött och att hon är pigg och glad nu!:)

Yes, det missade jag. Naturligtvis menar jag inte att alla ska resa sig som mitt sto. Det jag menade var att jag upplevde 45 minuter som en evighet innan hon reste sig så man såg att hon var ok. Fölet stod före henne. Tanken på att vänta i 5 timmar på detta hade gjort mig till ett nervvrak! Jag hade nog krävt av veten att komma eller ringt någon annan om inte h*n ville komma. Att ligga i 5 timmar är aldrig bra för någon häst. Anledningen till att jag blev lite upprörd är också en händelse där ett sto som just fölat råkat ut för förlamning. Tydligen hade någon nerv blivit skadad och hon kunde inte resa sig. Det hela slutade tragiskt att de fick avliva stoet för de inte fick upp henne inne i boxen och att hennes organ skadades av att ligga så länge.
Men det är ju skönt att allt löste sig och att både sto och föl nu verkar må bra.

Oj, finns det verkligen någon som på allvar tror att jag lät stoet ligga ner på sidan så länge utan att få upp henne alls :crazy:

Jag skrev i mitt första inlägg att hon låg mest på sidan efter att ha tagit hand om sitt föl på ett utmärkt sätt. Jag var givetvis ute och reste henne med jämna mellanrum, men hon valde att vilja lägga sig ner hela tiden. Jag skrev också att jag varit i kontakt med veterinär som ansåg att vi skulle avvakta lite. Jag började bli nervös och av någon konstig anledning slängde jag därför ut en fråga här får väl skylla på att jag var trött efter två vakna dygn.

Fram på småtimmarna mådde både mamma och fölis utmärk. Vid alla mina tidigare fölningar (som iofs ej är så många - bara runt 25 stycken) har stoet varit på benen mer eller mindre direkt efter fölning.

Nu förstår jag inte riktigt. Först beskriver hur det gått till och att du är väldigt orolig och skrev "hon var helt utslagen och låg på sidan utan att lyfta huvudet på 5 timmar efter förlossningen". När vi sedan bekräftar din oro genom att fråga så blir du ironisk tillbaka. Jag ber om ursäkt att jag tog dig på orden. Rest my case...

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 997
Senast: Dopy
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Avel Mitt 4-års sto fölade igår vid lunchtid och fick ett fint hingstföl e Balou du Rouet. Fölningen gick bra och fölisen mår jättebra och...
2
Svar
24
· Visningar
6 509
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka