Trött på ridskolorna

F

Falskhet_

Igår var jag på en träningshopp på en ridskola där rideleverna också får vara med. Jag var privatryttare och kommer från en helt annan ridklubb.
När jag red fram så var det massor med små ponnysar och ridskolorelever. Visst det är väll helt okej. Men ingen av de kunde högerregel. höll på rida över några och vissa stod på spåret! (SPÅRET!!!) och snackade. Vad är det för något? När ridskolorna har såna här träningstävlingar så kan de faktist infomera eleverna hur man beter sig när man möter en häst. Blir så himmla frustrerad. Fanns elever som inte sa till innan de hoppade så man blev helt paff när de kom flygandes. Nej usch satan! blir så förbannad på sånt här!
så var tvungen att skriva av mig hehe (A) :D

Sv: Trött på ridskolorna

Jag förstår om du blev "tokig" :D Det är ju ganska stor olycksrisk också. :eek:

Problemet tror jag beror på att väldigt många ridskole-elever är som radiostyrda robotar dvs de blir mer eller mindre alltid styrda av en ridlärare som styr dem in i minsta detalj. Jag tror det är alldeles för lite självständig ridning. De rider alltid på ett led och alla ska göra samma sak samtidigt.

Jag tror det är ganska många som ,när de någon enstaka gång rider självständigt, upptäcker att hästen många gånger bara har följt efter framförvarande häst och det är inte så mycket ryttarens vilja och ridkunskap som har fått råda. :smirk: Ryttarna får inte lära sig att tänka själva och att planera sin ridning för man måste hela tiden ta hänsyn till det förutbestämda.

precis min åsikt. men va fan om man inte kan rida hästen själv och kan reglerna ska man inte ställa upp på en sån tävling. de borde lära ut lite tävlingsvett på ridskolorna :p

Sånt kan man bli galen på, men det är faktiskt även en del privatryttare som gör halt på spåret, kommer för nära ens egen häst osv.
Är glad för min ridskola där vi brukar få köra mkt självständigt uppvärming och ridning! :bow:

precis så är det på träningstävlingarna här i östergötland också!!! man blir bara så trött på alla ungar som inte kan högerregeln och inte har vett att vänta med att rida fram när det redan är 10 ekipage på banan. Speciellt när man har en lite "skvättig" häst är det jobbigt

Tycker det brukar vara tvärtom! De som ridit på ridskola brukar kunna reglernai ridhuset, medans de som alltid ridit egen häst och privat träning är vana att ta plats och gör det även på framridningen. Kanske var det riktigt ovana ryttare där du var, men på lokaltävlingar tycker jag mig uppleva detta fenomen.

precis min åsikt. men va fan om man inte kan rida hästen själv och kan reglerna ska man inte ställa upp på en sån tävling. de borde lära ut lite tävlingsvett på ridskolorna :p

Fast var det inte en träningstävling? Eller jag missuppfattade?
För en träningstävling borde ju innefatta att det finns folk som håller koll på att ryttarna uppför sig på rätt sätt.

På våra träningstävlingar har vi alltid så många folk som möjligt som hjälper till bl a på framhoppningen och ser till att det inte är för många där på en gång och att man inte gör som du beskrev.

En träningstävling är ju ett ypperligt tillfälle för den ovane tävlingsryttaren att lära sig hur det går till men det måste finnas uppsikt över det hela. :)

precis så är det på träningstävlingarna här i östergötland också!!! man blir bara så trött på alla ungar som inte kan högerregeln och inte har vett att vänta med att rida fram när det redan är 10 ekipage på banan. Speciellt när man har en lite "skvättig" häst är det jobbigt

10 ekipage samtidigt på framhoppningen eller? :eek: Varför tillåts det? Eller det var dressyr? Har man ingen som håller koll? Dåligt av arrangören tycker jag i så fall :(

Haha... jag är själv "ridskoleryttare" och har väldiga problem med de snorkiga privatryttare som tycker att de äger ridbanan bara för att de äger hästen de sitter på ;)

Men jag förstår din frustration.. jag vill bra poängtera att det är ett problem även när det gäller privatryttare.

Fanns det ingen ansvarig som du kunde prata med direkt på plats då?

Det där är så tråkigt. Det är ju egentligen inte ens ryttarnas FEL, eftersom de faktiskt inte fått lära sig hur det ska vara.
Men viss blir man arg på folk :devil:

På min ridskola får folk dock lära sig högerregeln innan de ska ut på klubbtävlingar. Sen får man ju räkna med att det blir missar, alla är ju inte vana tävlingsryttare.. ;)

Sen tycker jag att man skaa säga till om folk är ivägen. Om de skrittar på spåret, stannar framför eller vad de nu gör.
Det är inte så svårt. Har man svårt för det är det bara att ryta till lite argt (och säga det) när man rider förbi..
De flesta ungar brukar flytta på sig hela tiden efter det.. :angel:

Problemet tror jag beror på att väldigt många ridskole-elever är som radiostyrda robotar dvs de blir mer eller mindre alltid styrda av en ridlärare som styr dem in i minsta detalj. Jag tror det är alldeles för lite självständig ridning. De rider alltid på ett led och alla ska göra samma sak samtidigt.

Men åtminstone i början handlar ju det bland annat om ett säkerhetstänk; hästar som gör saker i grupp och följer varandra är tryggare för ryttaren. Sen kommer det ju en tid för alla när man måste bli lite mer självständig i sin ridning för att komma framåt, men rider man bara en gång i veckan kan det ta väldigt lång tid.

Men åtminstone i början handlar ju det bland annat om ett säkerhetstänk; hästar som gör saker i grupp och följer varandra är tryggare för ryttaren. Sen kommer det ju en tid för alla när man måste bli lite mer självständig i sin ridning för att komma framåt, men rider man bara en gång i veckan kan det ta väldigt lång tid.

Jo, absolut att jag håller med dig om att det är nödvändigt i början.

Men t ex på en stor ridskola i min närhet är de ca 12-13 elever i varje grupp och detta är förödande för eleverna. Speciellt för dem då som kanske bara rider en gång i veckan för det går fruktansvärt långsamt framåt.

Många sitter där och åker häst och nöter in en massa fel och misstag helt enkelt för att instruktören inte har en chans/orkar att engagera sig och rätta varje elev.

Min systerdotter började rida där när hon var 7 år och både jag och syrran blev mycket frustrerade. Kostade skjortan gjorde det men ungarna lärde sig inte speciellt mycket. Nåväl syrran fick tips om en annan liten ridskola där de bara var max 6 st i grupperna och en ridlärare som gavs en chans att lära ut rätt! Snacka om skillnad! :bump:

Där kunde ridläraren mycket tidigare våga låta eleverna vara lite mer självständiga och hennes "falk-ögon" såg allt! :D

Igår var jag på en träningshopp på en ridskola där rideleverna också får vara med. --- När jag red fram så var det massor med små ponnysar och ridskolorelever. Visst det är väll helt okej.

Så fantastiskt tolerant av dig. :cool:

På ridskolan där jag rider, yes, i grupp med tolv personer, har vi superkoll på hur man rider när det är mycket folk runt en.

När en privatryttare kommer in däremot får de ofta spatt om det är fler än två andra ryttare i deras manege.

Det är så jobbigt så då rider de ut i skogen i stället.

HM, en träningstävling innebär ju att nya ryttare är på plats.. Erfaren ryttare kanske kan hjälpa de gröna att lära sig rätt...På ett trevligt sätt och ta på sig rollen att också vara förebild, på alla plan, dvs den som kan mer hjälper de som kan mindre...

Jag hoppas att all med "fel" inställning till debutanterna i morgon håller sig borta från Mälaröarna när min dotter gör debut på riktig tävling och på ridskoleponny. Annars lär lejonet i mig vakna... Och jag är erfaren tävlingsryttare själv...

Har varit med om detta även på lokala och regionala tävlingar och min känsla är att det har blivit värre på senare år. Det skulle vara bra om arrangerande klubbar ser till att styra upp framhoppningen bättre. Säkerhetsansvaret gäller hela tävlingsplatsen. Fast jag upplever inte att ridskoleekipagen är varken sämre eller bättre än privatryttarna.

Håller med er andra om att en träningstävling är ju ett sätt för ridskoleryttarna att få lite tävlingsrutin och vana! Man får ju vara beredd på att möta lite oerfarna ryttare då tycker jag ;)

Sen tycker jag istället att privatryttarna tar VÄLDIGT mycket plats när de rider, vare sig det är tävling eller träning...

På våran ridskola måste man ha gult eller grönt kort för att få deltaga i alla sorters tävlingar och det har funkat bra!

Jag vet att det är nytt för ridskoleelverna att komma ut på tävlingsbanan. Men jag tycker ENDÅ att de ska kunna högerregel m.m för det är rent häst vett. Jag är inte en sådan privatryttare som kollar ner på ridskoleryttarna och tar upp alla plats i paddocken, men jag anser att man själv inte vill sätta sin häst i riskzoon att bli påriden eller något annat för den andra ryttaren inte kan högerregel m.m. De ropade inte ens vilket hinder de skulle hoppa utan bara hoppade och svängde precis efter hindret förbi ett annat hinder. Det var en stor paddock med två framhoppnignshinder i slutet av paddocken. Ingen som övervakade eller höjde hindrena m.m. så jag var väldigt besviken på den dagen för där verkade det som säkerhet var skit samma. Tycker man inte ska riskera någon hästs säkerhet för ryttaren inte kan högerregel m.m.:cool:

Då tycker jag du kontaktar arrangören av tävlingen och (vänligt) påpeka dina synpunkter.

Då vi har klubbtävlingar i den klubben jag är medlem (och är styrelseledamot i ) har vi alltid minst en oftast två stycken som hjälper till på framridningen.

Kan också säga att "våra" ridskoleelever fick mycket beröm av en "ponnnymamma" som hjälpte till en gång på en tävling. Hennes döttrar tävlar lokalt/regional så hon har stor erfarenhet hur det går till ute på tävlingar.
Dom var då också 8-10 inne samtidigt på framridningen. Ingen var ivägen för nån annan och alla talade klart och tydligt om vilket hinder dom skulle hoppa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka