Trött på min häst!!

S

shalooj

Ibland blir jag bara så trött på min häst. :confused:
Ibland undrar jag varför jag har häst.:( Jag vet inte hur jag ska förklara men jag vill höra om de finns andra som känner likadant. ??

Jag ställer mej frågan ofta * Jag betalar en massa pengar för att ha häst men jag känner att jag får ut så lite av det ändå.
Och med det menar jag att min häst är VÄLDIGT speciell och väldigt jobbig att hantera. Att rida är väl inga direkt problem. Men hon är väldigt nervös och kan aldrig stå still, och ännu mindra lyssna på en när man pratar till henne. Hon "ser en liksom inte" och med det menar jag att hon kan stå med sin hov på min fot och hon märker ingenting förren jag skriker av smärta och måste trycka bort henne med all kraft jag har! Hon kan inte vara ensam i stallet i hagen går väl bättre men hon gnäggar som en galning och springer runt och hoppar och är "allmänt galen".!:(

Det är väldigt tröttsamt att se att beteendet inte har ändrats ett dugg på alla 5 år som jag haft henne. Vi har tränat jättemycket för att få bort hennes olater och vilda humör, använt oss jättemycket av Nh och har gått massa kurser och haft ute massa duktiga "hästmänniskor" och de har väl hjälpt lite men det är ju trots allt fortfarande kvar. Hon har vart en "Hästhandlarponny och rest mycket i sitt liv" och mycket ligger väl till grund för det. men ändå känner jag att hon borde bli tryggare ju längre tiden går. Hon känner ju oss liksom efter 5 år men ändå är det som att nerverna sitter utanpå henne. När hon är så oroligast så "hoppar" liksom nerverna och man kan se det på hennes kropp att den är helt spänd som jag vet inte vad..

Jag känner att jag kanske inte orkar mer. :(
Har funderat på att lämna henne till någon som orkar med en häst i hennes skick men jag vet inte... ändå så älskar jag ju henne så mycket. och ibland kan hon ju ha sina "bra" dagar men oftast inte ..

urs nää jag vet inte alls vad ja ska göra...

Sv: Trött på min häst!!

Jag vet hur du känner dig, vårt sto har lite samma tendenser. Hon är en ängel ibland, men när hon jagar upp sig kan hon nästan bli lite okontaktbar. Inte så att hon gört något dumt, men hon blir så fixerad vid ljud och saker som händer att hon inte hör nånting annat.

Är hästen extremt känslig för ljud kan det faktiskt otroligt nog vara relaterat till mineralbalans i kroppen. Överskott på vissa mineraler har en tendens att göra heta hästar ännu lite hetare.

Underskott på magnesium visar sig genom överdriven känslighet för ljud, nervositet och nervighet. Heta, känsliga hästar som rör sig mycket kan också förbruka mer magnesium än genomsnittet. Du skulle nästan kunna prova ge lite magnesiumtillskott. Ett mått Biomag ger 3,3 gram magnesium. Låga överskott av magnesium ger inga som helst effekter, så det bör inte vara farligt även om det inte skulle behövas. Bäst är om du räknar efter vad hon får nu. Större överdoser magnesium i kombination med andra mineraler kan vara skadligt, men att prova ge enligt doseringsanvisningar på paketet är ingen fara med en normal foderstat till.

Magnesium kan hjälpa och/eller att flytta till ett lugnare stall.
Annars så tycker jag att du ska överväga att byta häst. Det ska ju vara kul att ha häst som du säger så koster det jättemycket både pengar och tid.

Jag har också ett sto med de tendeserna. Blir hon skrämd så kan hon springa rakt över mig och ha henne inne i boxen själv är inte att tänka på. Jag har prövat magnsesium men tyckte faktiskt inte jag märkte någon skillnad. Fast jag vet ju att andra har märkt skillnad så absolut ska du prova.

Jag blir också otroligt trött på henne ibland, haft henne i sju år, men jag har nu börjat anpassa mig efter henne, låter helt sjukt när jag skriver så. Jag menar att jag försöker undvika att sätta oss i situtioner som gör henne "knäpp". Blåsiga dagar till exempel är inga bra dagar. Om hon har vilat dagen innan brukar det också bli kaos.

Oftast så är hon lite lugnare efter ridtur därför så förbereder jag inför sadling så att vi kan komma iväg fort. Rykt och annat pyssel gör vi efteråt eller när övriga hästar är inne.

Har hon sällskap i hagen? Har du bytt stall eller haft henne i samma stall hela tiden?

Jag har nu den lyxen att ha lösdrift hemma och jag tycker nog hon är lite lugnare. När hon stod i ett stort stall där det ofta kom nya hästar och andra hästar försvann iväg på tre dagars meeting var hon ganska besvärlig. Och det var olika personer som skötte ut och insläpp och jourer. Så är det ju i större stall. Här hemma på gården är det bara jag och mamma och ibland bekanta som kommer och hälsar på fast de hanterar ju inte hästarna direkt utan bara klappar på dom.
Ge inte upp du är inte ensam om att känna som du gör

tack för svar!
Svar på frågorna

Jag har haft henne i 3 olika stall på 5 år. Det första stallet var typ 20 boxars stall och där var hon som vildast. Efter det bytte vi till ett mindra stall med 5 hästar där trivdes hon faktiskt ganska bra men hade fortfarande sitt jobbiga temperament, nu har vi henne tillsammans med en pensionerad häst sedan 2 år tillbaka. Så det är bara hon och den som går tills. Att sära på dom skulle krossa hennes hjärta totalt tror jag då hon vant sej vid honom nu som bästa kompis, men jag måste flytta henne innan vintern kommer pga av ekonomiska skäl.
hjälp..vad ska ja göra.

Måste du flytta så måste du. Vad händer med den pensionerade hästen? Blir den själv kvar?

Försök hitta ett litet stall med stora hagar och mycket utevistelse. Jag kom på en bekant som hade ett sto som var extra jobbig vid brunst. Hon gav några örter som skulle mildra det men vad kommer jag inte ihåg. Men det är ju många som säger att magnesium hjälper så pröva det först

den penisionerande hästen ska flytta ihop med grann shettisen

var det bara 5 personer som "kände igen sej"...
:(:confused:

ja måste vara ett hopplöst fall

jag är så avundsjuk på alla er med fina snälla hästar som lyssnar på er och är lugna till temperamentet..

HEj
jag tror att vi är flera som känner igen oss.
Mitt sto är likadan, tror oxså (nu kommer jag få skäll) att detta är ett typiskt sto beteende. Har aldrig hört talats om en valack som lyckas stressa upp sig själv så som ston kan göra.
På visa kliniker säljer dom ett medel som heter Tryptovit, innehåller ett ämne som heter tryptofan. Skall ha en lugnande effekt, har inte provat själv men har vissa kompisar som har provat med enbart bra effekt. Tydligen något ämne som kroppen kan sakna. Fråga din veterinär nästa gång, ifall du inte har en klinik som säljer i närheten.
I Göteborg vet jag att Åby djursjukhus säljer det. Och jag tror inte att dom skulle sälja och tala väl om något som inte funkar.
Magnesium har jag provat på mitt sto, enda effekten var rejält med diarre så jag slutade med det ganska fort, annars är det oxså väl beprövat när det gäller att få stressade hästar att lugna ner sig.
Lycka till och ge inte upp, tänk på de dagar när allt funkar och låtsas som de regnar de dagar det inte funkar.
/B

Asså du ska bara veta hur jag känner igen mig i det du säger :S.
Mitt sto är kanske värre, hon är skit gullig ibland och gnäggar när man kommer, men i boxen får man inte vara, sticker i gången, bockar när man rider, är arg på alla människor (men mest snäll mot mig, vilket är tur), hatar andra hästar, fäller bak öronen så fort man går förbi boxen m.m.. Listan kan göras lång...
Men det vart värst nu när jag flytta till ett större stall, det var inte lika illa på andra stället...

Jag blir ofta rädd för henne, och vågar inte säga emot, men nu har dte blivit lite ändring på det, det får bära lr brista helt enkelt, om hon skulle sparka mig lr vafan vad som helst, då vet jag att JAG gjort fel iaf, att jag inte ska göra samma misstag, men men, STON säger jag bara ;)

var det bara 5 personer som "kände igen sej"...
:(:confused:

ja måste vara ett hopplöst fall

jag är så avundsjuk på alla er med fina snälla hästar som lyssnar på er och är lugna till temperamentet..

Jag tror det finns massor av ston som är rätt knepiga att hantera. Min är sannerligen inte lätt alla gånger. Men jag tänker att om jag kör fast, så finns det kunnigare människor än jag som kan hjälpa mig att förbättra kommunikationen. Man måste ju inte klara av allt själv, tack och lov!

Jag har en liten svart mara. Hon har bott hos mej i 8 år. Jag köpte henne som åring av en hästhandlare. Efter lite detektiv arbete visade d sej att hon varit hos 3 hästhandlare innan jag köpte henne.
Hon är född "fri" och kommer alltid att vara "fri" i själen. Hon är stökig när det blåser, regnar, ett barr kan falla ner. Visste ni hur mycket troll det finns?! I min pålles värld finns det mycket. Hon går på bakben när d passar henne. Springa till eller från hagen med nån stackare i grimskaftet. Hon har många sätt att roa sej
Men sen kommer det perioder när hon är helt underbar. Lastbilar, andra hästar som sticker osv ser hon inte åt.
Tack och lov blir dom perioderna längre. Har testat en massa örter, fodertillskott osv Men det känns som det var en mognadsprocess hos henne.
Så om det är t någon tröst, det blir bara bättre. Men det tar tid. I mitt fall 8 år

Du är absolut inte ensam, jag har varit i samma situation.
I två år kämpade jag med ett fullblodssto.

Det blev lite bättre med tiden,men inte mycket.
Tillslut mådde jag så dåligt att jag fick sälja henne och det har jag aldrig ångrat.
Det konstiga är att hästen och den nya ägaren funkar skitbra tillsammans, det är som en ny häst, jag har hälsat på dom.

Jag har ett annat sto nu och det funkar jättebra.
Mitt råd är att om man mår mycket dåligt i relationen med sinhäst, så kan det faktiskt handla om kemi tror jag och då kanske man måste byta häst helt enkelt även om det tar emot.

Man tar fram det värsta hos varandra helt enkelt,precis som kemin människor emellan.
Ibland måste man göra slut,för att hitta en bättre relation:cry:

Vilket bra inlägg! Det är så bra att du tar det så moget. En del skulle se det som ett misslyckande och säga att hästen bara är dum, men du ser hur det är, att man faktiskt inte passar ihop med alla. Vad roligt att det går bra för din häst nu hos den nya ägaren och att du trivs med din nya häst.

Försök hitta en anledning till varför hon är så. Hon kanske har svårt att hitta en ledare i dig och det kan göra att hon blir spänd/nervös.
Jag rekomenderar att du övar mycket NH med henne i repgrimma. Det är super! :bow:

Vilka kloka ord! Jag tror det är just så som det är, alla mänskor passar inte ihop med alla hästar helt enkelt.

Precis som du själv också skrev så kostar det mycket pengar att ha häst, och jag tycker nog att man har rätt att kräva och känna att man får ut tillräckligt mycket av det, varför skulle man annars fortsätta.

Jag tycker du ska fundera på att försöka hitta en annan häst åt dej själv, och en ny ägare som kanske skulle gilla spänningen och utmaningen som din häst innebär. Försök att analysera vad du själv har för personlighet, och en hurudan häst du skulle vilja ha om du fick välja fritt. Hurudan är din drömhäst? Jag är säker på att du hittar den om du bara vet vad du letar efter. Lycka till!

Jag håller med Rosita att det är nog kemin som inte stämmer. Min dotter hade en jättefin ponny (sto) men som kunde vara ganska skarp i humöret. Min dotter är en duktig ryttare osv, men de två tillsammans - nej det funkade inte alls. Vi lånade ut henne (ponnyn, hi,hi) till en 10-årig tjej och dessa två passade som handen i handsken och de älskade henne. Det är ju jättetrist att inte känna den rätta glädjen inför sin häst, så mitt råd är att byt häst. Gör som vi gjorde låna ut ett tag för att se om det funkar med någon annan. Du kan ju själv ta en foderhäst som se om det blir skillnad. Lycka till!!

Jag vill bara säga att jag håller med de som sagt att ibland är det helt enkelt kemin som inte funkar... Det är inte att misslyckas att lämna en häst man inte funkar med, det är starkt och modigt!

Jag tröttnar aldrig på min häst, även om det ibland gör mig ledsen att många av de som känner till henne är av åsikten att hon borde avlivas... Jag tröttnar däremot på hästlivet och hästfolk rätt ofta! Det ska ge något tillbaks, det kostar som sagt mycket mycket pengar!

Är du säker på att utrustningen passar bra och att hon inte har ont någonstans??

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

( Jag vet inte hur jag ska förklara men jag vill höra om de finns andra som känner likadant. ??

Du menar som när man stolpat upp en hel hage och står med värkande axlar och blåser i händerna och tittar på när hela flocken i glädjeyra spränger hagen och passar på att ta med sig hälften av stolpen?

Eller man putsat och fejat en hel dag för att få hästen fin inför en tävling, lindar in hela hästen från topp till tå. Men på ngt konstigt sätt ändå fått av sig täcket och använt varenda skithög i boxen som sovplats.

Finns otaliga variationer på temat där man känner för att skicka hästkraken till månen. Iaf för mig.

Ja, ungefär så och ändå älskar man dem och kan inte leva utan dessa terrorister. Varför??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
370
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama